تاثیر کرونا بر افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای بیمارستانی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فریبا ملاجعفری به مهمترین فعالیت‌ها و اقدامات این معاونت جهت ارتقای کیفیت ارایه خدمات و تسهیل امور از مدت‌ها قبل از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در این راستا می‌توان به پروژه نظام ارجاع الکترونیک، نسخه‌نویسی الکترونیک، پروژه ارسال الکترونیک اسناد به سازمان‌های بیمه‌گر و پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد که همگی در حال اجراست و در کنار آن اداره اقتصاد سلامت بر پروژه‌های اقتصادی دیگری همچون نظارت بر تعرفه‌ها و برنامه کاهش فرانشیز در طرح تحول سلامت "به منظور کاهش دریافتی بیماران" نیز نظارت می‌کند.

مدیر اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فرایند ارسال پرونده‌ بیماران از بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت جهت یکپارچگی فرایندها گفت: در این راستا سامانه "سپاس" با هدف نظارت بر کامل بودن پرونده بیماران و رسیدگی به شکایات بیماران طراحی شده است، رضایتمندی بیماران از نوع و کیفیت خدمات اهمیت زیادی دارد، از سال ۹۶ کمیته بهره‌ وری‌ دانشگاه با همکاری معاونت‌های توسعه، غذا و دارو، درمان و معاونت آموزشی با هدف افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های بیمارستانی،  ارتقای رضایت‌مندی بیمار و کیفیت مطلوب خدمات تشکیل شد و در پی آن سامانه‌ای تحت عنوان "مدیریت هوشمند بیمارستانی" با هدف ارتقا و بهینه سازی شاخص‌های عملکردی بیمارستان‌ها راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به نتایج اجرای این طرح‌ها در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های بیمارستانی افزود: به دنبال اجرای این طرح تعداد اعمال جراحی به میزان ۱۵.۵۴ درصد، پذیرش اورژانس۱۳درصد، درآمد بدون احتساب افزایش تعرفه ۱۳.۹ درصد، تعداد ویزیت‌های سرپایی ۱۶.۵ درصد و تعداد پذیرش سرپایی کلینیک‌ها ۲۶ درصد افزایش داشت، نظارت مدیران بر روند فعالت و ارایه خدمات در بیمارستان‌ها ضروری است، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی " HIM " در جهت مدیریت تخت‌های بیمارستانی، روند پذیرش و ترخیص بیماران و رصد و مدیریت شاخص‌های کلینیکی مراکز طراحی شده و از این طریق مدیران هر مرکز بدون حضور فیزیکی در مراکز می‌توانند بر روی اقدامات و خدمات انجام شده برای بیماران نظارت کنند.

ملاجعفری گفت: این طرح زیربنای طرح نظام ارجاع و پرونده الکترونیک بوده و اطلاعات پرونده بیماران به صورت تایپ شده در دسترس مدیران قرار دارد، به جز چند مورد مانند دستور پزشک، شرح حال بیمار و ... که هنوز الکترونیک نشده و اسکن شده در دسترس قرار دارد، سایر موارد توسط سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی و در قالب تکمیل پرونده الکترونیک بیماران پوشش داده می‌شود.  

مدیر اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با مساله توزیع مناسب بیماران و استفاده عادلانه از خدمات بیمارستانی برای بیماران به عنوان یکی دیگر از دغدغه‌ها و وظایف این حوزه گفت: ستاد مدیریت حوادث معاونت درمان، با هدف صرفه جویی در وقت و هزینه، توزیع صحیح بیماران و رفاه حال آن‌ها؛   می‌تواند با استفاده از سامانه HIM،  بدون نیاز به تماس تلفنی و تنها با اتصال به سامانه از وضعیت تخت‌های خالی بیمارستانی اطلاع پیدا کرده و بیماران را به طور صحیح در بیمارستان‌ها توزیع کنند.  

