کیت‌های سرولوژی ابزار تشخیصی قطعی برای شناسایی بیماران نیستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی صالحی وزیری گفت: کیت‌های توزیع شده در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی بایستی ابتدا مراحل ارزیابی را در آزمایشگاه مرجع کشوری انستیتویو پاستور طی کنند و این مراحل شامل بررسی شرایط تولید انبوه و ارزیابی منطبق با کیت های استاندارد است که در صورت تطابق 95 درصدی و بیشتر، این کیت ها تاییدیه 6 ماهه دریافت می‌کنند و پس از 6 ماه دوباره ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: تمام تلاش ما اینست که کیت های توزیع شده استاندارد بالایی داشته باشد. درصد توانایی تشخیص بیماری توسط این کیت ها بسته به زمان بروز بیماری، نمونه دریافت شده، تکنسین استفاده کننده از دستگاه و... متفاوت است البته  آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه مرجع تا به امروز موفقیت آمیز بوده اند و ما در تمامی تست ها قادر به تشخیص بیماری بوده ایم، در خصوص قیمت تست کرونا مرجع تعیین قیمت این کیت‌ها وزارت بهداشت است و دو تعرفه خصوصی و دولتی برای آن مشخص شده است. این تعرفه برای آزمایشگاه خصوصی حدود 590 هزار تومان و برای آزمایشگاه های دولتی 230 هزار تومان است که بیمه تکمیلی آن را تحت پوشش قرار می‌دهد.

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ١٩ انستیتو پاستور ایران درباره صادرات کیت های تشخیص کرونا گفت: من اطلاعی از کمیت و کیفیت صادرات ندارم ولی تا جاییکه مطلع هستم کیت های سرولوژی هستند که صادر می شوند. این کیت ها ابزار تشخیصی قطعی برای شناسایی بیماران نیستند بلکه ابزارهایی کمک تشخیصی برای کرونا است که در بررسی های اپیدمیولوژی مثل اینکه چه کسانی قبلا مبتلا به این بیماری شده اند و یا برای تاییدیه بازگشت به کار استفاده می شوند.

به گزارش فارس صالحی در پایان در واکنش به اظهاراتی درباره انجام تست کرونا برای افراد بالای 60 سال گفت: این تصمیم برای مقطعی خاص اتخاذ شده بود اما این تست در حال حاضر با تشخیص پزشک برای عموم مردم انجام می‌شود و کمبودی در تهیه این کیت ها وجود ندارد، گرچه به دلیل تحریم های شدید شرایط سختی برای تهیه مواد اولیه وجود دارد ولی با تلاشهایی که صورت گرفته کمبود چندانی در تامین کیت نداریم با اینکه روزانه حدود 30 هزار آزمایش در کشور انجام می‌شود، در خصوص افزایش تولید کیت‌های تشخیصی در ایران باید گفت در سال‌های گذشته، آمار تست آنفلوآنزا حدود 20 هزار در سال بود که در مقایسه با تعداد 30 هزار تست روزانه در مقطع کنونی ظرفیت ما در تولید کیت های تشخیصی بسیار افزایش داشته است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.