کاهش آمار جانباختگان کرونا امکان‌پذیر است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی ربیعی گفت: در فصل پاییز با توجه به فصل سرما و پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیم‌کره شمالی که بر فصل سرما وارد می‌شود شیوع بیماری افزایش یابد، ما نمی‌توانیم کشور را تعطیل کنیم، اما باید کارهایی که تاثیری بر معیشت خانوار ندارند را به حداقل برسانیم. سفرهای غیر ضروری و مسافرت‌ها و رفت و آمدهایی که در شرایط کنونی ضرورتی بر انجام آن نیست و تاثیری بر چرخه معیشت و اقتصاد خانواده ندارند، قطعا باید به حداقل برسد.

وی افزود: ما باید همچنان موارد بهداشتی فردی استفاده از ماسک، کاهش تردد و شست و شو را به مراعات کنیم و به حداکثر برسانیم، ما در حال نزدیک شدن به آمار جانباختن زیر ۱۰۰ نفر هستیم و امیدواریم که مسافرت‌هایی که انجام شد و برخی عدم مراعات ها در چند روز آینده منجر به افزایش آمار نشده باشد، اما تداوم روند استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها و فاصله اجتماعی نشان داد که دسترسی به دو رقمی شدن و پایین آمدن آمار تلفات دست یافتنی است.

سخنگوی دولت درباره بازگشایی مدارس گفت: بنا بر سیاست‌های آموزشی اساس و اولویت با آموزش حضوری است و هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌تواند بگیرد و این روش جایگزین ندارد، کارکردهای مدرسه فقط در یاد دادن‌های کتابی نیست، بلکه در مهارت‌های اجتماعی، شکل گیری شخصیت دانش آموزان و تعامل چهره به چهره است و هیچ روش دیگری نمی‌تواند جای اینها را پر کند، تنها چیزی که می تواند این سیاست را محدود کند، مسائل بهداشتی و حفظ جان است  چیزی که مورد تصویب قرار گرفته روز شنبه آغاز سال تحصیلی است و مدارس هم به صورت حضوری برقرار خواهد شد مگر اینکه بنابر اعلام وزارت بهداشت مناطق قرمز باشد.

ربیعی گفت: وزارت بهداشت لیست مناطق قرمز را اعلام کرده، معنا ندارد که ما بتوانیم در این مناطق کلاس حضوری برگزار کنیم. البته شرایطی را فراهم کردند برای اینکه مثلاً چند دانش آموز به همراه خانواده در مدرسه حضور داشته باشند و مدرسه خود را بشناسند و تعامل شکل بگیرد، درعین اینکه کلاس حضوری در مناطق قرمز نخواهیم داشت برای تعامل ساعت‌های کوتاه با افراد معدود پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است. اینکه دانش آموز احساس کند مدرسه و معلم هست و نوعی تعامل را پیش بینی کردند که به صورت غیر حضوری باشد.

وی اظهار کرد: شرایط هم در سال تحصیلی متغیر است و بر اساس تغییرات مناطق از قرمز به زرد یا سفید تغییر خواهد کرد، در مناطق زرد پیش بینی این هست که با حضور دانش آموزان کمتر مدارس دایر شود و دانش آموزان به مدرسه بروند. در مناطق سفید هم که عمدتاً مناطق کم جمعیت و روستایی و عشایر هستند و مدارس  معمولاً زیر ۵۰ نفر هست در اینجا هم شیوه نامه‌های بهداشتی کاملاً مراعات خواهد شد و آموزش در این مناطق حضور خواهد بود، در مناطق زرد بحث این است که بتوانیم از روش‌های ترکیبی استفاده کنیم با حضور محدود یا استفاده از فضای مجازی و ترکیب با آموزش حضوری دانش‌آموزان این اقدام صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در خصوص این موضوع که در برخی مدارس با وجود پرداخت پول به مدارس، خدماتی ارائه نشده است هم گفت: حتماً همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش در این زمینه کنترل خواهند کرد و بخشنامه لازم را صادر خواهند کرد و به عنوان یک دغدغه  این موضوع را به وزیر آموزش و پرورش انتقال خواهم داد.

ربیعی درباره پیش بینی های دولت برای مقابله همزمان با آنفلوآنزا و کرونا و تهیه واکسن این بیماری ها گفت: فرایند تولید واکسن آنفلونزا آغاز شده است و به پیشرفتهای خوبی رسیده است، مسئولان وزارت بهداشت امیدوار بودند با پیگیری‌های مستمر محصول ایرانی با کیفیت جهانی تولید کنند و امسال در دسترس قرار دهند، بخشی از اقدام ما در تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا است که شرکت‌های دانش بنیان با همکاری وزارت بهداشت این روند را آغاز کرده اند، البته یک روندشناسی در وزارت بهداشت انجام شده است معتقد هستند به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کرونا خود این اقدامات امسال با همه گیری کمتری در آنفلوآنزا خواهیم داشت و مانند سالهای گذشته نخواهد بود.

وی افزود: در مورد تامین کامل نیاز واکسن آنفلوآنزا بر اساس تولیدات داخلی امسال کفاف نخواهد داد بنابراین درخواست خرید تعداد زیادی از این واکسن قراردادها منعقد شده است، که فعلا هم دستور خرید حدود ۷ میلیون واکسن آنفلوآنزا در دستور کار است، برای تولید واکسن کرونا؛ سه مرکز با روش‌های مختلف در حال تحقیق و آزمایش اولیه تحت نظر وزارت بهداشت و فعال هستندف کارشناسان برجسته داخلی در مورد برخی از این موارد امیدوارانه صحبت می کنند

به گزارش ایرنا سخنگوی دولت در پایان به پیشرفت قابل قبول در زمینه تولید واکسن کرونا اشاره کرد و افزود: رییس جمهوری دستور داده‌اند که وزارت بهداشت برای خرید واکسن‌های تولید شده در دنیا هم اقدام کنند، برای خرید واکسن کرونا باید به اندازه لازم از بازار کنونی در جهان، سهم مورد نیاز خود را خرید کنیم و امیدواریم با همکاری بین بانک مرکزی انجام خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.