اتاق رصد تولیدات و مستندات علمی کرونا باید در کشور راه‌اندازی شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید موید علویان گفت: تعدادی از محققان جوان کشور می توانند تمام مستندات و تولیدات علمی در دنیا از جمله مقالات و پژوهش ها در حوزه کرونا را جمع آوری و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل علمی قرار دهند، ارائه تجربیات کشورهای موفق، دستیابی به آخرین یافته های علمی، بهره گیری از اندوخته های علمی سایر کشورها، آگاهی از نتایج تحقیقات و پژوهش های علمی و آشنایی با امکانات نرم افزاری پیشرفته از مزیت های این کار است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ادامه داد: تعداد زیادی مقالات و نتایج فعالیت های تحقیقاتی در مجلات علمی معتبر بین المللی منتشر می شود که این موارد باید در اسرع وقت مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا متوجه شویم دنیا چه اقداماتی را برای پیشگیری و مهار کرونا انجام می دهد و ما هم تا حد امکان از این موارد بهره ببریم، هر چند به صورت موردی در این زمینه کارهایی توسط برخی از استادان دانشگاه ها و محققان کشور انجام می شود اما این مورد کافی نیست و این روند باید با برنامه ریزی منسجم شتاب بیشتری گیرد.

وی افزود: ما برای پیشگیری و مهار بیماری کرونا باید از تجارب دنیا استفاده کنیم. این یک موضوع کاملا عقلی و منطقی است که متاسفانه از آن غافل شده ایم، آگاهی کامل مسئولان از آخرین رخدادهای علمی ضروری است، یکی از دلایلی که مسئولان گاهی تصمیمی اشتباه می گیرند، عدم دستیابی به اطلاعات صحیح و کامل در این زمینه است. به عبارتی اطلاعات صحیح و کاربردی باید در اختیار آنان قرار گیرد.
 
علویان گفت: تلاش های بسیار خوبی در حوزه ساخت واکسن در کشور انجام شده است، برخی از کشورها در این زمینه از ما جلوتر هستند و ما پس از آنها موفق به ساخت واکسن کرونا خواهیم شد. زمان ساخت و در دسترس قرار گرفتن واکسن مهم است ممکن است ما چند ماه دیرتر از برخی کشورها به این محصول فناورانه دست یابیم و برای این مدت باید فکر اساسی کنیم، برای اینکه در این مدت هم سلامت مردم حفظ شود و هم جان آنان به خطر نیافتد، علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی باید با طرح های تحقیقاتی بین المللی ساخت واکسن هم مشارکت کنیم، این کار هم منطقی و هم عقلانی است.

به گارش ایرنا دانشمند برتر منتخب فرهنگستان علوم پزشکی ایران در پایان تاکید کرد: تاکنون تحقیقات در حوزه کرونا هیچ کمکی به تصمیم گیران نکرده است. برخی اتفاقات ناخوشایند که در این حوزه تاکنون رخ داده نشان می دهد که برخی از تصمیمات اخذ شده بر پایه شواهد متقن علمی نبوده است، تحقیقاتی که در کشور در این حوزه انجام شده عمدتا کارآزمایی بالینی در حوزه هایی مانند دارو بوده ولی ما نیاز به تحقیقات بنیادی و پایه ای در این حوزه داریم که کمتر به آن توجه شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.