افزایش ۵۰ درصدی روند چاقی جمعیت کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شیوع بالای کمبود ویتامین D در گروه های سنی مختلف براساس نتایح بررسی ملی وضعیت ریزمغذی ها در ۱۱ اقلیم کشور وجود دارد که کمبود ویتامین د خطر بروز پوکی استخوان، دیابت و انواع سرطان ها را افزایش می دهد.

الگوی غذایی نامناسب، مصرف زیاد قند، نمک و چربی و مصرف اندک سبزی و میوه ها که از مهمترین عوامل خطر تغذیه ای ابتلا به بیماری های غیر واگیر است، سرانه مصرف قند، شکر و روغن بیشتر از مقدار توصیه شده در سبد مطلوب غذایی بوده و مصرف سبزی ها و میوه ها نیز در مقایسه با سبد مطلوب کمتر است. متوسط سرانه مصرف نمک  در کشور تقریبا دو برابر مقدار توصیه شده در روز است.  

اجرای طرح تحول نظام سلامت در سراسر کشور از نیمه دوم اردیبهشت ‌ماه سال ۱۳۹۳ با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم،  ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت. یکی از ارکان اصلی برنامه های سلامت کشور، خدمات و مراقبت های تغذیه ایی است که با هدف بهبود وضعیت تغذیه و امنیت غذایی در کشور در قالب شبکه های بهداشتی و درمانی کشور به اقشار مختلف جامعه در شهر و روستا ارائه می شود.

بر اساس این گزارش، کمک به بهبود امنیت غذا و تغذیه آحاد مردم کشور از طریق ارتقای سطح دسترسی فیزیکی و دسترسی اقتصادی به غذا، افزایش سواد و فرهنگ تغذیه ای با استفاده از تمهیداتی از قبیل اطلاع رسانی، فرهنگسازی و آموزش تغذیه، مشارکت در تدوین سیاست های نوین در عرصه غذا و تغذیه در برنامه های توسعه ملی و منطقه ای، تدوین و پیشنهاد لوایح و آئین نامه های مرتبط با تغذیه جامعه، طراحی مداخلات تغذیه ای به منظور اقدامات پیشگیرانه و درمانی درجهت بهبود تغذیه جامعه در قالب ارزش های اسلامی و انسانی و قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران از اهداف این دفتر است.

درحال حاضر دفتر بهبود تغذیه جامعه به صورت مستقل در معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کند. در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز، کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشت استان و شهرستان در واحد بهبود تغذیه جامعه، مدیریت، برنامه ریزی و ارائه خدمات تغذیه ای برای جامعه را زیر نظر معاونت بهداشتی بر عهده دارند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.