اجرای گسترده پزشک خانواده و نظام ارجاع از نیمه دوم امسال
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی در آیین بهره‌برداری از ۱۶۴ پروژه آموزشی، بهداشتی و درمانی، ضمن تبریک هفته دولت و روز کارمند، گفت: به همه شهدا چه شهدای دفاع مقدس و چه شهدایی که به عنوان مدافع سلامت که جان‌شان را در مدیریت بیماری کووید-۱۹ و در راه خدمت به مردم، از دست دادند، ایام عزاداری سالار شهیدان و شهدای کربلا را هم تسلیت می‌گویم. سردار قاسم سلیمانی جمله‌ای داشت و به بلندی گفت ما "ملت امام حسینیم"، تفسیر این جمله این است که درسی که ما از عاشورا و حسین (ع) آموختیم این است که شهادت بزرگترین افتخار ماست و اینکه ما در عین اینکه شهید می‌دهیم و شهید می‌شویم، تاریخ هم می‌سازیم.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید اتفاقات بزرگی در زمینه زیرساخت‌های بهداشت و درمان رخ داد. افزایش تعداد تخت‌ها، افزایش زیرساخت‌ها، کاهش پرداخت از جیب بیماران، ماندگاری پزشک در مناطق کمتر برخوردار کشور و بسیاری از مواردی که در بسته‌های طرح تحول وجود داشت، در سال آخر این دولت اتفاقی به نام پاندمی گرفتاری با ویروس کرونا رخ داد. آنچه در این ایام رخ داد، تجربه‌ای است که ممکن است دنیا بعد از ۱.۵ قرن با آن روبرو می‌شود. در این رودرویی نابرابر و در اوج تحریم‌ها، همکاران ما در سراسر کشور اعم از پزشک، پرستار، بهورز، ماما، تکنسین اورژانس و... و. حماسه عظیمی را خلق کردند. بنده به عنوان سربازی کوچک به یکایک این افراد به عنوان افراد خط مقدم مبارزه با این بیماری افتخار می‌کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد: فراموش نمی کنم لحظات پرالتهابی که همکاران من برای مدیریت، کنترل و مهار بیماری در استان‌ها طی کردند. شبانه روز سخت و تلخی بر شما گذشت. تاریخ این مملکت این بزرگواری ها را ثبت خواهد کرد و کسانی که در این راه شهید شدند و ایثارگرانه خدمت کردند، چون ستاره‌های تابناک بر آسمان تاریخ نظام سلامت این مملکت می‌درخشند و در یاد مردمان این سرزمین جاودانه شدند. وزیر بهداشت گفت: در کنار چنین کار عظیم و ستودنی که نفس‌گیرترین هجمه تاریخ سلامت ایران در بیش از ۱۰۰ سال گذشته بود، نقش‌آفرینی این عزیزان در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت افتخار جدیدی است. امسال با لطف خدا و با همت والای شما و پشتیبانی همکارانم در ستاد، شاهد پربارترین و پرثمرترین سال بعد از انقلاب در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت هستیم. 

نمکی اضافه کرد: امسال حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی و ۲۰۰۰ تخت آی سی یو به تخت‌های مملکت اضافه می‌کنیم که در تمام سال‌های پیش و بعد از انقلاب بی‌سابقه است. همچنین امسال ۱۴۰۰ پروژه را با سمبل سال ۱۴۰۰ آماده می‌کنیم تا بتوانیم آن‌ها را تا پایان سال به افتتاح برسانیم. از ویژگی‌های این پروژه‌ها این است که در محروم‌ترین و کم برخوردارترین نقاط این کشور قرار دارند. ممکن است ما در استان تهران هم دو الی سه هزار تخت اضافه کنیم اما در اسلامشهر، ملارد، شهر قدس و... است که حاشیه شهر تهران محسوب می‌شوند و با جمعیت دو تا سه میلیونی حتی یک تخت نداشت.

وی تاکید کرد: در سایر استان‌ها هم به همین صورت است؛ جانمایی پروژه‌هایمان به گونه‌ای است که با سیاست محرومیت‌زدایی به داد مناطقی برسیم که جز خدا فریادرسی ندارند. امسال اتفاقات بزرگی در عرصه زیرساخت‌های نظام سلامت رقم خواهد خورد. هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی. در عین حال در نیمه دوم امسال تکمیل پزشک خانواده، سیستم ارجاع، نسخه پیچی و نسخه نویسی الکترونیک و سلامت دیجیتال و الکترونیک را برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران به صورت گسترده در کشور رقم می‌زنیم. همچنین هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از ماندگارترین هدیه‌ها به نظام سلامت در سایه تلاش همکارانم در معاونت بهداشتی، راه اندازی ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری برای اولین بار برای عشایر کوچ‌رو این مملکت اثری به یادماندنی در تاریخ نظام سلامت خواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: یعنی اینکه ما توانستیم در اوج محرومیت و مظلومیت و تنهایی و فقدان منابع اقتصادی با تکیه بر همت و روح امام حسینی این مملکت بتوانیم زیرساخت‌ها را به طور بیشتر و سریع‌تر از قبل توسعه دهیم و بتوانیم در حداکثر ممکن نیاز نظام سلامت را فراهم کنیم، در زمینه نیروی انسانی هم امسال بیشترین تعداد مجوز و جذب نیروی انسانی در طول تمام سال‌های بعد از انقلاب را خواهیم داشت. در عین حال از همه همکارانم سپاسگزارم و دست‌شان را در عظمت ستودنی که در اوج تحریم‌ها در مدیریت کرونا خلق کردند، رکورد تاریخی را در اوج تحریم‌ها برجای گذاشتند و اثبات کردند که از پیشروترین کشورهای مرفه جهان با تکیه بر عزم و همت و غیرت جلوترند، می‌بوسم و امیدوارم در پویش ره سلامت بتوانیم هر هفته شاهد توسعه و افتتاح زیرساخت‌های جدید برای کشور باشیم.

به گزارش ایسنا وی در این مراسم دستور افتتاح ۱۶۴ پروژه آموزشی، بهداشتی و درمانی را به یاد نام جاودانه ۱۶۴ شهید مدافع سلامت صادر کرد و گفت: امیدواریم هر یک از این پروژه‌ها بتواند دردی از مردم را بکاهد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.