در حال حاضر بحث پیشگیری نداریم و در فاز مقابله با کرونا هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نادر توکلی گفت: پدافند غیر عامل به معنای این است که جامعه‌ای با زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی کامل و کم خطر داشته باشیم، محور‌های پدافند غیرعامل جزو جدا ناپذیر هر سیستمی به شمار می‌رود و رویکرد پدافند غیرعامل هم مصون‌سازی و کاهش آسیب پذیری سیستم است، مهمترین چالش در مورد کرونا این است که با یک پدیده بیولوژیک و میکروبی رو به رو هستیم.

وی افزود: اصل اساسی در رویکرد پدافندی و مصون سازی این بوده که جامعه درگیر نشود، اما در موضوع کرونا در حال حاضر بحث مصون‌سازی و پیشگیری را نداریم، چون جامعه درگیر شده و اکنون در فاز مقابله هستیم، کرونا جزو مخاطرات پدافندی محسوب می‌شود، اگر بحران کوتاه مدت باشد، می‌توانیم با یک مدیریت قوی آن را کنترل کنیم، ولی اگر مدت زمان بحران طولانی باشد برای مدیریت و مقابله با آن باید به عوامل مختلفی توجه شود؛ به عبارت دیگر بحران‌های طولانی مدت به عوامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، قومی، قبیله‌ای و اعتقادی گره می‌خورد و وضعیت پیچیده‌تر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان گفت: کرونا جزو مخاطرات پدافندی محسوب می‌شود بنابراین برای مدیریت و مقابله با آن باید به عوامل مختلفی توجه کرد، برای مثال در خصوص چالش‌های فرهنگی و اعتقادی با وجود توصیه‌های بهداشتی، مراسم تدفین و سوگواری به صورت غیررسمی برگزار می‌شود. همچنین در مورد چالش‌های اجتماعی با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف مختلف روبرو هستیم. در خصوص چالش‌های اقتصادی هم تامین معیشت و کسب درآمد همواره به عنوان یک الویت باید مدنظر باشد؛ بنابراین در این شرایط همکاری بین بخشی برای کاهش چالش‌های موجود ضروری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.