ابتلای مجدد ۱۴ درصد بهبودیافتگان کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در نشست خبری که به صورت ویدیو کنفراسی برگزار شد با تاکید بر این که یکی از موضوعات مهم در محرم امسال موضوع نذر خون است، گفت: ذخایر خونی کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما باید افزایش یابد. محرم امسال زمان مناسبی برای اهدای خون و به ویژه هدای پلاسما است. در برآوردهای قبلی ما تصور می کردیم حدود 10 درصد بهبودیافتگان کرونا، اقدام به اهدای پلاسما کنند. اما اکنون تنها 2 درصد از این بهبود یافتگان پلاسما اهدا کرده اند. در تسریع و تسهیل فرایند اهدای خون واهدای پلاسما سازمان انتقال خون سامانه نوبت دهی اینترنتی نیز برقرار کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: تاکنون 164 شهید مدافع سلامت از کادر بهداشت و درمان کشور شناسایی شدند، این عزیزان و خانواده هایشان حق بزرگی بر گردن مردم دارند. زمانی که حتی خانواده و فامیل نیز از مراقبت از بیمار خود اکراه داشت، این عزیزان بودند که با ایثار و فداکاری در مراکز درمانی کمک به بهبود حال این بیماران می کردند. تا جایی که روز گذشته دیدیم فرزند 8 ساله یکی از همین اعضای کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

وی افزود: خدمت به بیماران از وظایف ما است. از سوی دیگر ارائه حمایت های معنوی، روانی و غیره برای خانواده های شهدای مدافع سلامت نیز در اولویت ما قرار دارد. اما باید در نظر بگیریم که ما امروز در چند جبهه در حال جنگ هستیم؛ هم بیماری معمول را داریم و هم باید به فکر کرونا باشیم. از سوی دیگر در این شرایط باید به فکر آماده سازی موضوعات مختلف در پاییز و زمستان باشیم که این موضوع ممکن است سبب شود کوتاهی هایی صورت گیرد.

حریرچی در خصوص پذیرش بیماران در بیمارستانهای خصوصی در روزهای تعطیل گفت: بیمارستانها حتی در روزهای تعطیل نیز باید بیماران اورژانس را پذیرش کنند، اما بیماران غیر اورژانسی براساس نوبت دهی پذیرش می شوند.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص تعدیل نیرو در برخی ازبیمارستانهای خصوصی تصریح کرد: با وقوع بیماری کرونا تعداد قابل توجهی از خدمات به ویژه خدمات غیر ضروری مانند اعمال زیبایی کاهش یافت که این موضوع بار مراجعه به بیمارستانهای خصوصی را کم کرد. از سوی دیگر مردم نیز به دلیل تحریم ها و مشکلات اقتصادی قدرت خرید کمتری پیدا کردند، از این رو مراجعه آنها به بیمارستانهای دولتی افزایش یافت؛ این در حالی است که بیمارستانهای خصوصی کمکی از سوی دولت دریافت نمی کنند و باید با درآمد خود بیمارستان را اداره کنند. درخواست ما از همه کارفرمایان در همه بخش ها این است که از هر گونه تعدیل نیرو در شرایط اقتصادی فعلی خودداری کنند.

وی درباره شرح ماوقع درخواست دادستانی برای برگزاری مراسم های عزاداری ماه محرم تاکید کرد: این موضوع در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد که توضیحاتی توسط وزیر بهداشت و وزیر کشور پیرامون آن ارائه شد. در مجموع مصوبات ستاد کرونا در خصوص عزاداری های ماه محرم همان مصوبه هایی است که ابلاغ شده که سازمان تبلیغات اسلامی نیز بر اجرای آن نظارت دارد. بر اساس این مصوبه برگزاری مراسم عزاداری، در فضاهای سربسته ممنوع است. خوشبختانه با ابتکارات صورت گرفته و حضور مداحان در خیابان ها، پادگان ها و غیره درباره اجرای پروتکل های بهداشتی وضعیت مناسبی داریم. در این زمینه خوشبختانه مقام معظم رهبری نیز از مردم و هیات ها خواسته اند که مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتر رعایت کنند.

حریرچی درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا گفت: اکنون حدود 6 ماه است که از شیوع بیماری می گذرد؛ آنچه که گزارش می شود نشان می دهد در کشورهای گوناگون از موارد نزدیک به صفر درصد تا حدود 30 درصد ابتلای مجددبه کرونا وجود دارد. همچنین برخی مقالات نشان می دهد که در شش ماه گذشته حدود 14 درصد از بهبود یافتگان مجددا مبتلا شده اند که این عدد، درصد قابل توجهی است.

