رئیس ستاد ملی کرونا در پر "قو" خوابیده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، برخلاف بیمارستان‌های کشور که جای سوزن انداختن نیست جیب وزارت بهداشت خالی‌تر از همیشه است. گویی سربازان را بدون فشنگ راهی جنگ کنیم مدافعان سلامتی که حقوق نمی‌گیرند. مدافعانی که اگر از کرونا جان سالم بدر ببرند دست به گریبان فقر خواهند شد.

وزیری که غصه سربازان خود را می‌خورد و درد مردمی که یکی پس از دیگری قربانی این ویروس منحوس می‌شوند در این میان گلایه‌های خواهش‌گونه و ملتمسانه او برای کنترل بیماری عکس العمل مثبتی از سوی مردم و مسئولان نداشته تا جایی که امروزه در موج سوم بیماری شاهد مرگ‌های بیش از ۲۰۰ نفری هستیم و تمام سختی این دوران بر روی دوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و  وزیر بهداشت دست به قلم می‌شود و با سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی درد و دل می‌کند تا شاید کسی از جنس او صدایش را بشنود، گوشه‌هایی از دلنوشته نمکی وزیر بهداشت به سردار سلیمانی به شرح ذیل است"

حدود ۸ ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوییم همه گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی فایده است. هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی‌شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند. ولی یادت هست گفتی اگر نتوانی پشتیبانی نیروهایت را فراهم کنی، می‌مانیم؟ من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم. مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پاییز سنگینی فرا می‌رسد. موج حمله جدیدی شکل گرفته،یک میلیارد دلاری که رهبری از صندوق توسعه موافقت کردند ماه‌هاست به جز سهم کوچکی نگرفته‌ام. نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟

داستان یک میلیارد یورو

فروردین ماه سال جاری بود که رئیس جمهور با اعلام هزینه‌های سنگین کرونا که دولت نمی‌تواند از محل منابع بودجه‌ای از پس آن برآید، خواستار برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به وزارت بهداشت و البته بخشی از آن برای بیمه بیکاری شد. طولی نکشید که مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند و بعد از آن در اردیبهشت ماه، اولین مرحله از تبدیل آن به ریال انجام و از سوی بانک مرکزی به خزانه واریز شد. در همان زمان بود که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌اند، قرار بر این شده ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ برنامه وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کند و در کنار آن ۱۲۸۶ میلیارد تومان هم به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یابد. حدود هشت ماه از آن زمان می‌گذرد و امروزه وزیر بهداشت در اوج کرونا نگران شدت گیری بیشتر بیماری در بین پرسنل درمانی و مردم هستند و خواستار کمک پرداختی رهبر معظم انقلاب در راستای درمان این بیماری شده است.

وقتی آتش به نیستان افتاد

دقیقا هشت ماه گذشته بود که کرونا همچون آتشی به نیستان افتاده، تر و خشک، پیر و جوان، پزشک و غیرپزشک را به کام مرگ کشانده و هم اکنون دنیا را تسخیر کرده است، احتمالات متعددی در پیش روی این ویروس قرار گرفت از ساختگی بودن آن تا نابودیش با شروع فصل گرما، اما امروزه در موج سوم بیماری در فصل پاییز قرار داریم و شرایط اکثر شهرها در وضعیت قرمز هستند شرایط وزارتخانه به لحاظ مادی و معنوی در موقعیت بدی قرار دارد، طبق آخرین آمار ثبت شده حدود ۱۶۸ نفر از پرسنل درمانی تا اول شهریور ماه در راه خدمت رسانی به مردم شهید شده‌اند.

با شعار کرونا را شکست ندهید!

با هجوم کرونا همگی معتقد بودیم "کرونا را شکست می‌دهیم" اما امروز گویا کرونا ما را شکست داده است و به این باور رسیده‌‌ایم که با شعار نمی‌توان بر دشمن غلبه کرد، کادر درمانی خسته بسیاری از نیروهای خود را از دست داده است، به جای اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به آنها داشته باشد، برعکس ماجرا را می‌بینیم، در خبرهای متعدد می‌شنویم که پرسنل درمانی با تمام تلاش‌های که در چند ماهی گذشته داشته حقوق و تسهیلات دریافت نکرده‌اند، همه می‌دانیم آنها قسم خورده‌اند حتی تا پای جان برای زنده ماندن ما بکوشند اما نباید از کمترین حقوق آنها که تسهیلات مالی است محروم شوند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود تلویحا به دلنوشته وزیر بهداشت پاسخ داد و اعلام کرد: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. اجتناب از تسعیر ریالی تخصیص‌های ارزی صندوق توسعه ملی نیز در این راستا است.

