جزئیات اجرای طرح محله محور غربالگری و کنترل کرونا در استان تهران
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل کوهپایه زاده در خصوص اینکه طرح محله محور غربالگری کرونا در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: این طرح از شنبه گذشته با محوریت ارائه خدمات سلامت در سطح محلات و خانواده‌ها شروع و در حال انجام است، این طرح شامل سه بخش مراقبتی، نظارتی و حمایتی است، این طرح توسط وزارت بهداشت مدیریت ‌شده اما با همکاری نزدیک بسیج و سپاه اجرا می‌شود، ضمن اینکه حمایت قرارگاه‌های عملیاتی کرونا در استانها که زیر مجموعه وزارت کشور هستند نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: البته این طرح را در مراکز جامع سلامت، بیمارستانها کلینیک‌ها و مطب پزشکان انجام می‌دهیم، اما نکته مهم طرح یاد شده به صورت فعالانه رفتن به سراغ مردم است، به طوری که پیگیری‌ و رصد افرادی که در معرض افراد تست مثبت کرونا یا بیماران بودند، انجام می‌شود. 

وی با اشاره به مصادیق اجرایی طرح غربالگری کرونا در سطح محلات افزود: به طور مثال فردی را که تست کرونایش مثبت تشخیص داده می‌شود، ما به صورت معکوس برمی‌گردیم و خانواده فرد را تحت کنترل و تست قرار می‌دهیم، البته این طرح دو هفته پیش در دو نقطه در منطقه ۱۸ تهران شروع شد و جالب است که نتایج ارزشمندی به همراه داشت؛ البته با آمدن تست‌های سریع، سرعت کار و تعیین تکلیف مردم نیز بیشتر خواهد شد، حتی اگر ما انجام این تستها را از این دید ببینیم که افراد از وضعیت خود مطلع شوند،یعنی متوجه شویم احتمال ابتلا بالایی دارند؛ مثلا در یک خانواده و محیط کار چنین شرایطی وجود دارد، خود مردم رفتارهای خود را نسبت به این  موضوع بهتر خواهند کرد.

کوهپایه زاده با اشاره به محاسن دیگر اجرای طرح غربالگری محله محور کرونا در سطح استان تهران گفت: حال چه برسد به اینکه این طرح را در منازل و خانواده‌ها با کمک نیروهای بسیج و داوطلب انجام دهیم، یا در بخش‌های مختلف صنوف و جامعه انجام شود، همچنین اینکه حمایت‌های معیشتی و قرنطینه‌ای برای کسانی که امکان قرنطینه خانگی ندارند و در حد بستری در بیمارستان نیز نیستند در کنار این طرح اجرا و کامل کنیم. در مجموع این موارد از جمله ویژگی‌های اجرای این طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص اینکه چه تعداد نیروی بهداشتی و درمانی در این طرح مشارکت دارند؟ گفت: در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، 418 نفر از نیروهای کار بهداشت و درمان شامل ۲۰۰ پزشک داریم و به همین تعداد نیز پرستار یا مراقب سلامت مشارک دارند، این افراد نیروهای تکنیکال ما هستند و 400 نیروی نیروهای همراه نیز هستند که در قالب اکیپ‌هایی به محلات، منزل و محل کار افراد بیمار افراد رفته و در مجموع، حدود هزار نفر در سطح 87 مرکز جامع سلامت تحت پوشش این دانشگاه در استان تهران این طرح را اجرا می‌کنند.

به گزارش فارس وی در پایان با اشاره به جزئیات دیگر اجرای طرح محله محور کنترل کرونا گفت: افرادی که بیمار باشند شناسایی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد و افراد دیگری که در معرض بیماران نباشند  به صورت محله محور و خانه به خانه شناسایی می‌شوند، افرادی که علائمی نداشته باشند را  بررسی می‌کنند و در صورت اینکه تست آنها مثبت باشد، آنها را شناسایی کرده و اگر در مرحله اول بیماری باشند، درمان آنها انجام می‌شود به طوری که اگر لازم باشد این بیماران به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند. البته هنوز تست سریع به دست ما نرسیده، اما جواب تست کرونای گرفته شده نیز ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت آماده می‌شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.