۲۵ درصد مردم پایتخت از ماسک استفاده نمی‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا دلاوری گفت: به دلیل همکاری همگانی مردم در اسفند و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در آن بُرهه و پویش‌هایی مانند در خانه می‌مانیم، در اردیبهشت‌ ۹۹ شاهد روال کاهشی خوبی از شیوع کرونا بودیم و پیک دومی در کار نبود، بعد از آن چند تعطیلی که مسافرت‌هایی به همراه داشت؛ به طور غلط خیال عده‌ای راحت شد و سهل‌انگاری کردند در نتیجه مجددا از اواخر خرداد  دچار پیک بعدی ویروس کرونا در استان‌تهران و استان‌های دیگر شدیم.

معاون بهداشت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران در خصوص درصد افرادی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند گفت: ۲۵ درصد مردم پایتخت از ماسک استفاده نمی‌کنند و ۲۷ درصد از اصناف هم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. هر چه رعایت این شیوه‌نامه‌ها به سمت ۱۰۰ درصد صعود کند، با کاهش آمار مبتلایان روبه رو می‌شویم. درمورد استفاده از ماسک هم ۷۰ الی ۷۵ درصد مد نظر است تا شرایط قابل قبول تری را شاهد باشیم.

وی افزود: مردم ماسک‌های فیلتردار را با ظاهر ماسک‌های دریچه‌دار می‌شناسند این را از ذهن خود پاک کنند و صرفا وجود دریچه به معنای فیلتر دار بودن ماسک نیست کماینکه ماسک‌های ساده پزشکی نیز فیلتردار محسوب می‌شوند. ماسک زدن قبل از اینکه کمکی برای مبتلا نشدن فرد به ویروس کرونا است، به انتقال ندادن آن کمک بسزایی می‌کند، ویروس کرونا می‌تواند بدون علامت باشد یعنی هیچ رفتاری در بدن فرد مبتلا از خود بروز ندهد. در بعضی از کشور‌های دنیا علاوه بر اجباری کردن ماسک جریمه نیز در نظر گرفتند چرا که این موضوع  شخصی نیست و یک وظیفه اجتماعی محسوب می‌شود.

دلاوری گفت: در دنیا جریمه کردن افراد بدون ماسک، ۲ برابر اجباری کردن آن جواب داده است، اگر کسی در اماکن عمومی نکات بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت نکند، عملا قوانین شهروندی را زیر پا گذاشته است؛ در ایران هم در حال تدوین قوانینی در این خصوص هستیم که در صورت وخیم شدن اوضاع، رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی با جریمه همراه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان معاون بهداشت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران در پایان با اشاره به تراکم بالای جمعیت تهران و وجود وزارت‌خانه‌ها در این شهر گفت: سازمان‌ها و ادارات کشوری و ملی در پایتخت باید به مصوبات ستاد کرونا تمکین کنند؛ معتقدیم دورکاری باید صورت گیرد. یک هفته به یک هفته تمدید کردن این شرایط مانند همین دورکاری موجب می‌شود برنامه‌ریزی‌ها دچار نوسان شوند. تا زمانی که واکسن کرونا بیاید، این محدودیت‌ها را مجدانه باید پیگیری کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.