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و اثرگذاری بالای آن بر افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدهای بیمارستانی، با تاکید بر اینکه از همان ابتدا با هدف مدیریت شرایط سامانه‌هایی برای مدیریت بحران طراحی شد افزود: به عنوان نمونه تقویت سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی در این شرایط بسیار مفید واقع شد،  حتی برای بیمارستان‌های غیر دانشگاهی نیز باکسی با رمز و نام کاربری مخصوص خودشان باز شده و بیمارستان‌ها از این طریق می‌توانند روزانه اطلاعات خود را ثبت کرده و نهایتا در داشبورد ستاد گزارش می‌شود.

ملاجعفری با اشاره به وضعیت شاخص‌های بیمارستانی از ابتدای شیوع بیماری کرونا یعنی بازه زمانی اسفند تا تیرماه و مقایسه آن با مدت زمان مشابه در سال گذشته گفت: بررسی این گزارش نشان دهنده افت شدید شاخص‌ها در سال جاری است. بر اساس این گزارش،  اورژانس ۴۵.۸ درصد، بیماران بستری۳۱.۵ درصد، عمل جراحی ۴۲.۶ درصد،  درآمد بیمارستان‌ها با وجود رشد تعرفه ۱۵ درصدی ۴۰ تا ۴۵ درصد، مراجعات درمانگاه ۵۶.۷۳ درصد، تصویر برداری ۳۴ درصد،  فیزیوتراپی ۴۰.۷ درصد،  مراجعات اندوسکوپی ۶۱ درصد و پزشکی هسته‌ای ۵۸.۲ درصد کاهش همراه بوده‌اند، یکی از علل کاهش شاخص‌های مذکور این است که پیش از شیوع کرونا، بیماران و مراجعان به صورت الکتیو خدماتی را دریافت می‌کردند که با توجه به شیوع کرونا و ترس از ابتلا به کرونا، آمار مراجعین الکتیو و اورژانس بسیار کمتر شده است.

مدیر اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقداماتی که برای جبران این ضرر و زیان‌ها و افزایش درآمدهای بیمارستانی انجام شده اظهار کرد: با بهینه و مرتب کردن چینش نیروهای متخصص، جابه‌جایی نیروها از بخش‌های با بیمار کمتر به بخش‌های با بیمار بیشتر، تسریع در ترخیص بیماران پس از عمل جراحی، شبانه روزی کردن ظرفیت بخش‌های پاراکلینیک و بخش‌هایی مثل سی تی،  افزایش تعداد تخت‌های مراقبت ویژه بیشتر از تعداد مصوب و توان بهره برداری و اختصاص تعدادی از تخت‌های بخش‌های عادی بیمارستان‌ها به بخش ایزوله و ICU؛ تلاش شده تا علاوه بر خدمت مناسب به بیماران، بخشی از این خسارات و کمبودها جبران شود.  

وی با اشاره به ابلاغ وزارت بهداشت مبنی بر الزام کلیه بیمارستان‌ها نسبت به پذیرش بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: تقریبا تمامی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جز بیمارستان‌های توحید، اختر،  ۱۵ خرداد و مهدیه که از کرونا پاکسازی شده و یا بیمار کرونایی پذیرش نکرده‌اند؛  سایر بیمارستان‌ها درگیر کرونا هستند که در این راستا پیشنهاد داده‌ایم که یکسری مراکز از کرونا پاک‌سازی شوند تا از این طریق بتوان کاهش درآمدها و خسارات را تا حدودی جبران کرد.

ملاجعفری همچنین با اشاره به بار مالی مضاعف ناشی از تهیه اقلام حفاظت فردی در شرایط کرونا برای بیمارستان‌ها، اظهار کرد: برآوردی از میزان مصرف اقلام حفاظتی در مراکز تهیه و به ستاد فرماندهی کرونا و وزارت متبوع ارجاع شده تا در صورت تصویب، هزینه‌های آن از طریق سازمان‌های بیمه‌گر یا وزرات خانه جبران شود.

