متولی تولید و توزیع اقلام بهداشتی مشخص نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا درّی در خصوص مشکلات توزیع اقلام مصرفی در دوره کرونا گفت: شیوع کرونا نشان داد کشور در زمینه اقلام مصرفی خصوصا در بحث ماسک و مواد ضدعفونی کننده، دچار چندگانگی و مدیریت‌های چندگانه است و نظام بهداشت و درمان کشور از این نقطه آسیب پذیر است.

دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: یک روز می گویند که متولی تولید و توزیع، سازمان غذا و داروست، روز دیگر می‌گویند وزارت صمت است؛ یک روز می‌گویند که سهمیه‌ای است و دست آخر، تولیدکننده است که در یک فرایند پیچیده بروکراسی، دچار سرگیجه می‌شود. تولید کننده نمی‌داند که بالاخره مواد اولیه در کجا قرار دارد، از چه کسی و چگونه باید دریافت کند و نکته مهم دیگر این است که باید با چه قیمتی دریافت و عرضه شود. متاسفانه نظام توزیع غیرشفاف و غیر منسجم است و نمی تواند گزارش‌های آماری درست و دقیق به متولیان و سیاست گذاران دهد. 

وی اضافه کرد: ضمن اینکه نظام توزیع نمی‌تواند مسیر کارخانه تا مصرف کننده را به صورت شفاف و قابل رصد پوشش دهد و هیچ کس نمی داند در زنجیره توزیع چه اتفاقی رخ می‌دهد، واقعیت این است که بدون استقرار یک سیستم توزیع نظام مند، کارآمد و شفاف که مانند نظام توزیع دارو، قابلیت گزارش دهی و رصد داشته باشد، نمی توان توقع داشت که اقلام مورد نیاز به درستی در سطح کشور توزیع شود. برخی مسؤولین به درستی اظهار کردند که باید میزان مصرفی که امروز در کشور وجود دارد حتما مدیریت شود. 

به گزارش فارس درّی در پایان تاکید کرد: در طبقه بندی مصرف کنندگان، اولویت با بیمارستان ها بود ولی نکته اینجا است که همه این ها باید در یک بستر گزارش دهی و گزارش گیری انجام شود، ما برای اینکه یک سیستم کارآمد توزیع داشته باشیم، باید بدانیم که جایگاه عرضه یک محصول کجاست. آنگاه به راحتی می توانیم برنامه ریزی کنیم، نظارت کنیم، سهمیه بندی کنیم و سایر مراتب مربوطه را انجام دهیم ولی متاسفانه درخصوص ماسک، حتی این موضوع هم از سوی مسئولین دچار خدشه می شد که بلاخره داروخانه، محل فروش و عرضه ماسک است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.