طرح سوالاتی از روسای ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان غذا دارو (قسمت دوم)
ضمن عرض سلام خدمت هر دو مقام محترم؛
بعنوان یک پزشک درمانگر اعتیاد با سالها تجربه کاری سوالاتی از حضورتان دارم که خواهشمندم بر اساس قانون آزادی چرخش اطلاعات و جهت رفع ابهام، پاسخ آنها را امر به ابلاغ عمومی فرمایید.

اول: آیا ابلاغیه رئیس جمهوری مورخه ۹۸/۱۰/۱۵ به شماره  ۱۷/۴۶۴۲۳۴۶ را مطالعه نموده اید؟ در بند یک آن به صراحت ممنوعیت مطلق عرضه داروهای آگونیست در داروخانه ها ابلاغ شده است.
مگر طبق همان ابلاغیه نباید از هرگونه هزینه تراشی اضافه برای مراکز خودداری شده و دستورالعمل توزیع ، در کمیته درمان به تصویب برسد ؟
چرا گزارش جلسه تصویب دستورالعمل مذکور و اسامی اعضا شرکت کننده منتشر نشده است ؟ چرا مبانی اخذ تصمیم ابلاغیه اخیر سازمان غذا دارو درباره عرضه و توزیع داروهای آگونیست در داروخانه ها و نتایج پایلوت طرح، اطلاع رسانی عمومی نمیشود ؟ 
چرا نقض واضح ضوابط صریح تاکید شده در بند یک ابلاغیه رئیس جمهور از سوی سازمان غذا دارو انجام گرفته و چرا ستاد در قبال این نقض ، سکوت کرده است ؟
چه کسانی از نقد شفاف و پیگیری مبانی منتهی به ابلاغ بخشنامه اخیر سازمان غذا دارو متضرر می شوند و چرا؟
چرا با ابلاغ این بخشنامه مستقیما تخریب چرخش اقتصادی مراکز درمان اعتیاد هدف گرفته شده است؟

دوم : کدام فرد یا افرادی پیشنهاد دهنده بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده اند؟ چرا اسامی آن نفرات اعلان رسمی نمی شود تا مستقیما با خودشان به مباحثه بنشینیم و دلایل علمیشان را شنیده و نقد کنیم؟

سوم : دلیل اینکه در دوره وزارت دکتر نمکی در جامعه پزشکی اینقدر تشنجات مکرر ناشی از نگرش ویژه اتاق فکر وزارت به برخی فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی بوجود آمده، چیست ؟ 
چرا در تصمیمات و ابلاغیه های مهم وزارت بهداشت بجای نگرش کلان به سلامت ، فقط  و فقط به فروش دارو، آن هم داروهای اعتیادآور مانند اکسی‌کدون (هروئین فقرا) و شیاف مورفین و اخیرا متادونی تاکید می‌شود که نتایج آزادسازی آنها  در آمریکا فاجعه آفریده و آمار معتادان را چند ده درصد در آنجا افزایش داده است؟ 
 آن هم با آن نظارت غیرقابل قیاس FDA با سازمان غذا داروی ما که از انجام وظایف ماهوی نظارتی خود درمورد عرضه و توزیع غیرمجاز  داروهای اگونیست در عطاریها استنکاف می کند ؟

چهارم: وعده شش ماهه هولوگرام دار کردن داروهای آگونیست توسط سازمان غذا و دارو، بعد از چهار سال،  اکنون به کجا رسیده ؟ هولوگرام دار کردن داروهای آگونیست منافع چه کسانی را به خطر می اندازد که تا کنون پس از چندسال، سازمان غذا دارو از انجام وعده شش ماهه خود بازمانده است؟ و در مقابل، ابلاغ بخشنامه جدید سازمان غذا و دارو منافع چه کسانی را تامین می کند که به این سرعت و در سکوت جهت اجرا ابلاغ شده است؟

پنجم: جایگاه ستاد و بطور مشخص ، ریاست محترم آن در تایید ابلاغیه اخیر بدون ارائه مستندات کجاست و چه هدفی را از سکوت دنبال می کند؟ چرا ستاد، اجرای دیگر مصوبات خود از جمله هولوگرام دار کردن داروهای آگونیست را از سازمان غذا دارو پیگیری نکرده و در این باره گزارشی ارائه نشده است؟ جایگاه ستاد در صیانت و دفاع از سلامت مردم و اجرای درخواستها و توصیه های اساتید حوزه درمان اعتیاد و چند ده نماینده سابق مجلس کجاست؟
مزید امتنان است اگر پاسخ این سوالات را جهت تنویر افکار عمومی ، با شفافیت امر به ابلاغ فرمائید .
بدیهی است سوالات و ابهامات فراوان دیگری در این خصوص وجود دارد که متعاقبا مطرح خواهد شد .
از دادستانی محترم کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور نیز استدعا دارد موارد مطروحه را مورد مداقه و بررسی قرار داده و با نظرات توصیه های علمی و اجتماعی اساتید و کارشناسان مبرز حوزه اعتیاد مطابقت دهند.

با احترام
دکتر شهرام شمس
پزشک درمانگر اعتیاد
و دانش آموخته حقوق
۱۶ مهرماه ۹۹

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.