بیانیه تعرفه‌ای گروه پزشکان و قانون
از آن زمان تحرکاتی در سه عرصه راهبردی توسط فعالان صنفی پیگیری شد. «گفت‌وگو با مسئولین»، «پیگیری قضایی» و «اعلام مبالغ پیشنهادی» که همانگونه که انتظار می‌رفت، نتایج دو راهبرد اول کم ثمر و یا نامعلوم است.
 
 حاصل گفت‌وگوها با مسئولین ارشد کشور، تشکیل کارگروهی با ریاست معاون اول رئیس جمهور بود که علی‌رغم آنکه بیش از دوماه است که به مبالغی از جمله ویزیت معادل ۵۰ هزار تومان برای پزشک عمومی رسیده است، اما از اعلام آن خودداری می‌شود.
پیگیری قضایی از طریق شکایت به دیوان عدالت اداری نیز تا این زمان هیچ پاسخی به دنبال نداشته است و البته تجربیات سال‌های قبل هم چیزی جز این را نشان نمی‌دهد. 
اینک گروه پزشکان و قانون براساس اطلاعاتی که از آیتم‌های تعیین تعرفه دارد، عدد حداقلی (صرفا برای امکان بقاء حرفه‌ای) تعرفه پزشکان عمومی در بخش خصوصی را محاسبه و اعلام می‌نماید.
 
 اما توجه به این نکات بسیار ضروری است:

اول: عدد محاسبه شده تنها در حد تاب آوری بسیار پایه‌ای فعالان حرفه پزشکی است و در خط تماس بسیار نزدیک به خط فقر اعلام شده در کشور است تا در شرایط فعلی، تنها اصل بقاء حفظ شود؛ وگرنه توسعه شغلی و یا تامین آینده در موارد بسیار ابتدایی مانند تهیه مسکن و خودرو و هزینه‌های آموزشی به عنوان نیازهای پایه‌ای به هیچ وجه با این میزان قابل تحقق نیست و در حد رویا باقی خواهد ماند. مایه خجلت است اما حتی همین رقم، تنها معادل دستمزد کار سیاه در اغلب کشورهاست. 

دوم: در مقایسه با فقیرترین کشورهای همسایه (ویزیت ۴۰ دلاری در افغانستان) نیز مبلغ اعلام شده چیزی جز یک طنز تلخ نیست (ویزیت حدود ۲.۵ دلاری) و تنها برای زنده ماندن و ادامه حیات حرفه‌ای کفایت می‌کند و اگر مبنای مقایسه بر پایه ارزش ریال در مقابل دلار آمریکا حتی با قیمت دلار نیمایی سنجیده شود، به مبالغی چند صد هزارتومانی خواهد رسید. 

سوم: با توجه به روند اقتصادی کشور این عدد تنها برای چند ماه و حداکثر تا انتهای سال جاری می‌تواند ارزشمند باشد و به روزرسانی آن باید به سرعت رخ دهد؛ زیرا قیمت اقلام در مقایسه با  آغاز سال ۱۳۹۹ اینک شبیه به رویا می‌ماند و هیچ پیش‌بینی اقتصادی، چیزی بهتر از این را نشان نمی‌دهد. 

چهارم: در انجام تخمین، تلاش شده است اعداد کاملا حقیقی و براساس متوسط موجود انتخاب گردند و از انتخاب اعداد استثنایی و منحصر بفرد (چه کم و چه زیاد) اجتناب شود.

پنجم: گروه پزشکان و قانون هیچ یک از  اعداد تخمین خود را وحی منزل نمی‌داند و از همین اینک تمام نقدهای همکاران خود را با دل و جان پذیرا است و سر تسلیم در مقابل گفتار منطقی و مستدل آنان فرود خواهد آورد زیرا حرف حق را پاسخی نیست و اگر سر فصلی فراموش شده و یا از قلم افتاده است، آماده حک و اصلاح آن هستیم.

ششم: این مبلغ تنها مربوط به هزینه‌های جاری بدون اقلام حفاظتی است و مبلغ هزینه اقلام حفاظتی باید به آن اضافه شود. البته مبالغ اعلامی توسط سازمان نظام پزشکی در مورد هزینه اقلام حفاظتی در مطب‌ها به هیچ وجه قرین به صحت نیست. 

گروه پزشکان و قانون هنوز اعتقاد دارد که اصل تعرفه گذاری جامعه پزشکی در کشور بر پایه اصول سیاسی و نه اقتصادی و سوبسید ظالمانه از جانب شاغلان حرفه پزشکی به حاکمیت طراحی گردیده است و برای هیچ یک از گروه‌ها، معیشتی در شان و آینده‌ای قابل اعتماد رقم نخواهد زد. 

سرفصل‌ها
۱. اجاره میانگین  ۴۵۰۰۰۰۰
۲. پرسنل یک و نیم نفر حقوق  ۳۳۰۰۰۰۰
۳. بیمه پرسنل یک و نیم نفر  ۱۰۰۰۰۰۰
۴. مالیات میانگین ماهیانه ۸۰۰۰۰۰
۵.آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت ماهیانه و شارژ ساختمان ۵۰۰۰۰۰
۶. استهلاک لوازم  ۴۰۰۰۰۰۰
۷. خرید لوازم مصرفی مطب ماهیانه ۲۰۰۰۰۰۰
۸. بیمه مسئولیت اجباری و هزینه آموزش اجباری (بازآموزی)  ۱۵۰۰۰۰
۹. هزینه زندگی امسال حداقل  ۱۵۰۰۰۰۰۰ تومان
مجموع هزینه و دهک پزشک عمومی  ۳۱۲۵۰۰۰

متوسط تعداد بیمار در ماه ۳۰۰ نفر 

مبلغ ویزیت حداقل ۱۰۴۰۰۰ تومان برای آبان ۱۳۹۹ (و حداکثر برای مدت سه ماه) تخمین زده می‌شود.

هیات اجرایی گروه پزشکان و قانون
 ۱۳ آبان ماه
۱۳۹۹

پایان پیام/

15 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.