اعتراض سفیدپوشان به نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کمتر از ۴ روز پیش بود که ۱۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گرفت تا به کسانی که در صف اول مواجهه با بیماری کرونا هستند تخصیص داده شود. متولیان نظام پزشکی همان زمان اعلام کردند یکی از دغدغه‌های سازمان کسانی هستند که در صف اول مواجهه با بیماری قرار دارند و باید در وهله اول مصونیت پیدا کنند.

معاون توسعه مدیریت سازمان نظام پزشکی حمایت از آن بخش جامعه پزشکی که در مطب‌ها مشغول فعالیت هستند را یکی از اولویت‌های سازمان خواند و گفت: «اتفاقاً این افراد صف اول و خط مقدم مواجهه با بیماران هستند و خوشبختانه با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفت، یکصد هزار دوز واکسن آنفلوانزای چهار ظرفیتی در اختیار سازمان نظام پزشکی قرار گرفت.»

علی تاجرنیا درخصوص اینکه آیا این میزان واکسن برای تامین نیاز پزشکان کفایت می‌کند؟ گفت: «اگرچه حدود ۳۰۰ هزار عضو جامعه پزشکی در سراسر کشور داریم اما با توجه به مشغولیت بخش عمده‌ای از آن‌ها در بخش‌های مختلف تحت پوشش وزارت بهداشت فکر می‌کنیم که اگر این میزان به شکل درستی توزیع شود، پاسخگوی نیاز افرادی که در مطب‌ها مشغول ارائه خدمت هستند، باشد.

وی تاکید کرد: «این میزان واکسنی که در اختیار نظام پزشکی قرار داده شده صرفاً برای خود اعضای جامعه پزشکی و به صورت رایگان است. خواهش ما این است که همه عزیزانی که در بیمارستان‌های دولتی یا در بیمارستان خصوصی مشغول به کار هستند و از طریق معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این واکسن را دریافت می‌کنند حتی‌المقدور مراجعه‌ای به سازمان نداشته باشد تا سایر همکاران بتوانند واکسن را دریافت کنند.»

حالا اما از گوشه و کنار صدای اعتراضات نسبت به نحوه توزیع واکسن‌ها و آنچه بی‌عدالتی در توزیع خوانده شده، به گوش می‌رسد. رئیس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز با ارسال ۲ نامه‌ جداگانه به معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان فارس و ریاست نظام پزشکی این استان، ضمن یادآوری جلسه مشترکی که با معاون بهداشت وزیر بهداشت داشته‌اند، خواستار ارائه توضیح درخصوص سازوکار توزیع واکسن در میان پزشکان خانواده و پزشکان عمومی شد.

حرف آنها این بود که: «متأسفانه گزارش‌ها و اطلاعات حاصله نشان می‌دهد سازمان نظام پزشکی شیراز تعداد ۲۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا را صرفا در میان همکاران متخصص، دندانپزشکان و داروسازان بالای ۵۰ سال توزیع نموده است و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در کمال تعجب و تاسف با نادیده گرفتن پزشکان عمومی بخش خصوصی، اقدام به توزیع رایگان واکسن آنفلوانزا بین تمامی پزشکان و پرسنل رسمی مراکز دولتی و حتی ناظرین مطب‌ها نموده است، در حالی که پزشکان خانواده و دیگر پزشکان عمومی شاغل در بخش خصوصی تنها گروه‌هایی هستند که در بدترین شرایط ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در خط مقدم مشغول به خدمت‌رسانی بوده‌اند.»

در ادامه نامه آمده است:‌ «سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی با هر منطقه می‌بایست جامعه شریف پزشکان عمومی را در اولویت اول تزریق واکسن قرار می‌دادند و نداشتن آمار این همکاران برای عدم انجام این کار به هیچ وجه قابل قبول نیست. براساس استعلام انجام گرفته در بسیاری از استان‌ها سازمان‌های نظام پزشکی بدون هیچگونه تبعیضی توزیع واکسن در میان تمام گروه‌های پزشکی شاغل در بخش خصوصی سرپایی را (اعم از عمومی و متخصص) از سن بالای ۴۰ سال انجام داده‌اند.»

کمی بعد صدای این اعتراض وسیع‌تر شد و علاوه‌بر پزشکان عمومی، از میان داروسازان خراسان هم شنیده شد. افخمی یکی از اعضای هيات مديره سازمان نظام پزشكي مشهد ‌در اعتراض به عدم تعلق واكسن به داروسازان به‌عنوان اعضاي سازمان نظام پزشكي و كادر درمان، در نامه‌ای به رئيس نظام پزشکی مشهد، نوشت: «واکسن به اعضائی تعلق می‌گیرد که پروانه آنها از سازمان نظام پزشکی‌ها صادر شده است .این جمله‌ای‌ است که در چند روز اخیر به هنگام توزیع واکسن در نظام پزشکی‌های سراسر کشور شنیده شد و مخصوصا امروز در مشهد نیز اجرائی گردید. جمله‌ای که بسیار دور از شان سازمان نظام پزشکی کشور است، سازمانی که داروسازان عضو آن هستند .این اقدام در حالی است که نظام پزشکی کل حتى اختيار توزیع واکسن را از سازمان‌های تابعه خود سلب نموده و با ارسال یک لیست مشخص، آن‌ها در نقاط مختلف در حد یک توزیع کننده قرار داده است.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گزارشگر: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.