در حوزه داروهای وارداتی به ارز نیاز داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد شیبانی در نشست خبری که با حضور فعالان حوزه دارو و رییس سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت برگزار شد، از جلسه اضطراری فعالان حوزه دارو با وزیر بهداشت در حوزه تامین ارز خبر داد و گفت: باید توجه کرد که  97 درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود که باعث شده در کشور آرامش ایجاد شود و نیازهای مردم را رفع کند. ما به عنوان سندیکا از تلاش‌های وزارت بهداشت به دلیل حمایتی که از حوزه دارو داشتند، تشکر می‌کنیم، اما نگرانی‌هایی دارد در این حوزه ایجاد می‌شود که لازم است مطرح شود.

وی افزود: ضمن اینکه میزان زیادی از دارو را در کشور تولید می‌کنیم، اما در حوزه داروهای وارداتی به ارز نیاز داریم. متاسفانه نهادها، سازمان‌های ذی ربط و بانک مرکزی آنطور که باید و شاید توجه ویژه و خاصی را که باید برای تخصیص و تامین به موقع و کافی ارز داشته باشند، ندارند. ضمن اینکه اکنون شش ماه سال را از دست دادیم. انتظار بود که با تلاش‌های وزارت بهداشت در حوزه تامین ارز و تلاش همکاران‌مان در صنعت داروسازی، ارز به موقع تامین شود. باید توجه کرد که همکاران ما در صنعت داروسازی علی رغم کرونا و همه مشکلات تلاش کردند و اجازه ندادند که حتی یک روز هم یک خط از کارخانه داروسازی ما برای تولید دارو تعطیل شود، اما چنانچه سازمان‌های ذی‌ربط که در حوزه سلامت تاثیرگذارند، توجه ویژه‌ای به این حوزه نکنند، ممکن است پیش‌بینی‌ها و نگرانی‌هایمان به وقوع بپیوندد.

رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت تولید ما نسبتا مناسب است و خوشبختانه از آنجایی که در سال گذشته تمهیداتی شد، انبارهای شرکت‌ها ما تا دو سه ماه دیگر وضعیت مناسبی خواهند داشت، اما این نگرانی در ما وجود دارد و به همین دلیل امروز با وزیر بهداشت جلسه اضطراری برگزار کردیم و هم گزارش دادیم و نگرانی‌ها را اعلام کردیم. از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم که حتما توجه ویژه‌ای کنند؛ چراکه دارو یک کالای اساسی حیاتی است و اگر خدایی نکرده با مشکل مواجه شود با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست. ضمن اینکه به مردم اطمینان می دهیم که با تمام توان و وجودمان تلاش کنیم که روند تامین دارو ادامه یابد، اما نگرانیم که اگر کمکی از سوی مسئولان ارزی به سیستم دارویی نشود، مشکلاتی ایجاد شود که امیدواریم وضعیت به آنجا نرسد.

 در ادامه این نشست عباس کبریایی زاده رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های دارویی، رژیمی و غذایی ایران گفت: امروز با وزیر بهداشت جلسه داشتیم تا هم گزارشی از وضعیت محصولات سلامت‌محور ارائه دهیم و هم نگرانی‌ها و چالش‌هایی که صنعت با آن مواجه است را اعلام کنیم. باید توجه کرد که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد مکمل‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و از آنجایی که ارز تخصیصی به این صنعت، نیمایی است، یکی از تقاضاهای ما این بود که در تخصیص ارز نیمایی به این صنعت با توجه به این‌که مکمل‌های ویتامینه و املاح در تقویت سیستم ایمنی موثر هستند، فرآیند تخصیص ارز به این محصولات را به شکل دیگری در نظر بگیرند. زیرا زنجیره تامین ارز این فرآورده‌ها بسیار طولانی شده که می‌تواند نگران کننده باشد. تقاضا کردیم فرآیند تخصیص ارز این محصولات در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد تا با سرعت بیشتری شاهد تامین ارز باشیم، وضعیت این صنعت تاکنون مطلوب بوده، اما نگران ماه‌های آینده هستیم. اگر رویه بانک مرکزی در تخصیص ارز مورد نیاز صنایع اصلاح نشود، ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

در ادامه ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز گفت: ما درباره ارز هشدار دادیم که اگر سریع مساله ارز حل نشود، به سرعت دچار مشکل و کمبود می‌شویم. واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا داروهای پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل اهمیت خود را دارد. واردکنندگان دارو، در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد  و در گمرک نگهداری کردند تا ارز آن را دریافت کنند، اما به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این داروها با حداقل اسناد، از گمرک ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد از ارزی که برای  واردات دارو در نظر گرفته شده را  تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارویی که باید می‌آمد، وارد بازار شد. در عین حال ارز واردات دارو امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس انتظار این بود که تخصیص‌ها سریع‌تر انجام شود. از طرفی وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای کرونا تخصیص داده شد نیز فقط یک سوم آن دریافت شده و با توجه به جمعیت، اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، این هشدار را می‌دهیم که توان محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.

