لزوم استفاده از سامانه "ویزیت" جهت بررسی وضعیت شیوع بیماری های غیرواگیر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در نامه ای به روسای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور بر لزوم برنامه ریزی و اجرای مداخلات هزینه اثربخشی جهت جلوگیری از شیوع دیابت در کشور تاکید کرد.
 
متن نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
رییس محترم دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
 
احتراماً همانطور که مستحضرید شیوع ده درصدی دیابت در کشور، لزوم برنامه ریزی و اجرای مداخلات هزینه ‌اثربخش مبتنی بر شواهد علمی در سطوح مختلف ملی، استانی، شهرستانی و دانشگاهی را نشان می دهد. با توجه به پیشرو بودن روز جهانی دیابت مورخ 24 آبان ماه "معادل با چهاردهم نوامبر" و لزوم توجه بیشتر به کنترل این بیماری در دوران همزمانی بیماری های غیرواگیر و کووید-19 در کشور، باستحضار می رساند مقایسه استانی شیوع دیابت و پیش دیابت بر اساس قند خون ناشتا و HbA1c  در کنار آگاهی، دریافت درمان و دریافت درمان مؤثر دیابت در سال 1395 جهت هرگونه بهره برداری از طریق سامانه مصورسازی اطلاعات "ویزیت" قابل دسترسی است: 

لازم بذکر است در سامانه ی VIZIT می توان به صورت رایگان، نزدیک به 600 میلیون گزارش از داده های سلامت پردازش شده از معتبرترین و جدیدترین مطالعات ملی در قالب نمودارهای مختلف را ملاحظه کرد. امکان مقایسه ی شاخص ها، دانلود اطلاعات هر نمودار، به اشتراک گذاری و اعمال نظر، بخشی از امکانات این سامانه است. مضاف بر آن، بومی بودن اطلاعات مندرج در این سامانه، امکان بهره برداری تمامی پژوهشگران، سیاست گذاران، کسب و کارها و سایر ذی نفعان از به  روزترین و آخرین  اطلاعات و تحلیل داده های مطالعات مندرج در سامانه را امکان پذیر می سازد.

در این سامانه وضعیت سایر عوامل خطر بیماری-های غیرواگیر شامل شیوع پرفشاری، چاقی، کلسترول بالا، وضعیت دریافت نامناسب میوه‌ها، سبزی ها، نمک، مصرف سیگار و میزان فعالیت بدنی ناکافی، به تفکیک تمامی استان ها و شهرستان ها و برای گروه های سنی و جنسی مختلف قابل دسترسی است. با توجه به این که شیوع بیماری دیابت در ایران از 5.5 درصد در سال 1990 به 9.1 درصد در سال 2016 رسیده است و تفاوت 4 درصدی شیوع دیابت بین افراد ساکن در مناطق روستایی "8.1 درصد" و شهری "12درصد" در کنار تفاوت حدود  8 درصدی بین استان‌های کشور "کمترین:  4.2 درصد، بیشترین: 11.6 درصد" در سال 1395، لزوم توجه به وضعیت شیوع دیابت در سطوح فروملی را می‌طلبد.

امید است بهره وری لازم از این اطلاعات توسط مسئولین نظام سلامت و سیاستگذاران این عرصه انجام گیرد و در پرتو عنایات الهی گامی در جهت کاهش آلام مردم برداشته شود. وب‌دا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.