زنان به عنوان بخش قابل توجهی از کادر درمان نقش مهمی در شکست کرونا ایفا می‌کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فرناز اهدایی وند به مناسبت هفته ملی سلامت زنان با بیان اینکه سلامتی را باید یک نعمت گرانبها دانست، گفت: "اولویت‌های سلامت در زنان" و "کرونا" دو محور اصلی برنامه‌های گرامیداشت هفته ملی سلامت بانوان ایرانی در سال جاری است تا بتوانیم این دوران را همراه با آرامش و تاب‌آوری بیشتر طی کنیم، زنان پیشگام سلامت و خودمراقبتی در خانواده و جامعه هستند، یک زن سالم، سلامتی و شادابی را در خانه و جامعه به ارمغان می‌آورد. در همین راستا نقش سلامت زنان در سلامت خانواده و جامعه؛  اهمیت برنامه‌ریزی سلامت‌محور، آگاهی‌بخشی درباره سلامت و ارتقای سواد سلامت زنان و خانواده را دوچندان کرده است.

مدیر گروه سلامت خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بخشی از نگرانی‌های زنان و مادران در این دوران تصریح کرد: نگرانی‌های زنان در مورد سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان، افزایش وظایف و مسئولیت‌های آنان در دوره همه‌گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای پیشگیری و مراقبت از بیماران در خانواده و اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران و اعضای خانواده، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست و بدرفتاری‌ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه‌ها و... و. آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد.

وی افزود: زنان شاغل در کنار همه این‌ها مسئولیت فعالیت‌های بیرون از خانه همراه با ترس از ابتلا و انتقال آلودگی به اعضای خانواده را نیز به دوش می‌کشند. در این میان کارکنان نظام سلامت از جمله بهورز، مراقب سلامت، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی تا کادر تخصصی بیمارستانهای کشور نیز که اکثریت آنان را زنان تشکیل می‌دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجهند، این دانشگاه جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۲۸۳ نفر میانسال را در منطقه تحت پوشش خود جای داده است، از این تعداد ۱.۸۳۴.۰۱۷ نفر در سامانه سلامت یکپارچه بهداشت "سیب" ثبت نام شده و  ۱.۷۶۶.۵۸۶ نفر حداقل یک خدمت از بسته خدمات ادغام یافته را دریافت کرده‌اند. خدمت غربالگری میانسالان ثبت‌نام شده در این سامانه که با شروع پاندمی کووید ۱۹ توسط مراقبین سلامت انجام می‌شود نیز به تعداد  بیش از ۴ میلیون مورد انجام شده و پیوسته در حال انجام است.

اهدایی گفت: آموزش خانواده‌ها و بیش از همه زنان در زمینه فعالیت‌های بدنی، تمرینات ورزشی و تغذیه سالم همراه با آموزش چگونگی حفظ و ارتقاء سلامت روان با پیشگیری و کنترل بسیاری از بیماری‌ها مانند چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های اسکلتی عضلانی، مشکلات روانی، پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ و همچنین تسریع در بهبود وضعیت سلامت بیماران موثر خواهد بود، این خدمات در برنامه سلامت میانسالان گنجانده شده و توسط مراقبین سلامت ارائه می‌شود. در این راستا خدمات سرطان‌های زنان شامل غربالگری سرطان پستان و سرطان دهانه رحم همراه با سایر خدمات مربوط به مامایی "روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم" نیز توسط ماماها با پروتکل‌های موجود و به صورت حضوری به واجدین شرایط ارائه می‌شود.

به گزارش ایسنا مدیر گروه سلامت خانواده و تغذیه معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  در پایان با بیان اینکه سلامت زنان در دوران کرونا شعار اصلی و مناسبی برای هفته ملی سلامت بانوان ایرانی "سبا" در سال پاندمی این بیماری است، گفت: در حال حاضر بنا بر صلاح دید وزارت متبوع خدمت رسانی و مراقبت از  میانسالان به صورت حضوری و غیر حضوری انجام می‌شود. همچنین واکسیناسیون آنفولانزا برای مادران باردار به عنوان یک گروه از زنان پرخطر نیز در مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشتی به قوت در دست اجراست و همه زنان باردار برای این واکسن به مراکز یاد شده فراخوان شده‌اند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.