مساله پیچیده کرونا بیش از هر چیز نیازمند همراهی جامعه است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیما سادات لاری گفت: بحران کرونا در همه جوامع جهانی بحرانی متفاوت محسوب می‌شود که نیازمند تصمیم گیری سریع و اجرای به موقع است، همه گیری کرونا مانند حوادثی مثل سیل و زلزله نیست که خسارت اولیه و ثانویه داشته باشد و سپس به فکر بازسازی مناطق آسیب دیده باشیم. کرونا یک حادثه طولانی و تکرار شونده و با دامنه‌ای وسیع‌تر است. حتی ممکن است موج‌های بعدی بیماری با توجه به پارامترهای مختلف از جمله میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط جامعه و تصمیم‌های سیاست گذاران، مشکلات بیشتری را به جامعه و نظام سلامت تحمیل کند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: مساله پیچیده کرونا بیش از هر چیز، نیازمند همراهی جامعه است. این‌که جامعه و تصور عمومی درباره کرونا و مواجهه با این بیماری در مسیر درست و با آگاهی کافی قرار بگیرد، بسیار اهمیت دارد. زیرا کم توجهی اجتماعی باعث عدم همراهی می‌شود و همین موضوع باعث افزایش ابتلا و بستری و در نتیجه مرگ و میر به علت ابتلا به این ویروس خواهد شد. این چرخه نیازمند افزایش روز افزون آگاهی مردم است که در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی بر عهده دارند.

وی افزود: بسیاری از کشورها در کوتاه مدت در برابر همه گیری کرونا، غافلگیر شدند و حتی کشورهایی که اقتصاد بهتر و زیرساخت‌های بهداشت و درمان مناسب‌تری داشتند هم در برابر این بیماری دچار مشکلات فراوانی شدند. در کشور ما، آموزش‌ها و اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه درباره این ویروس از همان روزهای ابتدایی شیوع در کشور چین، آغاز شد و همچنان با کمک همه رسانه‌ها ادامه دارد. این آموزش و اطلاع رسانی به هیچ عنوان نباید کم رنگ شود و باید با قدرت ادامه داشته باشد.

لاری گفت: در تمام ماه‌های اخیر به این نتیجه مهم رسیدیم که ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست و آن‌چه برای ما به اثبات رسیده این است که کاملا به رفتار اجتماعی خودمان بستگی دارد. این در شرایطی است که مواجهه با سایر حوادث غیرمترقبه به این دشواری نیست و می‌توان پیش بینی‌هایی از قبل انجام داد و آمادگی لازم را در برابر حوادث داشت. بنابراین در زمینه مدیریت بحران کرونا، باید توجه ویژه‌ای به رفتار جامعه داشته باشیم. آن‌چه در این زمینه اهمیت زیادی دارد، میزان همراهی اجتماعی است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در این زمینه باید توجه کنیم که تجویزهای عمومی نمی‌تواند موثر باشد و در این زمینه باید به راه حل‌های مختلفی فکر کرد. از جمله این راه حل‌ها می‌توان به تشخیص و تست گسترده و پیگیری وضعیت بیماران و مراقبت هوشمند از بیماران سرپایی با درمان زودرس در مرحله ویروسی بیماری و پیش از ورود به مرحله التهابی اشاره کرد. هرچه تعداد تست‌ها بیشتر شود و از آن طرف وضعیت بیماران به طور جدی پیگیری شود، می‌توان به نتایج بهتری رسید. در واقع باید بیماریابی فعال‌تر شده و محدودیت‌ها هوشمند شود.

به گزارش وب‌دا وی در پایان اضافه کرد: از طرفی باید به فعالیت و زحمت رسانه‌ها برای اطلاع رسانی شفاف و هوشمندانه و تمرکز بر پیشگیری از ابتلا نیز توجه ویژه داشت. هرچه جامعه درباره ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا آگاه‌تر باشد، میزان ابتلا و بستری و در نتیجه فوت به علت کرونا کاهش می‌یابد، هرچه در حوزه پیشگیری فعالیت بیشتر و موثرتری داشته باشیم، نتیجه بهتری در برابر کووید 19 کسب خواهیم کرد. در واقع باید خط مقدم مقابله با کرونا را از بیمارستان‌ها به سمت جامعه بکشانیم تا تک تک افراد در این زمینه مشارکت داشته باشند و همه بار مقابله با کرونا بر دوش کادر بهداشت و درمان قرار نگیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.