ارزیابی مراکز منتخب ۱۶ ساعته کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جعفر صادق تبریزی در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور درخصوص اقداماتی که اخیرا در حوزه بهداشت و شبکه انجام شده است، گفت: مراکز منتخب 16 ساعته کرونا در تیر و مردادماه سال جاری، با مشارکت دانشگاه ها ارزیابی شدند، این ارزیابی در دو فاز خودارزیابی و ارزیابی توسط دانشگاه ها بود و اکنون در فاز ارزیابی ملی هستیم که تاکنون 14 دانشگاه ارزیابی شده و تا هفته آینده نیز 6 دانشگاه دیگر ارزیابی می شوند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت ادامه داد: همکارانمان در این مراکز باید بر جداسازی تاکید کرده و مسیر تردد بیماران عادی و بیماران کرونایی را جدا کنند. نصب علایم راهنما در این مراکز ضروری است تا مردم سریع تر بتوانند خدمات خود را دریافت کنند. نمونه گیری های آزمایشگاهی نیز سامان یافته تر شده و کادر بهداشتی و درمانی در این زمینه نظم خوبی را در پیش گرفته اند.

وی افزود: در فاز اول تخصیص منابع برای خرید لوازم حفاظت فردی، 100 میلیارد تومان در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است، درخصوص غربالگری فاز سوم باید تاکید بر روی خدمات جا مانده باشد. ایران جزو معدود کشورهایی در دنیا است که حداقل خدمات جا مانده را برای مراجعه کنندگان و مردم دارد و این موفقیت مرهون نظام شبکه است، لذا اهتمام ویژه می طلبد تا حداقل ها نیز جبران شده و هیچ خدمات جامانده ای مثلا از لحاظ خدمات ایمن سازی و مراقبت مادران باردار و سایر موارد، باقی نماند، درخصوص توزیع واکسن آنفلوآنزا نیز درخواستم این است که دانشگاه های علوم پزشکی با نوبت دهی و فراخوان به توزیع واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند تا تجمعی در واحدهای ارائه خدمت رخ ندهد.

در ادامه سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت در این اجلاس ضمن قدردانی از دانشگاه های علوم پزشکی برای تلاش شبانه روزی در مدیریت کرونا گفت: ما در سطح وزارتخانه در حال برنامه ریزی ایجاد شبکه تشخیص مولکولی بهداشت در سراسر کشور هستیم. این برنامه دارای سطح بندی است که اولین مرحله آن انجام شده به این ترتیب که در بسیاری از دانشگاه ها بازدیدهایی صورت گرفته و نقاط ضعف سیستم های آزمایشگاهی منتخب ما توسط سازمان بهداشت جهانی ارزیابی شد و اکثر آزمایشگاه ها موفق به رفع عدم انطباق شدند و تعدادی از آنها نیز در حال طی کردن این مرحله هستند.

وی افزود: مرحله دوم تضمین کیفیت است که از هفته آینده آغاز می شود. بعداز آن، آزمایشگاه هایی که این مرحله را نیز طی کنند، تجهیزاتی را از سوی معاونت بهداشت دریافت می کنند که بخشی از این تجهیزات را سازمان های بین المللی مانند سازمان جهانی بهداشت تهیه کرده و در اختیار آزمایشگاه ها قرار می دهند. این تجهیزات کمک می کند ظرفیت آزمایشگاهی بهداشت کشور را افزایش پیدا کرده و در زمینه برنامه های کووید 19 هماهنگ تر عمل کنند.

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت اضافه کرد: توسعه ظرفیت های آزمایشگاهی برای هفته ها و ماه های آینده اهمیت بسیاری دارد. با افزایش توان آزمایشگاه ها، تست های بیشتری انجام شده و کار با سرعت بیشتری پیش می رود. باید از تست های تشخیصی کووید 19 بیش از گذشته برای ایزوله کردن و محدود کردن تماس بیمار با افراد سالم استفاده کنیم تا زنجیره انتقال قطع شود.

همچنین احمد جنیدی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این اجلاس گفت: در مدتی که با ویروس کرونا درگیر هستیم، دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه در حوزه نظارت ها و کنترل های بهداشت محیط و حرفه ای در اماکن عمومی و صنایع و کارگاه ها، خوش درخشیدند، در کشور بیش از 7 هزار بازرس بهداشت محیط داریم، افزود: با توجه به اینکه با تعداد کم بازرسین بهداشت محیط در دانشگاه ها مواجهیم و از طرفی، حجم، وسعت عملیات و پیچیدگی کار آنها از روستا تا شهر، از بیمارستان تا آرامستان و از مراکز عمومی تا مراکز خصوصی، زیاد است، یک پروتکل نظارت 4 وجهی تهیه کردیم و براساس آن مردم نیز می توانند از طریق کدهای اصناف نظارت هایشان را اعلام کنند. نظارت توسط سازمان های متولی اصناف وجه بعدی بوده و وجه سوم نیز نظارت توسط بسیج اصناف و اتحادیه ها است، وجه چهارم نظارت نیز توسط وزارت بهداشت و دانشگاه ها در سطح عالی، انجام خواهد شد.

وی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، امسال سال جهش تولید نامگذاری شده و با توجه به تحریم های ظالمانه ای که برعلیه ایران اعمال شده، معاونت های بهداشتی بر صنایع و اماکن تولیدی نظارت های بیشتری را اعمال کنند تا شاهد بروز بیماری در صنعت نباشیم که منجر به تعطیلی صنعت شود. همکاران بهداشت حرفه ای در این زمینه بسیار کمک کننده خواهند بود.

به گزارش وب‌دا رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان گفت: در فصل پاییز و زمستان ممکن است با سیلاب هایی در سطح کشور مواجه شویم، چنانچه این اتفاق بیفتد، مجبور هستیم اردوگاه هایی را برای اسکان مردم ایجاد کنیم. اما این اردوگاه ها مثال بازر تجمع و انتقال کرونا خواهند بود. لذا، دانشگاه های علوم پزشکی از دستگاه های استانی بخواهند تا رودخانه ها و جویبارها را لایروبی کنند و اقدامات محافظتی در برابر سیلاب را انجام دهند تا تخریب منازل و گرفتاری مردم را در فصل سرد سال نداشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.