تشکیل کمیته اجرایی در کمیسیون بهداشت برای تعیین اولویت‌های تخصیص ارز
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهرا شیخی در تشریح دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دیروز از حضور شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، همتی رئیس جمعیت هلال احمر، مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صمت، معاون ارزی بانک مرکزی و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: نشست امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با هدف بررسی آخرین وضعیت تخصیص ارز به واکسن آنفلوآنزا، دارو و تجهیزات پزشکی با توجه به افزایش نگرانی‌ها در سطح جامعه برگزار شد.

تولید 97 درصدی داروهای مورد نیاز در داخل کشور

این نماینده مردم در مجلس یازدهم  افزود: شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در ابتدای این نشست با اشاره به افزایش ارز تخصیص یافته برای واردات واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته بر تولید 97 درصدی داروهای مورد نیاز در داخل کشور و نیازهای ارزی خود در زمان جنگ اقتصادی تاکید کرد.

شیخی ادامه داد: رئیس سازمان غذا و دارو در صحبت‌های خود به برنامه‌ریزی برای تأمین واکسن آنفلوانزا از اسفند ماه اشاره کرد و واردات و توزیع ۱/۵ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا را حاصل همین برنامه‌ریزی دانست و تحریم‌ها را دلیل اصلی تاخیر در واردات واکسن‌های دیگر ارزیابی کرد. وی تاکید کرد که هدف اصلی دشمن دارو و تجهیزات پزشکی بوده و آمریکا همواره تلاش می‌کند تا دارو به دست مردم ایران نرسد اما مسئولان حوزه بهداشت و درمان و به ویژه سازمان غذا و دارو در تلاش هستند تا داروهای مورد نیاز کشور وارد شود و کمبود شدیدی در این حوزه احساس نشود.

تحویل 800 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا از سازمان بهداشت جهانی به ایران

وی تصریح کرد: با توجه به صحبت‌های رئیس سازمان غذا و دارو در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا گروه‌های پرخطر تأمین شده و به زودی 800 هزار دوز دیگر نیز از سازمان بهداشت جهانی WHO به ایران تحویل داده می‌شود و مابقی بیماران های ریسک برای دریافت آن مراجعه کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در ادامه نشست سید حسین صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز به وضعیت تخصیص ارز به این حوزه اشاره کرد و گفت 818 میلیون دلار ارز مورد نیاز برای تأمین تجهیزات پزشکی است که تنها 160 میلیون دلار آن تخصیص یافته است، ایشان معتقد بودند اگر ارز مورد نیاز برای این حوزه به زودی تأمین نشود، تجهیزات پزشکی کشور با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهد شد بر همین اساس از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان خواست در خصوص تأمین سریع ارز مورد نیاز به حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی توسط بانک مرکزی به آن مجموعه کمک کند چرا که با وضعیت فعلی مدیریت تأمین اقلام اساسی بسیار سخت است.

چرا واکسن آنفلوآنزا قبل از توزیع در جامعه به مجلس داده شده است؟

وی به حاشیه‌سازی‌های اخیر علیه مجلس در خصوص اختصاص 1500 دوز واکسن آنفلوآنزا اشاره کرده و خطاب به رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر اختصاص واکسن به داروخانه ی مجلس طبق روال سال‌های گذشته صورت گرفته پس چرا قبل از توزیع این واکسن در جامعه و بهره‌مندی گروه‌های پر خطر از آن به مجلس داده شده است و آیا بهتر نبود به جای ایجاد چنین حاشیه ای مجلس در اولویت های آخر قرار می گرفت؟

تاکید کمیسیون بهداشت بر شفافیت در منابع ارزی

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در پایان جلسه نمایندگان نیز صحبت‌های خود را در خصوص مشکلات تامین ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرده و راه‌هایی برای حل مشکلات موجود ارائه کردند. همچنین اعضای کمیسیون بهداشت درمان بر شفافیت در منابع ارزی موجود تاکید کرده و معتقد بودند تا زمانی که برای تولید و تامین دارو و تجهیزات پزشکی در داخل کشور تلاش نشود باز هم در تحریم قرار خواهیم داشت. در نهایت مقرر شد کمیته اجرایی متشکل از کمیسیون بهداشت، وزارتخانه‌های بهداشت و صمت برای ورود به مباحث اجرایی و تعیین اولویت های ارزی تشکیل شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.