فروش دارو با ۴ برابر قیمت واقعی!
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شیب تورم به دلیل نوسانات ارزی در کشور طی سال‌های اخیر در بسیاری از محصولات و کالاها افزایشی بوده که این موضوع در درآمد و مخارج افراد جامعه خصوصا بیماران اثرات منفی داشته است.

یکی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم جامعه دارو است؛ در این بین برخی داروهای وارداتی که ارز دولتی هم دریافت می‌کنند و مشابه تولید داخل نیز دارند قیمت‌های بسیار بالا و چشمگیری دارند و حتی برخی داروهای تولید داخلی نیز که باید قیمت مناسبی داشته باشند دربرخی موارد قیمت‌های نامتعادلی داشته که از جمله می‌توان به داروی «پلاویکس» اشاره کرد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت جعبه ۳۰ تایی پلاویکس در هندوستان حدود ١٨٦ روپیه قیمت دارد، یعنی با نرخ نیمایی قیمت این دارو ٣٧٦٠٠ تومان تخمین زده می‌شود. در حالی که این دارو در ایران با قیمت ١٦٠ هزار تومان قیمت‌گذاری شده یعنی بیش از ٤ برابر قیمت اصلی دارو!

همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که هر کیلوگرم ماده اولیه دارویی با برند ژنریک «کلوپی دوگرل » یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان است که برای یک قرص ۷۵ میلی گرمی ۹۲ میلی گرم مصرف دارد و طبق محاسبه هزینه تولید هر قرص توسط شرکت حدود  ۱۰۶تومان و قیمت نهایی هر قرص پس از محاسبه تمام هزینه‌ها ۳۵۵ تومان می شود. می توان هر قرص را بعد از محاسبه هزینه‌ها طبق فرمول به قیمت حدود ۴۹۵ تومان به مصرف کننده عرضه کرد در صورتی که مشاهده می شود قیمت هر قرص  از این دارو به قیمت ۹۵۰ تومان  و  قیمت بسته ۳۰ تایی آن  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده می‌رسد که طبق محاسبه  و هزینه‌های اضافی این دارو باید ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه شود.

با توجه به بررسی‌ها، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که قیمت دارو در کجا و توسط چه کسانی تعیین می‌شود و چرا نظارتی بر قیمت های تعیین شده بر دارو ها نیست؟

همچنین سوال دیگر این است که در تعیین قیمت دارو منفعت چه کسانی تامین می‌شود و همچنان شفافیت در زمینه قیمت‌گذاری‌ها داروها وجود ندارد. فارس

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.