تخت کافی برای بستری بیماران جدید کرونایی وجود ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی درباره علت بالا بودن آمار مرگ و میر بیماران کرونایی در کشور گفت: در حال حاضر ما جزو ۵ کشوری هستیم که آمار مرگ و میرمان از نظر کرونا نسبت به کشورهای دیگر به دلیل عدم اعمال به موقع روش های پیشگیرانه بالا است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: ۸۰ درصد اقدامات موثر در اپیدمی‌ها اعمال روش‌های پیشگیرانه است بنابراین اگر اقدامات پیشگیرانه به خوبی انجام نشود و تجمعات برگزار شوند، حتما با اتفاق های ناگواری مواجه خواهیم شد. به طور مثال تصمیماتی که در حال حاضر برای تست pcr بیماران مبتلا به کرونا گرفته می شود بسیار خوب است، اما کمی دیر برای تحقق آن ها تصمیم‌گیری شده است. در حقیقت به دلیل عدم شناسایی زود هنگام بیماران آسیب می‌بینیم.

وی افزود: در حال حاضر بیماران با نوع شدید بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه کرده و با کمبود تخت مواجه می‌شوند که این امر موجب بالا رفتن آمار ورودی بیمارستان‌ها خواهد شد. با شرایط فعلی تخت کافی برای بستری بیماران جدید وجود ندارد، حدود ۶۲۰۰ تخت ICU توسط بیماران کرونایی اشغال شده  که حدود  ۲۲۰۰ عدد از آن‌ها  در ‌ICU اینتوبه شده اند و این امر به این معناست که حدود ۹۰ درصد مبتلایان به مرگ نزدیک شده اند که همه این عوامل باعث ایجاد آسیب جدی برای افراد عادی و کادر درمان خواهد شد.

ظفرقندی گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار کیت تشخیص کرونا درکشور مورد نیاز است، اما براساس محاسبات اپیدمیولوژیکی ما تا به الان در روز تنها حدود ۲۵ هزار تست انجام داده‌ایم که این موضوع موجب شده بیماران به اندازه کافی شناسایی نشوند، تحقیقات نشان داده است که ۲۰ درصد افرادی که تست pcr آن‌ها مثبت بوده در حال تردد در جامعه هستند، بدون این که خود را قرنطینه کنند، افرادی که متوجه ابتلای خود به کرونا شده باشند  باید هرچه سریع تر با افرادی هم که در ارتباط بوده اند قرنطینه شوند، این موضوع درواقع بهترین راه برای کنترل و پیشگیری بیماری است. به طور مثال در برخی از شهر‌های کشورمان حدود ۲۹۳ تست گرفته شده است که حدود ۲۱۱ عدد از آن ها  مثبت بوده اند، این موضوع نشان می‌دهد که به اندازه کافی تست‌ نداریم و به موقع از آن ها استفاده نمی کنیم. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: در واقع باید ماکسیمم تست های مثبت کرونایی حدود ۵ الی  ۱۰ درصد باشد، در حالی که در کشور ما این رقم حدود ۵۰ درصد را نشان می دهد و به هیچ عنوان قابل قبول نخواهد بود، مرحله اول برای پیشگیری انجام تست‌های به موقع با توجه به استاندارد‌ها ، شناسایی و قرنطینه زود هنگام افراد است. قطعا با این عمل بار ورودی بیمارستان‌ها کاهش پیدا کرده و تعداد فوتی‌ها کم خواهد شد. در حال حاضر تعداد بسیاری از افراد  شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می کنند و برخی دیگر از انجام این وظیفه همگانی فرار می کنند. باید در نظر بگیریم که در صورت عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی ابتدا به خودمان و سپس به  دیگران صدمه وارد خواهیم کرد.البته مسئولین هم باید به موقع متخلفان راشناسایی کرده و با آن ها برخورد کنند.

وی اظهار کرد: قطعا اگر موارد لازم اعم از دستگاه های اکسیژن ساز در بیمارستان ها تامین نشوند، حتما می‌توانند آسیب‌های فراوانی را به افراد و بیماران وارد کنند.  همانطور که می دانید حدود ۳۰۰ شهید از کادر درمان جان خود را در این راه از دست داده اند که به ازای هر شهید ۴۰۰ فرد مبتلا مشاهده شده است. در حال حاضر با توجه به شرایط نامناسب کرونایی کادر درمان کم کم فرسوده شده و از چرخه درمان خارج می شود که این امر می تواند آسیب های جدی بر بیماران و افراد وارد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ظفرقندی در پایان اضافه کرد: اقدامات ما با توجه به شاخص کیفیت در حوزه درمان بسیار موفقیت آمیز بوده است اما با توجه به کمبود پرسنل، نبود توانایی کافی، بالا بودن حجم بیماران آمار مرگ و میر و مبتلایان کشور ما به کرونا نسبت به کشورهای دیگر بیشتر بوده است، آن چیزی که ما از ستاد مبارزه با کرونا توقع داریم این است که به موقع نتایج را بررسی کرده و یک برنامه راهبردی تعیین کنند تا هر چه سریع تر شاهد از بین رفتن چرخه انتقال این ویروس منحوس باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.