معاون کل وزارت بهداشت درباره میزان ابتلای کادر درمان ایران به کرونا گفت: ما کشور بسیار بزرگی هستیم و هفدهمین جمعیت جهان را داریم. در خصوص شیوع کرونا پس از چین ما اولین کشور بزرگی بودیم که به طور وسیع درگیر کرونا شدیم؛ در نتیجه بسیاری از اتفاقات ابتدا در کشور ما رخ داد وسپس در سایر کشورها بروز پیدا کرد. از  لحاظ تعداد به میلیون نفر جمعیت چه در ابتلای جمعیت عادی و چه در ابتلای کادر پزشکی وضعیت متفاوتی داریم. از نظر ابتلای خالص تعداد ابتلا نیز نسبت به سایر کشورها ارقام قابل توجهی است. البته روش اعلام آمار در کشورها متفاوت است. اکثر موارد ابتلا در کسانی است که در بخش های غیر کرونایی مشغول به ارائه خدمت هستند. تعدادی از کادر درمان از خانواده خود مبتلا می شوند. تعدادی در بخشهای کرونا و تعدادی نیز در جامعه مبتلا می شوند.

وی درباره ارائه خدمات تله مدیسین یا دوراپزشکی در بحران کرونا اظهار کرد: این خدمات باید گسترش پیدا کنند. اکنون بسیاری از رفت و آمدهای غیر ضروری به دلیل دریافت خدمات پزشکی و آزمایشگاهی است. به طور مثال اصلا نیازی نیست که شخصی برای دریافت جواب آزمایش خود مجبور به مسافرت درون شهری باشد و در اکثر کلانشهرها عامل سوم و چهارم تردد مردم، دریافت خدمات بهداشتی و درمانی است که می تواند موجب تشکیل زنجیره انتقال بیماری باشد، خدمات تله مدیسین با اولویت مناطق محروم گسترش پیدا خواهد کرد. هر چند که در شهرهای بزرگ مثل تهران نیز موثر خواهد بود. امروز می بینیم که تراکم مراکز درمانی در مناطق شمالی و مرکزی تهران افزایش یافته است و شهروندان مجبور به تردد از نقاط شرقی و جنوبی و غربی شهر به سمت مراکز درمانی هستند.

حریرچی درباره روند بیماری در کشور گفت: این موضوع کاملا به رفتار اجتماعی، رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی بستگی دارد. پس از موج دوم کرونا با رعایت اصول بهداشتی توانستیم میزان مرگ و میر را بیش از ۴۵ درصد ومیزان بستری را حدود ۴۰ درصد کاهش دهیم. اماهمچنان میزان مرگ ومیر و بستری و ابتلا به طور میانگین از روزهای اوج بیماری در فروردین نیز بالاتر است، در حال نزدیک شدن به فصل سرد سال هستیم و نگرانی ما از همزمانی کرونا و آنفولانزا با یکدیگر است. هرگونه عادی پنداری و عادی سازی شرایط که از داخل خانه و رفت و آمدهای خانگی شروع می شود می تواند احتمال ابتلا به کرونا را افزایش دهد. امیدواریم بتوانیم با حمایت دولت، بخش خصوصی و استقامت مردم و پایبندی به اصل بهداشتی، روند بیماری را کنترل کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر این که مسافرت عامل اصلی انتقال ویروس است تصریح کرد: عامل انتقال ویروس از ووهان چین به سایر کشورها، مسافرت بود. اکنون در روزهای پایانی شهریور ماه هستیم که سفرهای مردم بیشتر می شود. حتی در تعطیلات چند روز آینده نیز ممکن است برخی بخواهند به شهرهای زادگاه خود سفر کنند، اما از آنها می خواهیم سفرهای خود را به حداقل برسانند تا بتوانیم بیماری را به طور نسبی کنترل کنیم. بروز موج سوم بیماری و یا کنترل موج دوم کاملا به رفتار اجتماعی مردم بستگی دارد.