مدیر اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر در دوران پاندمی کرونا گفت: با وجود مشکلات اقتصادی بیمارستان‌ها در دوران کرونا، بسیاری از هزینه‌ها از سوی بیمه تامین نشده، به عنوان نمونه با وجود تغییر کاربری بعضی بخش‌ها به ICU و افزایش تعداد تخت‌های این بخش، بیمه تأمین اجتماعی علی‌رغم مکاتبات و پیگیری‌های متعدد صورت گرفته،  این بخش‌ها را کسور داده است، به عنوان مثال تنها در یک مورد در بیمارستان شهدای پاکدشت به دلیل افزایش تعداد تخت‌های ICU، در مدت زمان یک ماه حدود صد میلیون تومان کسور ایجاد شده که با توجه به وضعیت بحرانی بیمارستان‌ها، این مساله شرایط راسخت‌تر کرده است.

وی با اشاره به هزینه داروهایی که در پروتکل‌های مراقبت از بیماران کرونا تعریف شده نیز اظهار کرد: متاسفانه در برخی بیمارستان‌ها، سازمان‌های بیمه‌گر هزینه داروهای استفاده شده برای بیماران کرونا را پرداخت نکرده که مکاتبات آن هم برای وزارت‌خانه و شورای عالی بیمه و هم برای‌ بیمه تامین اجتماعی ارسال شده ولی هنوز محقق نشده است، همه این مسایل و مشکلات مالی در کنار فشار جسمی و روانی وارده بر پرسنل کادر درمان، شرایط سخت و دشواری در بیمارستان‌ها ایجاد کرده که باید برای تعدیل و رفع آن هرچه سریعتر راهکاری مناسب اندیشیده شود.

ملاجعفری ادامه داد: البته برخی مداخلات برای جبران و کاهش فشار وارده بر بیمارستان‌ها بکار گرفته شده، ضمن مقایسه وضعیت شاخص‌های بیمارستانی در اردیبهشت و تیرماه امسال که دو ماه مشابه از لحاظ تعداد بیماران کرونایی و پیک مشابه بوده‌اند، بعد از مداخلات انجام شده در تیرماه به نسبت اردیبهشت ماه، تعداد اعمال جراحی حدود ۴۹.۹ درصد، مراجعین تصویر برداری حدود ۳۰ درصد، بیماران بستری حدود ۳۴.۷ درصد، مراجعات به درمانگاه حدود ۶۳.۶ درصد و آندوسکوپی حدود ۶۶.۶ درصد افزایش پیدا کرد. البته با وجود این افزایش‌ها، هنوز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته وضعیت مناسبی نداریم؛ به گونه‌ای که اعمال جراحی به میزان ۲۵ درصد،  درآمد به میزان ۷ درصد، مراجعین درمانگاه حدود ۴۱ درصد، پذیرش اورژانس حدود ۲۵.۷ درصد، بیماران بستری ۱۹.۷ درصد، تصویر برداری ۲۲ درصد،  فیزیو تراپی ۱۹.۶درصد،  آندوسکوپی ۳۸.۷ درصد در تیرماه امسال در مقایسه با تیرماه سال گذشته با کاهش روبرو شده است.  

به گزارش ایسنا مدیر اقتصاد سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان با اشاره به احتمال افزایش بار بیماری کووید ۱۹ در پاییز و همزمانی آن با شیوع آنفلوانزا، در رابطه با میزان آمادگی بیمارستان‌ها برای مواجهه با این شرایط گفت: با توجه به خستگی و فرسودگی کادر درمان و جانفشانی پرسنل و کادر درمان بیمارستان‌ها طی دوره ۷ ماهه شیوع کرونا و در کنار آن افزایش هزینه‌ها و کاهش شدید درآمد بیمارستان‌ها، این سازمان‌ها را در معرض ورشکستگی قرار داده، لذا سازمان برنامه و بودجه و سایر سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط باید ضمن حمایت اقتصادی از بیمارستان‌ها،  با هدف جبران کمبودها و کسری‌ها و همچنین پیشگیری از ورشکستگی، هرچه سریعتر به کمک بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بشتابند.

پایان پیام/

مطالب مشابه