مجید روحی رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز در این نشست گفت: در صنعت تجهیزات پزشکی، ۶۰۰ شرکت در سال ۹۸ برای تامین تجهیزات پزشکی داشتیم که در سال جاری به ۸۰۰ شرکت افزایش یافت. انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی حدود ۲۰ سال است که قدمت دارد و همه اعضای ما در تامین تجهیزات پزشکی در کنار وزارت بهداشت برای تامین نیاز کشور، فعالیت داشتند.

وی افزود: از ابتدا با ارز دولتی مخالف بودیم، از آقای رییس جمهور می‌خواهیم که در تامین ارز و ایجاد یک خط کریدورسبز برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز اقدام کنند. باید توجه کرد که توان و پتانسیل در زمینه تامین تجهیزات پزشکی وجود دارد. در عین حال نیازی به ارز دولتی نداریم و از ابتدا هم با آن مخالف بودیم، اما می‌خواهیم ارز نیمایی با ایجاد کریدور سبز سریع‌تر به دست ما برسد تا واردات انجام شده و تجهیزات ترخیص شود. تامین ارز و نیازهای کشور در همه حوزه‌ها واجب است، اما در همه دنیا دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار دارند. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، جبران مشکل خواهد بود.

فرامرز اختراعی رییس سندیکای مواد موثره و بسته‌بندی دارو نیز گفت: ما وظیفه دانستیم که هشدار دهیم که علی رغم همه موفقیت‌ها در تامین دارو، اگر مسئولان و نهادهای مرتبط با تامین منابع ارزی دقت‌شان را در زمینه تامین ارز از دست دهند و غفلت کنند، ممکن است برای اوایل سال آینده دچار مشکل شویم. جزو معدود کشورهایی هستیم که نیازهای دارویی کشور را تا ۹۸ درصد در داخل تولید می‌کنیم و مواد بسته‌بندی هم به صورت ۱۰۰درصدی در کشور تولید می‌شود. بیش از ۷۰ درصد مواد موثره هم در کشور تولید می‌شود، میزان نیاز ارزی ما کمتر از ۷۵۰ میلیون دلار در سال است. اگر به نیازهای ارزی توجه نشود، دچار بحران می‌شویم. اگر نسبت به تامین بخش ارزی برای تولید صنعت داخلی تعلل کنیم، باید خسارت آن را با ۴۰ میلیارد دلار جبران کنیم که فشار سنگینی بر اقتصاد کشور خواهد بود.
 
صانعی رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی نیز اظهار کرد: نگرانی جدی برای تامین اقلام تجهیزات پزشکی وجود داشت که به این دلیل جلسه فوری با وزیر بهداشت داشتیم. باید توجه کرد که در روند تامین تجهیزات پزشکی و سایر اقلام حوزه سلامت و دارو، تنها وزارت بهداشت دخیل نیست و ارگان‌های دیگر هم در این روند و تامین، نقش دارند و گاهی نقش آنها سرنوشت ساز است. امروز بانک مرکزی این نقش را دارد.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که در گرفتاری تحریم و کرونا، چالش با این مشکلات را در خارج از وزارت بهداشت ندیده‌ایم و فقط وزارت بهداشت است که در این زمینه تمرکز داشته است. در حالی که بسیاری بخش‌ها خارج از اراده وزارت بهداشت است. ارز مورد نیاز تجهیزات پزشکی حدود ۲.۵ میلیارد دلار است که به دلیل محدودیت‌ها این عدد امسال به یک میلیارد دلار رسیده است. از این یک میلیارد دلار تاکنون کمتر از ۴۰ درصدش تخصیص داده شده است. این درحالیست که در زمینه درمان قبل از این‌که به نگرانی برسیم، باید کالا را آماده کنیم و فکر می‌کنیم بانک مرکزی در این زمینه کم لطفی می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.