وی درباره ساخت واکسن کرونا افزود: این درست است که کشورهای مختلفی در حال کار بر روی این واکسن هستند، اما در نظر بگیرید همان گونه که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است حتی با تولید واکسن نیز مردم باید رفتار اجتماعی مناسبی داشته باشند. بهترین واکسن هایی که ادعا می شود تاثیر ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند، مدت اثر آنها دو تا سه ماه است. البته برای تامین واکسن هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور اقداماتی انجام خواهیم داد.

حریرچی ادامه داد: کنون در نیمکره شمالی زمین میزان ابتلا به آنفولانزا کاهش یافته است، علت این مساله می تواند رعایت نکات بهداشتی باشد. ما هم احتمال می دهیم با ورود به فصل سرد سال با رعایت نکات بهداشتی میزان ابتلای کمتری به آنفولانزا داشته باشیم. واکسن آنفولانزا بر اساس اعلام های بعدی برای گروههای پرخطر در دسترس خواهد بود، میزان ابتلا به کرونا در کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است، کودکان نیز باید از ماسک استفاده کنند و در شرایط فعلی بهترین ماسک، ماسک پارچه ای است که می توانید آن را با پارچه معمولی سه لایه تهیه کنید. کودکان به اندازه بزرگسالان مبتلا می شوند اما به اندازه آنها علامت ندارند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری کنکور با توجه به پروتکلهای بهداشتی صورت گرفت، از این رو فکر نمی کنیم کنکور سبب افزایش در موارد ابتلا شود. از سوی دیگر تا امروز نیز در خصوص مراسم های عزاداری ماه محرم رعایت پروتکلهای بهداشتی را شاهد بودیم.

وی درباره نقش طرح تحول سلامت در مدیریت پاندمی کرونا تاکید کرد: مهمترین جلوه طرح تحول سلامت که بسیار به ما کمک کرد، گسترش تخت های بیمارستانی، تخت های مراقبت های ویژه و بازسازی تخت های موجود بود. طی ۷ سال دولت تدبیر وامید ۳۶ هزار تخت جدید به ناوگان تخت های بیمارستانی اضافه شد. که این رقم نزدیک به یک سوم تخت های بیمارستانی موجود درکشور بود. اگر یک دوم تخت های آی سی یو یا یک سوم تختهای بیمارستانی در شرایط فعلی موجود نبود، می دیدید که چه فاجعه ای رخ می داد. در حالی که مشاهده کردید در کشورهای اروپایی این مشکل رخ داد تا جایی که حتی در کشور روسیه بیمار دو تا سه شیفت داخل آمبولانس می ماند تا بتواند وارد بیمارستان شود.

حریرچی ادامه داد: گسترش تختهای بیمارستانی در مناطق محروم نیز نکته بسیار مهمی است. از سوی دیگر آنچه که به ما کمک کرد گسترش خدمات بهداشتی و نیروهای بهداشتی ما به ویژه در مناطق حاشیه شهرها بود. پایگاه های سلامت و نیروهای بهداشتی در حاشیه شهرها افزایش یافتند و به کنترل بیماری کرونا کمک کردند. ما در ابتدای طرح تحول سلامت حدود ۴ هزار و ۶۰۰ پزشک در شبکه روستایی داشتیم که بعد از اجرای طرح تحول به حدود ۷ هزار پزشک رسید. همچنین ترمیم امکانات رادیولوژی  و سی تی اسکن در بیمارستانهای دولتی امروز نشان داد که تا چه اندازه در تشخیص بیماران کرونایی موثر بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت مزیت دیگر طرح تحول سلامت را کاهش میزان پرداختی از جیب مردم دانست و گفت: طی این طرح بسیاری از افراد بیمه شدند و توانستیم علی رغم فشارهای اقتصادی که بر مردم وجود دارد، میزان پرداختی از جیب مردم کاهش دهیم. البته همچنان برخی خدمات سرپایی و داروها به مردم فشار قابل  توجهی می آورد، اما همواره ملاحظه مردم برای عدم تحمیل فشار مالی از تاکیدات شخص وزیر بهداشت است.

وی در خصوص تاثیر داروها در درمان کرونا گفت: مهمترین اقدام برای بیماران بستری شده در بیمارستان تامین اکسیژن است. از سوی دیگر مراقبت هایی که کادر درمانی از لحاظ تمیز کردن مجاری تنفسی و سایر خدمات ارائه می دهند، بسیار نقش مهمی دارد. در حال حاضر موثرترین دارو که برای بیماران در بیمارستان استفاده شده کورتون بوده است. بسیاری از داروهای گران قیمتی که اسامی آنها اعلام می شود، کمتر از ۲۰ درصد در درمان کرونا موثر بوده است. به طور مثال استفاده از رمدسیویر در مرحله سوم بیماری هیچ تاثیری نخواهد داشت.

