جایگزین کردن پزشکان شهید، اصلا کار راحتی نیست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل کوهپایه‌زاده در نشستی با خبرنگاران گفت: با همکاری خبرنگاران شاهد همکاری بین بخشی هستیم و امیدواریم بتوانیم خدمات گسترده‌ای ارائه دهیم. ارائه خدمات علی‌رغم تمام محدودیت‌های کشور با راهبری وزیر بهداشت اقدامات ارزنده‌ای صورت گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم‌ مشارکت‌های مردمی در کنترل بحران کرونا افزود: با کمک همه مردم می‌توانیم از این سختی‌ها گذر کنیم. جایگزین کردن سرمایه‌های انسانی و پزشکان و متخصصان که به دلیل کرونا جان می‌بازند، اصلا کار راحتی نیست، آرزو داریم در ماه‌های پیش رو که همزمانی کرونا و آنفلوآنزا را در پیش داریم بتوانیم خدمات مقتضی را ارائه دهیم. تامین ماسک چه به شکل خارجی و چه تولید داخل در دستور کار است و تامین این موضوع در کنار تامین لوازم و تجهیزات حفاظت فردی در دستور کار ما قرار دارد. البته در کنار تمام این موارد همراهی و درک مر م بسیار تاثیرگذار خواهد بود. نباید این موضوت را فراموش کنیم که ما در موج اول به خوبی توانستیم اوضاع را مدیریت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اعلام آمادگی این دانشگاه برای برگزاری کنکور گفت: علاوه بر اینکه سعی می‌کنیم بر محل‌های برگزاری آزمون سراسری نظارت کنیم، به صورت داوطلبانه اعلام کردیم که کنکور را در علوم پزشکی ایران برگزار کنیم. ما تنها دانشگاه علوم پزشکی دولتی برگزاری کنکور در تهران خواهیم بود و ظرفیت حدود ۲ هزار داوطلب را داریم.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: تمهیدات لازم مانند استفاده از ماسک و ممانعت از ورود افراد مشکوک دیده شده است، ما نمی‌توانیم ریسک ابتلا را صفر کنیم. با تمهیداتی می توان خطر ابتلا را به حداقل رساند چرا که بیش از کنکور، سلامت داوطلبان مهم است زیرا حتی شاهد آن هستیم یک قهرمان ووشو که از سلامت جسمی خوبی برخوردار بود، به دلیل کرونا فوت کرد و این نشان می‌دهد حتی جوانان هم از بیماری مصون نیستند. تمام تلاشمان را می کنیم که پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت را به بهترین نحو اجرایی کنیم امروز وزارت بهداشت پروتکل های برگزاری کنکور سراسری را ابلاغ کرد و ما هم این پروتکل ها را ابلاغ کردیم.

وی درباره برگزاری مراسم عزاداری در محرم و صفر افزود: مشارکت مردم را از طریق هیئت‌ها و مساجد می‌بینیم و امیدواریم بتوانیم بیماری را در این ماه مدیریت کنیم. البته مردم خودشان باید پروتکل ها را رعایت کنند و ما حافظ سلامت مردم خواهیم بود؛ زیرا این موضوع بالاترین اولویت است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایران ضمن تاکید بر اهمیت رسیدگی به سایر بیماری‌های مزمن در بحران کرونا، اظهار کرد: مشکل بیماری‌های مزمن همواره با ما بوده است و نباید در این بحران از آنها غافل شویم. اخیرا در بیمارستان فیروزگر پیوند مغز استخوان صورت گرفته است که خبری خوشحال کننده بود، همچنین با تمهیدات اندیشیده شده قرار است دندانپزشکی تخصصی دولتی به زودی در هفته دولت افتتاح شود تا کمک کند مردم در بحران کرونا از مشکلات دهان و دندان خود غافل نشوند.

