مصوبات بیست و سومین جلسه قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور در خصوص جزئیات این نشست گفت: در جلسه امروز قرارگاه، وضعیت ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز مورد نیاز برای دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، سال گذشته در زمان مشابه، بیش از یک میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین شده بود اما امسال تا کنون، ۸۷۸ میلیون دلار ارز تامین شده است.
 
وی تصریح کرد: در سال جاری تا کنون ۷۸۶ میلیون دلار تخصیص بانکی و ۳۵۰ میلیون دلار تخصیص نیمایی برای دارو و تجهیزات پزشکی صورت پذیرفته که عملا از مجموع یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار تخصیص دارو و تجهیزات پزشکی، تا کنون ۸۷۸ میلیون دلار تامین شده است، از مجموع کل این ارز تخصیصی ۶۲۴ میلیون دلار تخصیص به تجهیزات پزشکی و ۵۵۸ میلیون دلار تخصیص به دارو و مواد اولیه دارویی بوده است، مطابق این گزارش ۵۸ درصد ثبت سفارش ها در حوزه دارو و مواد اولیه بوده درحالیکه تجهیزات پزشکی ۵۳ درصد تخصیص را به خود اختصاص داده است. همچنین ۵۳ درصد ارز بانکی تامین شده به حوزه دارو و مواد اولیه اختصاص یافته اما از ارز تامین شده نیمایی، ۶۳ درصد به حوزه تجهیزات پزشکی تعلق گرفته است.
 
سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی با اشاره به افتتاح و راه اندازی بیش از یک هزار و ۵۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی تا پایان سال جاری در کشور گفت: از هفته دولت تا پایان سال، هر هفته شاهد افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها خواهیم بود که البته نیاز ارزی برای تجهیز و تکمیل این پروژه ها تا پایان سال جاری، حداقل ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می شود و نیازمند همراهی و هماهنگی دستگاه های مختلف، دولت و بانک مرکزی است، در حوزه کالاهای استراتژیک پزشکی در سال، بیش از ۶ میلیون عدد صافی دیالیز نیاز مصرفی کشور است که یک میلیون آن از محل واردات و بقیه از تولید داخل، تامین خواهد شد. ست دیالیز مورد نیاز کشور نیز ۶ میلیون عدد برآورد می شود که ۴ و نیم میلیون آن از محل تولید داخل، قابل تامین خواهد بود.
 
جهانپور گفت: در حوزه دیالیز، پودر بی کربنات S عملا کشور به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات آن احساس نمی شود. همچنین پودر بی کربنات B نیز بیش از ۷۰ درصد از طریق تولید داخل تامین خواهد شد. کارتریج بی کربنات نیز بیش از ۸۰ درصد از نیاز سه میلیونی در داخل تولید و مابقی از واردات تامین می شود، در همه این اقلام استراتژیک، بیش از ۱۰۰ روز نیاز فعلی کشور فراهم است و البته تداوم آن نیازمند تخصیص، تامین و انتقال به هنگام و منظم ارز برای ثبت سفارشات در انتظار خواهد بود که این چشم انداز متصور است، به عنوان نمونه در حوزه انواع کیسه خون برای شش ماه تا یکسال، موجودی فراهم است و البته بر تامین حداکثری آن از محل تولید داخل تاکید گردیده است.
 
وی تاکید کرد: در مورد کیسه استومی هم تا حداقل نیاز ۴ و نیم ماه فراهم است و کالاها و تجهیزات مصرفی پزشکی نیز از ۷۵ روز تا ۶ ماه ذخیره در انبارها وجود دارد و برای ادامه مسیر ثبت سفارش انجام شده است، در مورد برخی کالاها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تا بیش از ۱۵ ماه، موجودی انبار فراهم شده است و به لطف خدا، جای نگرانی و دغدغه عمده ای وجود ندارد. به عنوان نمونه انواع نخ های جراحی از ۱۰۰ روز تا بیش از یک سال موجودی انبارهای کشور است. در مورد پیس میکر قلبی و ICD نیز موجودی فراتر از ۳ تا ۶ ماه فراهم است.

به گزارش وب‌دا رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پایان رویکرد قرارگاهی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را یک فرصت برای کشور در این حوزه قلمداد کرد و افزود: در جلسه امروز در خصوص شیوه ها و مشکلات انتقال ارز و تبادلات بانکی تحت تحریم های ظالمانه بانکی ایالات متحده و راهکارهای رفع موانع جهت تامین دارو، مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز کشور، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و بر استفاده از همه ظرفیت ها و مسیرهای موازی برای تامین به هنگام کالاهای سلامت محور و مقابله با تحریم ها تاکید و مقرر شد تامین مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا کماکان مورد توجه جدی و ویژه قرار گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.