در پی آن احسان امینی یکی از کارشناسان بانک مرکزی هم در صفحه شخصی خود در توییتر درباره این موضوع نوشت: منابع درخواست شده وزارت بهداشت ارزی است و رییس کل بانک مرکزی مخالف استفاده از منابع غیرقابل دسترس ارزی صندوق برای وزارت بهداشت است چون تورم زا است. در واقع اصلا منابعی نیست و قرار هست ریال تولید بشه!

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحمات بی‎بدیل کادر درمان از زمان شیوع کرونا و از خودگذشتگی‎های آنان در راه مبارزه با این ویروس منحوس، توئیتی را در صفحه‎اش به اشتراک گذاشته و نوشته است: "دلگرمی امروز مردم ما مدافعین ایثارگر سلامت هستند. امروز در بیمارستان امام، پرستاران و پزشکان و اعضای کادر درمان را دیدم که خودشان به کرونا مبتلا شده بودند ولی نگرانی اصلی‌شان ارائه بهترین خدمات به بیماران بود.

⁣وی در حاشیه نشست با مسئولان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات جدی که مسئولان حوزه بهداشت و درمان در جلسه مطرح کردند مربوط به حوزه منابع انسانی بود چرا که تداوم بیماری کرونا موجب خستگی کادر درمانی شده است البته با توجه به روحیه‌ای که از پرستاران و کادر درمان دیدم با همه وجودشان تلاش می‌کنند.

در این میان ناگفته نماند ۱۵۰۰ کادر پرستاری بیمارستان‌ها و بخش‌های درمانی کرونا و دانشجویان و اساتید هیات علمی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از حضور وی در بیمارستان امام خمینی (ره) و بازدید از بیماران کرونایی استقبال کردند و خواستار تداوم این حضورها و حل مشکلات نظام سلامت و رسیدگی به مطالبات مدافعان سلامت شدند.

در مورد معوقات کادر درمانی حسینعلی شهریاری  رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ویروس منحوس کرونا که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و امروزه در حد یک بحران شاهد پیشرویی آن هستیم، پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که روزمزد بودند در این چند ماه با جان خدمت کرده، ولی متاسفانه به حق و حقوق واقعی خود نرسیده‌اند، پرداختی کنونی به بیمارستان‌ها نسبت به زمانی که بیماری کرونا نبود کمتر شده است.

وی افزود: اوج گیری بیماری در موج سوم منجر به رشد فزاینده بیماران شده در حال حاضر با کمبود و فرسودگی نیروها مواجه هستیم، بماند که حقوق همین نیروها مشغول به کار هنوز پرداخت نشده است حتی مشوق‌های لازم در جهت مقابله با مشکلات و سختی‌های چند ماه اخیر دریافت نکرده متاسفانه کادر درمانی کشور در شرایط مناسبی قرار ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد یک میلیارد یورو اختصاص داده شده از صندوق توسعه ملی شنیده می‌شود که متاسفانه تنها ۲۷ درصد آن در زمان هفت ماه به وزارت بهداشت اختصاص داده شده است، با توجه به افزایش و اوج گیری بیماری که متاسفانه در حال رکورد زن در مرگ و میر روزانه هستیم، خبری از مابقی یک میلیارد یورو نیست.

شهریاری با انتقاد از عملکرد ضعیف ستاد ملی کرونا گفت: اگر دولت اقدام عاجلی در این زمینه نداشته باشد و حقوق پرستاران و پرسنل درمانی را پرداخت نکنند بدون شک مشکلات بیشتری در حوزه سلامت به وجود خواهد آمد. مقصر اصلی هم جناب آقای دکتر روحانی است که به عنوان رئیس اصلی ستاد مبارزه با کرونا نظاره‌گر هستند، ایشان به دلیل سوء مدیریت نتوانست وظایف خود را به درستی انجام دهد.

رئیس ستاد ملی کرونا در پر "قو" خوابیده است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اراده مجلس برای پیگیری یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی تاکید کزد: ستاد ملی کرونا فراتر قانون عمل می‌کند و تمام اختیارات کنترل بیماری کرونا برعهده آن است، ما نمایندگان نمی‌توانیم برای عملکرد این ستاد قانون طرح کنیم و اجازه طرح قانون نداریم، تمام اختیارات ستاد ملی کرونا به دست گروهی افتاده که رئیس آن در "پر" قو خوابیده است.

