پویش سلامت روان دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی راه‌اندازی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرهاد طارمیان با توجه به آغاز هفته سلامت روان گفت: از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ مهر ماه در هفته سلامت روان قرار داریم؛ همچنین از سال ۱۹۹۲ دهم اکتبر  هر سال، توسط فدراسیون جهانی بهداشت روان با همکاری سازمان جهانی بهداشت به عنوان روز جهانی سلامت روان نام گذاری شده است. هر ساله این فدراسیون بر اساس حساسیت‌های موجود و اهمیت برخی موضوعات، شعار خاصی برای این هفته در نظر می‌گیرد تا توجه مسؤولین و تصمیم گیرندگان حوزه سلامت را در سطح بین المللی به این موضوع جلب کند و آن ها را تشویق می‌کند تا فعالیت‌های مرتبط با سلامت روان را حول این محورها برنامه ریزی کنند.
 
رییس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ شعار روز جهانی سلامت روان بر " تمرکز پیشگیری از خودکشی" متمرکز بود و سال قبل تر آن نیز "جوانان و سلامت روان در دنیای در حال تغییر" به عنوان شعار سال انتخاب شد. امسال شعار روز جهانی سلامت روان، « سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر» است. به واقع بررسی ها نشان داده بیماری‌ها و مشکلات روانی به لحاظ اقتصادی هزینه های گزافی بر اقتصاد جوامع تحمیل می‌کند و سهم بزرگی نیز در شاخص بار جهانی بیماری ها دارند.
 
وی با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در جهان افزود: بر اساس تخمین‌های زده شده بین یک چهارم تا یک سوم مردم جهان دچار یکی از انواع مشکلات روانی هستند که موجب می‌شود نزدیک به ۳۵ درصد از بار اقتصادی بیماری‌ها ناشی از این اختلالات باشد. به بیان دیگر در بین سایر بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، سرطان، قلبی و عروقی، بیشترین سهم به لحاظ اقتصادی به بیماری‌های روانپزشکی اختصاص دارد، در دوران شیوع کرونا در چندماه اخیر، توجه سازمان جهانی بهداشت به عوارض روانشناختی ناشی از فراگیری کرونا جلب شده است، بر اساس محاسبات انجام شده در سطح جهان، برخی اختلالات روانی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد که ما با سونامی و حجم زیادی از انواع اختلالات روانی روبه رو شویم.
 
طارمیان گفت: به طور میانگین مشخص شده است بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از طول عمر انسان به دلیل ابتلا به بیماری‌های روانی کاهش پیدا می‌کند، بر این اساس به عنوان مثال فردی که بنا است ۷۰ سال زندگی سالم داشته باشد ممکن است در صورت ابتلا به اختلالات روانی، حتی تا ۲۰ درصد عمر خود را در ناتوانی سپری کرده یا به موجب مرگ از دست دهد. این مغایر با تلاش کشورها خصوصا کشورهای توسعه یافته برای ارتقای میزان امید به زندگی در جوامع است، در دوران شیوع کرونا در چندماه اخیر، توجه سازمان جهانی بهداشت به عوارض روانشناختی ناشی از فراگیری کرونا جلب شده است، بر اساس محاسبات انجام شده در سطح جهان، برخی اختلالات روانی رو به افزایش است و این نگرانی وجود دارد که ما با سونامی و حجم زیادی از انواع اختلالات روانی روبه رو شویم.
 
رییس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت اظهار کرد: بسیاری از خانواده‌ها در دوران شیوع کرونا در ایران و جهان داغدار شده‌اند که امکان سوگواری و تخلیه هیجانات منفی برای این افراد به دلیل عدم امکان تجمعات و برگزاری آیین‌های عزاداری وجود ندارد که این خود  فشارهای روانی را افزایش می‌دهد. تغییر سبک‌های زندگی، حضور بیش از اندازه در منزل، کاهش فعالیت‌های اجتماعی، تغییر نوع آموزش‌های مدرسه ای و دانشگاهی و... نیز بر این فشار روانی افزوده است، در این میان، ساعات طولانیِ قرار گرفتن اعضای خانواده در منزل و در کنار هم، می‌تواند تعارضات و رنجش‌های بین اعضای خانواد را افزایش دهد.
 
وی در تشریح شعار هفته سلامت روان گفت: این شعار تلاش دارد تا برای عموم مردم در هر نقطه ای از دنیا این امکان را فراهم کند تا با هزینه مناسب، امکان دسترسی راحت به خدمات سلامت روان راداشته باشند. این میسر نمی‌شود مگر از طریق سرمایه گذاری بیشتر. سرمایه گذاری در این موضوع عواید اقتصادی خود را دارد به نحوی که محاسبات نشان می‌دهد اگر یک دلار برای سلامت روان جامعه سرمایه گذاری کنید تا شش دلار بهره خواهید برد، طبق بررسی‌ها، حتی در جوامعی که درآمد مردم بالا است، ۵۰ درصد افرادی که دچار اختلالات روانی هستند به امکانات و خدمات سلامت روان دسترسی ندارند. این عدد در جوامعی که درآمد اقتصادی مردم متوسط یا پایین است به ۸۵ درصد می‌رسد که این نشان دهنده لزوم به کارگیری اقدامات فوری در این زمینه است.
 
طارمیان به برنامه‌های این اداره در هفته سلامت روان اشاره کرد و گفت: در این هفته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در راستای معرفی ادارات مشاوره و سلامت ‌روان دانشگاه و خدمات در حال ارائه به دانشجویان تلاش می‌کنند. همچنین تولید محتوای آموزشی در خصوص سلامت ‌روان و خودمراقبتی برای دانشجویان از طریق فضای مجازی، برگزاری دوره‌های آموزشی مجازی سلامت روان ویژه دانشجویان و برگزاری مسابقات مجازی با محوریت سلامت روان در قالب‌های شعر، کاریکاتور، کتابخوانی، عکاسی و داستان کوتاه ویژه دانشجویان از دیگر اقدامات برنامه ریزی شده برای این هفته است. توجه به فعالیت همتایاران سلامت روان و حضور فعال‌تر آنها در زمینه سلامت روان دانشجویان از دیگر موضوعات مهم و مورد تاکید اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان وزارت بهداشت است.
 
به گزارش وب‌دا رییس اداره مشاوره و سلامت‌روان دانشجویان وزارت بهداشت در پایان از ایجاد "پویش سلامت روان دانشجویی" در دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و اضافه کرد: هدف این پویش، ارتقای سواد سلامت روان و خودمراقبتی در دوران کرونا از طریق تولید محتوا به صورت پادکست، موشن گرافی، پوستر و کلیپ و با تاکید بر این محورهای پیشنهادی است: مراقبت روانشناختی از خود در دوران اپیدمی ، مراقبت‌های جسمی و تقویت سیستم ایمنی در راستای محافظت از ابتلا به آنفولانزا و کرونا، مراقبت از سلامت روان در خانواده در زمان بحران، مراقبت از استرس و اضطراب و رعایت اصول بهداشتی و دوری از رفتارهای وسواسی.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.