سالمندان باید سالم و تندرست پیر شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید کاظم ملکوتی به مناسبت روز جهانی سالمندان "اول اکتبر مصادف با ۱۰ مهرماه" گفت: سرعت سالمند شدن از سرعت ایجاد خدمات بیشتر است و خدمات شهری، بهداشتی، درمانی، رفاهی و آموزش منطبق بر افزایش جمعیت سالمندی نیست. لذا هدف ما این است با ارائه آموزش افراد با حفظ سلامتی به دوران سالمندی برسند و با ارتقای خدمات بهداشتی، امید به زندگی در آنها افزایش یابد.

وی افزود: معمولا افراد بالای ۶۵ سال، جزو گروه سالمند تلقی می شوند، ولی در کشورهای درحال توسعه به علت رعایت نشدن مطلوب مراقبت های سلامت، افراد زودتر پیر می شوند و همچنین سالمندان بیشتر بیمار هستند، تحقیقات نشان می دهد بیشتر نیازهای گروه سالمند شامل خدمات بیمه ای و مسائل درآمدی است که این موضوع در سلامت جسمانی و روانی آنها تاثیر منفی دارد، فناوری های جدید در حوزه های توانبخشی، تعادل و حافظه سالمندی توسط دانشگاه های فنی ارائه شده است، در عصر کووید - ۱۹ نیاز است از طریق تله مدیسین "پزشکی از راه دور" خدمات تشخیص و درمانی ارائه شود. گروه سالمند شناسی دانشگاه  از آغاز کرونا، خدمات آنلاین در کلینیک دانشکده علوم رفتاری ارائه کرده است.

مدیر گروه سالمندشناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: ارتباطات اجتماعی سالمندان به ویژه در این دوران باید حفظ شود و با توجه به رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از دستگاه های الکترونیک به آنها آموزش داده شود، رسالت گروه ما، آموزش و ارائه خدمات خوب است و در این راستا با وزارت بهداشت و سازمان شهرداری هم همکاری های مشترک داریم، ارزش این رشته پایه در این است که جمعیت به سرعت سالمند می شود و تا سال ۲۰۳۰ میلادی، جمعیت سالمندی به بالای ۱۰ درصد می رسد. لذا نیاز است متخصصان این حوزه برای ارائه خدمات به سالمندان تربیت شوند. 

ملکوتی در ادامه با اشاره به تاریخچه گروه سالمند شناسی گفت: گروه تازه تاسیس سالمند شناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دارای چهار عضو هیات علمی است که با موافقت شورای گسترش موفق برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مجوز جذب چهار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد دریافت شده است، کارشناسان ارشد سالمند شناسی بعد از فارغ التحصیلی، با ویژگی های فیزیکی و روانی، نیازهای سالمندی، سیاست های بهداشتی، مسائل اجتماعی و مدیریت سالمندی آشنا هستند و می توانند به معاونت بهداشت در حوزه آموزش و پژوهش سالمندی کمک کنند، قبل از انفصال دانشگاه، در مقطع PHD، دانشجوی سالمند شناسی داشتیم، ولی در زمان ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه سالمند شناسی تعطیل شد و این سهمیه را به آن دانشگاه دادند.

به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: با وجود مجموعه منسجم از گروه های طب سالمندی، سالمند شناسی و روانپزشکی سالمندان، اقدامات خوبی در حوزه های آموزش، پژوهش و درمان انجام شده است، البته طب سالمندی در سال گذشته به گروه فلو طب سالمندی تغییر یافت. با وجود چالش های موجود و بی عدالتی ها مجوز جذب دانشجو سالمند شناسی در مقطع کارشناسی ارشد را کسب کردیم، دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاهی است که دارای رشته فلوشیب روانپزشکی سالمندی است. امید است مجوز مرکز تحقیقات سلامت سالمندان را بگیریم تا این زنجیره کامل شود، هدف این گروه، آموزش به سالمندان است تا آنان سالم و تندرست پیر شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.