حریرچی گفت: کالاهای بهداشتی و درمانی بخشی از تجارت جهانی را تشکیل می دهند، سالانه ۱۰ و نیم درصد از ثروت جهانی صرف حوزه بهداشت و درمان می شود و این موضوع نشان دهنده اهمیت تجاری آن برای برخی است. در دوره کرونا نیز کاسبی هایی در زمینه دارو و تجهیزات به وجود آمد. بسیاری از کشورها تا ۵ برابر نیاز واقعی خود واکسن پیش خرید کرده اند که هم خودشان استفاده کنند و هم بتوانند بعدا آن را بفروشند. تبلیغات دارو هیچگاه مستقیم نبوده است، اما سعی کرده اند از طریق القاء نیاز به مردم این تبلیغ را انجام دهند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به همکاری شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید دارو و تجهیزات مرتبط با کرونا گفت: این شرکت ها که هویت داشته و شناسنامه دار هستند، مورد حمایت ما بوده و با ما فعالیت می کنند. اما به ادعاهایی که ممکن است در فضای مجازی در خصوص کشف دارو و واکسن شود توجه نکنید، زیرا این موارد جزیی از تجارت است، بیماری کرونا بار دیگر نشان داد که ملتهای مختلف باید کنار یکدیگر قرار گیرند، دیدید که این تصور غلط که برخی از کشورها داشتند که فکر می کردند با حصار خودساخته می توانند به خوشبختی برسند، دچار مشکل شدند. اکنون بالاترین میزان مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته اتفاق می افتد ما نیز در منطقه خودمان احتیاج به همکاری بیشتری میان کشورها داریم.

وی درباره تولید واکسن ایرانی کرونا اظهار کرد: مراحل حیوانی این واکسن در حال تکمیل شدن است و بلافاصله وارد مرحله انسانی خواهیم شد و ما نیز همگام با سایر کشورها به سمت ساخت واکسن حرکت می کنیم. اما باید بدانید متوسط زمان ساخت واکسن در ۵۰ سال گذشته ۷ سال بوده است. حتی برخی از واکسن ها نیز ساختشان بیش از ۲۰ تا ۲۷ سال زمان برده است. این در حالی است که علی رغم تمام اقدامات صورت گرفته بیماریهایی مانند ایدز و مالاریا همچنان فاقد واکسن هستند. مردم باید بدانند که ممکن است حتی تا دو سال دیگر نیز واکسن در دسترس نباشد.  

حریرچی درباره ارائه خدمات به بیماران مبتلا به سرطان تصریح کرد: در ماه های اول بروز بیماری کرونا برخی خدمات با تاخیر در مراجعه این بیماران انجام می شد، اما فرد مبتلا به سرطان نمی تواند منتظر بماند. تاکید ما این است که آنها به بیمارستان های مخصوص سرطان که عاری از کرونا هستند مراجعه داشته باشند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره جهش ویروس کرونا نیز گفت: ویروسها به طور طبیعی جهش پیدا می کنند اما برای ساخت واکسن مبنای محققین آن قسمتی از ویروس است که کمتر تغییر می کند. می بینید که در مورد واکسن آنفولانزا نیز هر سال باید متناسب با آن نوعی از ویروس آنفولانزا واکسن تولید کرد که در آن سال بروز پیدا کرده است. بیش از ۸ میلیارد نفر جمعیت کره زمین است اما ظرفیت تولید واکسن کرونا تنها برای حدود ۳۵۰ میلیون نفر است.

وی در خصوص خدمات دوراپزشکی نیز گفت: آیین نامه ای با کمک سازمان نظام پزشکی، بیمه و معاونت درمان برای آن نوشته شده است که بر اساس اصول قید شده در آن پیش خواهیم رفت.

به گزارش ایسنا حریرچی در پایان درباره طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک برای کنترل آلودگی هوا و کنترل ترافیک مرکز شهر ضروری است، اما از لحاظ درآمدی شاید چند دهم درصد از درآمد شهرداری ها را تشکیل دهد. تا کنون  شهرداری و پلیس راهور در زمینه ماجرای طرح ترافیک  به ما کمک کرده است که تاثیرات آن را در زنجیره انتقال ویروس مشاهده کردیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.