در ادامه این مراسم نادر توکلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه هنوز سوالات زیادی پیرامون بیماری کرونا وجود دارد، گفت: در روزهای اخیر درگیری و ابتلای خانوادگی کرونا افزایش داشته است. همچنین مرگ و ابتلا در میان جوانان نیز قابل توجه بوده است که این موارد نشان می‌دهد به نظر می‌رسد باید مطالعات ژنتیکی بر بیماری را افزایش داد، با توجه به خستگی کادر درمان مدیریت بیماری سخت و پیچیده شده است. االبته در هفته‌های اخیر به دنبال اجباری شدن ماسک توانستیم از شکل فاجعه بار و انفجاری ویروس جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به مراسم‌های سوگواری ماه محرم، آغاز سال تحصیلی و فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا، بر لزوم برنامه ریزی برای کنترل شرایط کرونا تاکید کرد و افزود: در استان تهران ۳۰ هزار و ۷۰۰ تخت فعال هستند که ۶ هزار و ۵۰۰ تخت تک تخصصی و ۲۴ هزار تخت برای کرونا کاربرد دارند. همه بیمارستان ها ملزم به پذیرش بیمار کرونایی شده اند و بیمارستان های تک تخصصی هم اگر بیماری اتفاقی مبتلا به کرونا شناسایی کند ملزم به ارائه خدمات به او است. طی چند ماه گذشته ما حدود ۷۰۰ تخت ویژه برای کرونا در تهران در اضافه کردیم و یک چهارم تخت های بستری تهران به کرونا اختصاص پیدا کرد. در مجموعه امین‌آباد نیز ۱۱۰ تخت به شکل نقاهتگاهی فعال است تا بیماران روانپزشکی تهران که مبتلا به کرونا می‌شوند را ایزوله کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: باید توجه داشت که جراحی های درونی و رسیدگی به مصدومان ترافیکی باید ادامه داشته باشد. ما در بخش خصوصی توانستیم ظرفیت‌هایی در بیمارستان های ماژور ایجاد کنیم و حتی در یک بیمارستان خصوصی ۱۶۰ تخت به کرونا اختصاص دادیم و بیمارستان خصوصی داریم که به طور کامل تخت ها به بیماران کرونایی اختصاص داده است، طی هفته گذشته از ۸۶ بیمارستان بازدید کردیم و تمام نکات فنی مورد رصد قرار گرفت تا به استانداردهای لازم برای خدمت رسانی به بیماران کرونایی در همه مراکز درمانی دست پیدا کنیم، به زودی بیمارستان شهر قدس با ۱۶۰ تخت و بیمارستان فیروزآبادی با ۳۲۰ تخت آغاز به کار خواهند کرد. همچنین تخت‌های جدید بیمارستان‌های شهدای تجریش، مهدی کلینیک و شریعتی به چرخه درمان اضافه خواهد شد.

در ادامه فاطمه فتحی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه این دانشگاه به مدت دوماه مسوول نظارت بر کنترل و عرضه تجهیزات حفاظتی بود گفت: بالغ بر ۵۰ پرونده قضایی در حوزه احتکار و قاچاق تشکیل شده و موارد ضبط شده است، تعدادی از کارگاه‌های غیر مجاز ماسک کشف شده که البته برخی از آنها را کمک کرده‌ایم تا در تولید ماسک مجاز ادامه فعالیت بدهند.

به گزارش ایسنا وی در پایان از ورود اولین محموله داروی رمدسیور ظرف یکی دو روز آینده توسط شرکت دارو پخش در بیمارستانها خبر داد و گفت: گروه سه نفره‌ای از متخصصان عفونی بر توزیع این دارو بین بیماران نظارت می‌کنند، برنامه ریزی لازم برای توزیع واکسن آنفلوآنزا انجام شده است، در خصوص توزیع ماسک در داروخانه‌های بخش خصوصی با توجه به اینکه مواد اولیه کم  است و هنوز نیاز مراکز درمانی مرتفع نشده، توزیع عمومی در داروخانه‌ها صورت نگرفته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.