پوشش واکسیناسیون کودکان کاهش ۱۶ درصدی داشته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید محسن زهرایی در خصوص کاهش ۹۵ درصدی پوشش واکسیناسیون در کشور، گفت: واکسیناسیون موثرترین اقدام بهداشتی برای حفظ سلامت کودکان و افراد جامعه است. به طورکلی از سال ۱۳۶۳ که برنامه توسعه بهسازی آغاز شد توانستیم واکسیناسیون کودکان را از ۳۰ درصد به بالای ۹۹ درصد برسانیم و تمام کودکان هدف را تحت پوشش قرار دهیم.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه پس از واکسیناسیون کودکان توانستیم بیماری‌های سرخک،‌کزاز نوزادی و فلج اطفال را در کشور به مرحله حذف برسانیم. افراد جامعه باید توجه داشته باشند چنین دستاورد‌ی زمانی محفوظ می ماند که پوشش واکسیناسیون ما همچنان در رده بالا قرار داشته باشد، با شیوع ویروس کرونا جوامع تحت تاثیر آن قرار گرفتند و نگرانی‌هایی برای خانواده‌ها به وجود آمد. در این میان والدین با توجه به شیوه نامه‌ وزارت بهداشت که افراد را از خروج غیرضروری از منزل منع می‌کرد توجه کرده و واکسیناسیون کودکان را انجام نمی دادند که همین موضوع باعث شد تا برای اولین بار پوشش واکسیناسیون در کشور از ۹۹  درصد به ۸۴ درصد کاهش یابد و ۱۶ درصد افت داشته باشد.

وی تاکید کرد: با اقداماتی که در چند ماه گذشته صورت گرفته است واکسیناسیون کودکان افزایش ۹۵ درصدی داشته است نسبت به اوایل شیوع کرونا در کشور، اما همچنان به حد گذشته نرسیده ایم و این موضوع نگران کننده است، متاسفانه اگر طی ۴ الی ۵ ماه آینده در کشور نتوانیم پوشش واکسیناسیون کودکان و افراد پر ریسک را افزایش دهیم زمینه مجدد بروز بیماری‌هایی همچون فلج اطفال و سرخک مهیا می‌شود. البته سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت طی یک دستورالعمل به دانشگاه ها اعلام کرده اند که واکسیناسیون کودکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام شود. در این دستوالعمل ذکر شده است که خانواده‌ها با نوبت‌گیری از قبل طی ساعات خاصی برای انجام این کار در مراکز حضور داشته باشند تا از تجمع در مراکز بهداشتی و درمانی جلوگیری شود. همچنین تمام سطوح گندزدایی شده، فاصله فیزیکی هنگام حضور در مراکز رعایت شود و افراد از ماسک استفاده کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان زهرایی در پایان گفت: از بدو تولد نوزاد تا ۶ سالگی باید ۵ واکسن برای آن‌ها تزریق شود تا به بیماری‌هایی همچون سرخک و فلج اطفال دچار نشوند. اگر تاخیری در زمان بندی دریافت واکسن‌ها صورت گرفت مشکلی به وجود نمی‌آید، اما والدین باید توجه داشته باشند که در اولین فرصت این کار انجام شود، خدمات واکسیناسیون برای اتباع نیز صورت می‌گیرد و کودکان ایرانی و غیرایرانی به صورت رایگان واکسینه می‌شوند، زیرا مقرر شده است میزان واکسیناسیون کودکان در کشور به ۱۰۰ درصد برسد، باید توجه داشته باشیم که تولید واکسن فرآیند پیچیده‌ای دارد، اما ما قادر به تولید این محصول در کشور هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.