روزانه ۴۰ هزار تست کرونا در سراسر کشور انجام می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا بیگلری درباره پیشینه فعالیتی انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه این مرکز وارد قرن دوم فعالیت خود شده و طی قرن گذشته همواره همراه و همیار مردم بوده است گفت: انستیتو پاستور ایران از روز اول آمادگی خود را برای تشکیل شبکه تشخیص کشوری ویروس کرونا اعلام کرده و پس از ایجاد این شبکه تا به امروز هدایت آن را به نحو احسن انجام داده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: در ابتدای شیوع این بیماری روزانه کمتر از ۱۰۰۰ تست تشخیص کرونا در ایران انجام می شد که با راه اندازی تعداد کثیری آزمایشگاه در اقصی نقاط ایران در حال حاضر حدود ۳۰۰ آزمایشگاه در این زمینه فعالیت می کنند، ظرفیت تست تا اردیبهشت ماه سال جاری به ۳۰ الی ۴۰ هزار تعداد رسید. با توجه به اینکه تا به امروز راه درمانی برای این بیماری پیدا نشده است، بهترین راه برای پیشگیری از شیوع آن تشخیص افراد ناقل است که به واسطه انجام تست صورت می گیرد.

وی در ادامه به دستور رئیس جمهور مبنی بر افزایش ظرفیت انجام تست در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر روزانه ۴۰ هزار تست در سراسر کشور انجام می‌شود که به دستور رئیس جمهور تعداد این تست ها افزایش خواهد یافت. وزارت بهداشت در اهداف خود با برنامه ریزی های صورت گرفته این تست ها را به ۱۰۰ هزار در روز خواهد رساند  که البته تحقق این دورنگاه نیازمند تامین منابع کیت‌های تستی است، انجام تست زمانی ارزشمند است که افراد ناقل پس از انجام تست و دریافت نتیجه خود را قرنطینه کامل کنند.  

بیگلری گفت: تست کرونا در تمام مراکز بهداشتی و درمانی کشور و مراکز ۱۶ ساعته برای کسانیکه مجوز پزشک دارند به صورت رایگان صورت می گیرد و پیگیری این روند برای دیگر اعضاء خانواده آنها که مشکوک به کرونا هستند هم انجام می شود، این خدمات در بیمارستانهای دولتی تنها به بیماران بستری شده ارائه می شود، فردی به میل خود تصمیم می گیرد که تست دهد. در این شرایط آزمایشگاه های خصوصی که مجوز تایید انستیتیو پاستور را دارند می توانند این تست را انجام دهند، بسیاری از افراد علی رغم عدم تجویز پزشک به طور خودسرانه به مراکز آزمایشگاهی جهت انجام تست مراجعه می کنند، غافل از اینکه این اقدام به دلیل آلوده بودن مراکز آزمایشگاهی و تست به خودی خود می تواند خطر آفرین باشد و فرد را آلوده کند. تست های مداوم و پشت سر هم فاقد ارزش هستند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به تست های آنتی ژن گفت: سازمان جهانی بهداشت تست های جدیدی را مبتنی بر تشخیص آنتی ژن ها با نتایج بسیار سریع معرفی کرده است و تست های آنتی بادی را نامعتبر شمرده است. تست آنتی ژن در واقع توانایی تشخیص ذرات ویروسی را در بدن دارد و ما نیز در حال آماده سازی شرایط برای افزایش ظرفیت تست ها به واسطه تست های آنتی ژن هستیم، تست‌های آنتی ژن وارداتی در ماه های اول به تنها در اختیار مراکز بهداشتی درمانی دولتی  قرار می گیرد و برای بیماران سرپایی استفاده خواهد شد.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: تست های آنتی بادی ۱۴ روز گذشته بیمار را نشان می‌دهند، این تست ها نباید با تست های تشخیص بیماری اشتباه گرفته شود‌، اما تست های آنتی ژن مبتنی بر حضور فعلی ویروس در بدن ساخته شده اند، کرونا یکی از پیچیده ترین ویروس های صد سال گذشته است، ما با ویروسی مواجه هستیم که هیچ سابقه و اطلاعاتی از آن نداریم به همین دلیل اکیدا توصیه می شود از تست های خانگی که مبتنی بر آنتی بادی در بدن است استفاده نشود . این تست ها مبنای تشخیصی ندارند و تنها در مطالعات و تحقیقات پژوهشی به کار می‌روند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.