در ادامه مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در رابطه با دلنوشته وزیر بهداشت گفت: با شروع اپیدمی کرونا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای حل مشکلات وزارت بهداشت در جهت مقابله با بیماری کرونا اختصاص داده شد که متاسفانه در دلنوشته وزیر که چند روز قبل آن را رسانه‌ای کرد عنوان شده که جز درصد کمی از این مبلغ دریافت نشده و کادر درمانی در فشار مضاعفی قرار دارد در این بین کمبود بودجه مزید بر این خستگی چند ماهه آنها شده است، دولت باید در راستای یک میلیارد یورو دریافتی از صندوق توسعه ملی پاسخگو باشد، این مبلغ کجا هزینه شده است، بدون شک مجلس به این موضوع  ورود پیدا می‌کند تا مشخص شود این مبلغ کجا صرف شده است.

وی در مورد بودجه اختصاصی به وزارت بهداشت در این شرایط حاد افزود: در راستای بودجه سال آینده این وزارتخانه با توجه به شرایط به وجود آمده باید با دقت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مورد توجه قرار بگیرد، علاوه بر مشکلات تحریمی که کشور با آن دست به گریبان است، حقوق دریافتی و سختی کاری که عزیزان کادر درمانی در چند ماه اخیر داشته‌اند همه و همه  در الویت بودجه بندی قرار می‌گیرد.

ویس‌کرمی ادامه داد: در حال حاضر تمام کادر درمانی چند شیفته در حال خدمت رسانی به بیماران هستند تا جایی که برخی از بیمارستان‌ها با کمبود تخت برای بستری بیماران کرونا روبرو شده‌ است، متاسفانه کنترل ویروس کرونا در موج سوم بسیار سخت شده است، با شروع بیماری از رسانه‌های متفاوت عنوان شد مردم قطع کننده زنجیره بیماری کرونا هستند.

عضو کیمسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان می‌کند: تاوان این بی‌توجهی را خود مردم با ثبت مرگ‌های دویست نفری می‌دهند و قربانیان آن کادر درمانی کشور هستند، شاید عادی جلوه دادن بیماری عاملی شده تا مردم نسبت به همه گیری بیماری بی‌توجه باشند. احتمال دارد این ویروس سالیان دراز ادامه داشته باشد برهمین اساس مردم باید بیاموزند چگونه با بیماری زندگی کنند. 

تمام حرف و حدیث‌های پیش آمده سعید نمکی وزیر بهداشت در مورد دلنوشته اخیر خود به سردار سلیمانی می‌گوید: من وزیر سیاسی نیستم، سیاست بلد نیستم. نه رسانه دارم نه تیم دارم. وقتی به وزارت بهداشت رفتم هیچ معاونی را عوض نکردم. من عوضی وزیر شدم. وزیر شدن چیزهایی می‌خواست که من ندارم. این کسوت داشته‌های دیگری می‌خواست که من نداشتم. اهل تضرع و زاری نیستم که در اوج تحریم‌ها ضجه بزنم که پول و ارز ندارم. وی می‌دهد: رئیس بانک مرکزی روز شنبه محبت کرد تا بخشی از بودجه صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت آزاد شود. می‌دانم چه فشار سنگینی را تحمل می‌کند. اگر خواهش کردم که پول بدهید برای این است که می‌خواهیم برای پاییز آماده شویم.

می‌خواهیم مبلغی را به همکارانی بدهم که ماههاست در میدان مبارزه زحمت می‌کشند، ماهها صبوری کرده‌اند اما گفتیم همین خرده هم نمی‌خواهیم و مبلغ را بازگردانید که مبادا این درخواست من مشکلی ایجاد کند؛ اگر خدای نکرده از کرونا شکست بخوریم، همه ضرر می‌کنیم اما با همکاران اعلام کردیم این پول را هم نمی‌خواهیم از این به بعد لب فرو می‌بندیم. همکاران من حقوق هم نگیرند کار می‌کنند. کارانه چیست، آمده‌ایم برای فدا کردن جان!

کلام آخر، شکست دادن ویروس کرونا با دست خالی و در نظر نگرفتن اعتبارات لازم برای کادر درمان شعاری است تزئینی که هیچگاه محقق نخواهد شد. در چنین شرایطی که ویروس سیر صعودی دارد توجه ویژه و اختصاصی به کادر درمان از لازماتی است که نیاز به نامه وزیر نداشت اما متاسفانه لزوم این امر بارها باید مورد تذکر قرار بگیرد هرچند که تا نتیجه کافی و منطقی راه بسیار است. خبرگزاری خانه ملت

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.