آیا واکسن سه گانه ام ام آر می تواند عوارض کرونا را کاهش دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، راهنمای پاسخ به این پرسش که آیا واکسن سه گانه ام ام آر "سرخک، سرخجه و اوریون" می تواند عوارض کووید۱۹ را کاهش دهد یا خیر را منتشر کرد که در ذیل می خوانید:

واکسن ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا بدون ایجاد بیماری شدید پادتن بسازد.  واکسن ها همچنین سیستم ایمنی را قادر به تولید سلول های حافظه می کنند و سلول های حافظه فرد را در درازمدت در برابر میکروب های آسیب رسان محافظت می کنند.

برخی شواهد حاکی از آن است که واکسن‌ سه ‌گانه سرخک، اوریون و سرخجه ممکن است عوارض عفونت ریه در بیماری کووید-۱۹ را کاهش دهد.  
واکسیناسیون به گلبول‌های سفید در سیستم ایمنی بدن آموزش می‌دهد که چگونه از بدن در برابر عفونت‌ دفاع کنند و سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با تعداد زیادی از عوامل بیماریزا آماده می‌کند زیرا گلبول‌های سفید، مشخصات عامل بیماری‌زا را به خاطر می‌سپارند و بعدها نسبت به عوامل بیماریزای دیگری که مشابهت کمی دارند هم واکنش نشان می‌دهند.

 این پاسخ ایمنی غیر اختصاصی، اولین خط دفاع در برابر عفونت بوده و به آن پاسخ ایمنی ذاتی گفته می شود.

واکسن ام ام آر خطر چندانی ندارد و ممکن است تزریق آن‌ در کادر درمان و یا بزرگسالانی که در دوران نوزادی و کودکی آن را دریافت نکرده اند مؤثر باشد؛ هرچند این موضوع نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

اگرچه برخی تحقیقات نشان می دهد واکسن ام ام آر می‌تواند التهاب و عوارض عفونت ریه در بیماری کووید۱۹ را کاهش دهد، اما در حال حاضر شواهد قوی برای این موضوع وجود ندارد.

در صورتی که شواهد کافی وجود می داشت سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های امریکا این واکسن را بویژه برای کشورهای در حال توسعه پیشنهاد می‌کرد.

به نظر نمی رسد این واکسن بتواند به عنوان جایگزینی برای واکسن در حال ساخت برای کووید۱۹ در نظر گرفته شود. هنوز نمی توان واکسن ام ام آر را به عنوان یک راه پیشگیرانه برای کاهش شدت بیماری کووید۱۹ پیشنهاد کرد و تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.