وزیر بهداشت یا وزیر استعفا؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا معزی در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی‌بر استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این اخبار را جعلی عنوان کرد و در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏در حالی‌که صبح امروز طرح جامع مدیریت ‎کرونا شامل تدابیر و محدودیت‌ها تا پایان سال، در ستاد ملی به تصویب رسید و قسمت عمده‌ی این طرح نیز در وزارت بهداشت و درمان تهیه شده، صحبت از استعفای وزیر بهداشت و ... چیزی فراتر از اخبار جعلی نیست.»

این اولین‌بار نبود که شائبه‌ کناره‌گیری سعید نمکی منتشر می‌شد و به احتمال زیاد آخرین بار هم نیست. اما تفاوت آن با شایعه‌های پیشین، موج گسترده‌ای از افراد تکذیب کننده استعفا بود. کمااینکه شخص سعید نمکی و همچنین سخنگوی دولت نیز جزء افراد واکنش‌دار بودند. اتفاقی که این بار لااقل تا این لحظه رخ نداده است. 

بیست و ششم خرداد ماه سال جاری بود که سعید نمکی درباره برخی اظهارات درباره استعفایش گفت: «موضوع استعفای بنده صحت ندارد و من استعفایی تقدیم هیأت دولت نکرده‌ام.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره دلیل کمرنگ شدن حضورش در جلسات هیأت دولت تصریح کرد: «طی روزهای گذشته بیشتر وقت بنده صرف رسیدگی به مشکلات استانی بوده است و بیشترین وقت خود را صرف برنامه‌ریزی برای کاهش موارد ابتلا و پیشگیری از شیوع مجدد کرونا در این استان‌ها کرده‌ام. رسیدگی به مشکلات استانی دلیل کاهش حضور بنده در جلسات هیأت دولت بوده است.»


شایعه استعفا از کجا شروع شد؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که در خردادماه، سعید نمکی علی رغم حضور مستمر در جلسات هیات دولت در سال‌های اخیر، در دو جلسه اخیر وقت اعضای کابینه و ستاد ملی مبارزه با کرونا نقش و حضور کم‌رنگی داشت. همچنین تصاویر نشان می‌داد سکاندار بهداشت کشور در دو جلسه اخیر وقت هیات دولت هم حاضر نبوده است.

این موضوع در حالی اتفاق افتاده بود که در آن روزها، اخباری از استعفای اجباری و یا اختلاف بین نمکی و روحانی منتشر شده بود. هر چند وزرات بهداشت طی بیانیه‌ای اظهارات نماینده نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی را که بیان کرده بود، «رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سعید نمکی را تهدید کرده که در صورتی که با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا کند» را تکذیب کرد اما اتفاقات بعدی تایید کننده اظهارات ابوالفضل ابوترابی بود.

گفتنی است، ۱۵ فروردین‌ماه بود که سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به حسن روحانی تاکید کرد: «متأسفانه ناگهان اخیرا بدون اطلاع ستاد، نامه ای توسط قائم مقام محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت (سرپرست کنونی و وزارت صمت) به کلیه استانها ابلاغ شده که عملا دستور العمل اداری برای بازگشایی کلیه مشاغل و مراکز کسب و کار تلقی می‌شود که این شیوه با نقش، مسئولیت و جایگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغایرت دارد.»

نمکی در این نامه ضمن هشدار نسبت به عواقب این دستورالعمل نوشت: «قویا اعلام می کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیر دولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.»

همچنین اوایل اسفند ماه سال گذشته نیز خبر دیگری در این زمینه با یک استعفانامه جعلی منتشر شد که واکنش خود وزیر را در پی داشت. نمکی، وزیر بهداشت، در خصوص استعفانامه جعلی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «مگر می‌شود در روزهای سخت، دولت و مردم را تنها گذاشت. وی ضمن اعلام جعلی بودن این استعفانامه تاکید کرد: «سوگند می‌خورم تا آخرین لحظه حیاتم و با تمام وجودم از خدمتگزاری صادقانه و بی‌وقفه به نازنین ترین مردم جهان دریغ نورزم.»

حال با گذشت چندین ماه از این اتفاقات، شاهد روند صعودی فوتی‌های ویروس کرونا و ثبت رکوردهای روزانه در این حوزه هستیم. این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که روحانی همچنان مخالف تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران و شهرهای پرخطر است و انطباق این اتفاقات، هرگونه شایعه استعفا را باورپذیر می‌کند.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.