تفاوت رژیم غذایی در دوران بارداری در میزان پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلال الدین میرزای رزاز در خصوص رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری گفت: خانم های باردار به دلیل وضعیت خاص خود بهتر است تحت نظر متخصص تغذیه، رژیم غذایی ویژه ای را دنبال کنند، در مادران باردار طی سه ماهه اول نیاز به انرژی افزایش نمی یابد اما در سه ماهه دوم و سوم به ترتیب ۳۵۰، ۴۵۰ کیلو کالری افزایش می یابد. این کالری باید از یک رژیم متعادل شامل لبنیات، غلات کامل، پروتئین های حیوانی و گیاهی، میوه و سبزیجات تازه حاصل شود.

وی افزود: برای رعایت رژیم غذایی سالم به زنان باردار توصیه می شود نیمی از بشقاب خود را با میوه و سبزیجات، یک چهارم آن را با غلات سبوس دار و یک چهارم آن را با منابع پروتئینی بدون چربی و همچنین لبنیات پر کرده و در کنار آن از لبنیات کم چرب استفاده کنند، متخصصان تغذیه برای مصرف لبنیات کم چرب در این دوران روزانه ۳ تا ۴ واحد شیر، ماست و پنیر توصیه می کنند که سرشار از کلسیم و پروتئین است. همچنین زنان باردار باید توجه خاصی بر مصرف میوه ها و سبزیجات داشته باشند چرا که سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبرها و ویتامین ها هستند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور ادامه داد: مصرف غلات کامل انرژی لازم را در رژیم غذایی دوران بارداری تامین می کند، حداقل نیمی از نیاز کربوهیدرات یک زن باردار از طریق غلات کامل مانند: جودوسر، ماکارونی، نان سبوس دار باید داشته باشد و همچنین در دوران بارداری، پروتئین بیشتری نسبت به قبل از بارداری موردنیاز است. پروتئین برای رشد مناسب بافت های جنین از جمله مغز ضروری است، منابع پروتئین در دوران بارداری نیز شامل گوشت ، مرغ، تخم مرغ، حبوبات و لبنیات می‌شود.

به گزارش ایرنا رزاز در پایان خوردن غذاهای با فیبر بالا، چربی، نمک و مصرف مایعات را موارد تاثیرگذار در رژیم غذایی بارداری دانست و گفت: فیبر بخشی از میوه ها، سبزی ها و دانه های خوراکی به ویژه حبوبات و غلات است که در بدن انسان هضم نمی شود. غذاهای پر فیبر به سیر شدن کمک می کند و موجب مصرف کمتر در غذا و چربی شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.