اپیدمی کرونا و عواقب احتمالی ناشی از آن بسیار جدی‌ست
به گزارش پاپگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حمید سوری در خصوص اینکه آیا اعمال محدودیت‌های تردد در برخی ساعات و تعطیلی برخی از صنوف راهکار مناسبی برای کنترل‌کروناست؟ گفت: اگر مقدمات، مؤخرات و ملزومات طرح اعمال محدویت‌ها که به اصرار برخی نمایندگان مجلس و نامه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای به خاطر اپیدمی کرونا  فراهم نشود، مداخله‌ای بسیار پر هزینه و بدون تاثیر در کنترل اپیدمی است.

وی افزود: لاک داون یا قفل کردن فقط به ما وقفه زمانی می‌دهد و اگر مشخص نشود هدف از لاک دان چیست؟ اکنون چرا فکر می‌کنیم چاره کار لاک دان است؟ در زمان لاک دان می‌خواهیم چه کار کنیم؟ و برنامه‌مان برای بعد از دو هفته چه خواهد بود؛ عملا فنری را طی دو هفته فشرده می‌کنیم که بعد از رها کردن فنر وضع را بدتر می‌کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به متولیان اعمال محدودیت‌های کرونایی گفت: لطفا تا پاسخ روشن و مستدل برای این سوالات را نگرفته‌اید، اصرار به لاک دان نداشته باشید چرا که اگر هدف لاک دان استراحت دادن به بیمارستانها و کادر درمانی است، این هدف را می‌توان با مداخلات و سیاست‌های کم هزینه تر تامین کرد.

سوری در خصوص اینکه آیا اعمال محدودیت تردد در کنترل کرونا مؤثر خواهد بود؟» گفت:‌ نکته دیگر در خصوص محدودیت تردد در ساعاتی از شبانه روز است که به نظر نمی‌رسد فرجام موثری در کنترل اپیدمی داشته باشد؛ چراکه ما وقتی زمان را برای تعاملات اجتماعی و رفتارهای روزمره متراکم می‌کنیم، عملا ممکن است احتمال افزایش سرعت انتشار و مواجهه را بیشتر کنیم.

وی با برشمردن آسیب‌های ناشی از اعمال محدودیت‌های تردد در ساعاتی از شبانه روز تصریح کرد:‌ اگر فعالیت‌ها را درست تعریف و دسته بندی نکنیم، دچار فشار زمان و در نتیجه افزایش مواجهه‌ها می‌شویم، درست مانند اینکه در مواقعی که حجم بسیار زیادی به شمال کشور سفر کرده و قصد بازگشت به تهران دارند را مجبور کنیم در تعداد ساعات محدودی حرکت کنند در حالی که مدیریت زمان و توزیع مواجهه در محدوده زمان بیشتر، تراکم ترافیک را کمتر خواهد کرد.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد:‌ بر عکس، به نظر می‌رسد به جای محدود کردن زمان، ما فعالیت‌ها را در زمان مدیریت شده توزیع و شانس مواجهه را کمتر کنیم.مثلا ساعات کار ادارات یا بانک‌ها را در چند واحد زمانی توزیع کنیم؛ در نتیجه این اقدام قطعا تراکم جمعیت کمتر شده و میزان مواجهه افراد حساس با افراد آلوده کمتر می‌شود.

سوری گفت: در نهایت اینکه بدانیم کنترل اپیدمی به صورت اقدامات جزیره‌ای، بدون استناد به مطالعات بومی و علم اپیدمیولوژی نتیجه‌ای نخواهد داشت و آنچه می‌تواند به کنترل اپیدمی در کشورمان کمک کند، همکاری همه جانبه سازمان‌های و نهادهای کشور و مشارکت فعال مردم در اجرای بهینه طرح تکمیلی کنترل اپیدمی موسوم به طرح "شهید سلیمانی" خواهد بود که با همکاری نزدیک وزارت بهداشت و بسیج از ۲۰ آبانماه در کشور شروع شده است.

به گزارش فارس استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان تاکید کرد:‌ اگر رویکرد مناسبی برای کنترل اپیدمی نداشته باشیم، باید شاهد مرگ تعداد زیادی از هموطنان‌مان به خاطر کووید۱۹ باشیم، اپیدمی و عواقب احتمالی ناشی از آن بسیار جدی تر از آن است که برخی سیاستگذاران تصور می‌کنند؛ با آزمون و خطا، طرح‌های جزیره‌ای و برنامه‌های انقطاعی کنترل آن چیزی شبیه غیرممکن و محال است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.