کدام مادر باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سوزان پیروان گفت: دیابت بارداری به معنای بالا رفتن قند خون در دوران بارداری است که به طور معمول با زایمان از بین می رود، دیابت بارداری می تواند در هر مرحله از بارداری اتفاق بیافتد اما به طور معمول در سه ماهه دوم یا سوم بارداری مشهودتر است.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران در خصوص اینکه چه عاملی باعث بوجود آمدن دیابت بارداری در مادر باردار می شود تصریح کرد: به طور معمول در زمان بارداری نیاز به انسولین که هورمون مسئول کنترل قند خون است بالاتر می رود، اگر بدن زن باردار نتواند انسولین بسازد، ادامه این روند به دیابت بارداری منجر می شود. موضوعی که هم روی سلامت مادر و هم جنین اثر می گذارد، خانم های چاق و خانم هایی که سابقه زایمان نوزاد با وزن بالای چهار کیلو دارند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند. ضمن اینکه فشار خون بالا، اضافه وزن قبل از بارداری، بارداری چندقلویی، داشتن سقط جنین یا مرده‌زایی بدون دلیل ریسک ابتلا به دیابت بارداری را دوچندان می کند.

وی تاکید کرد: مادران بارداری که یکی از والدین آنان مبتلا به دیابت است هم باید بیشتر مراقب این موضوع باشند و حتما در برنامه های غربالگری موضوع را به پزشک خود مطرح کنند، مادران باردار دقت داشته باشند اگر در دوران بارداری به دیابت بارداری مبتلا شوید، به این معنی نیست که شما قبل از بارداری دیابت داشته‌اید یا پس از بارداری به آن مبتلا خواهید شد. اما در صورت کنترل نشدن، دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می‌دهد.

پیروان درباره علایم احتمالی این بیماری در مادران باردار گفت: دیابت بارداری بسیاری از موارد در آزمایش های کنترل بارداری مشخص می شود زیرا علامت خاصی از خود نشان نمی دهد، تشنگی، خشکی دهان، تاری دید، تکرر ادرار یا داشتن حالت خستگی مزمن از جمله نکاتی است که باید به آن دقت و توجه ویژه داشت و آن را به علائم شایع بارداری نسبت نداد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.  

عضو انجمن زنان و مامایی ایران درباره آثاری که دیابت بر بارداری می گذارد گفت: در صورتی که مادر دیابت کنترل نشده داشته باشد، نخست اینکه باعث می شود نوزاد در زمان زایمان، وزن زیادتر از طبیعی بگیرد. همچنین عامل افزایش میزان مایع آمنیوتیک می شود به این معنا که بیمار با علائمی نظیر دردهای شکمی "ناشی از فشار زیاد مایع" نوسان شدید وزن، کمر درد، و ورم شدید پاها و قوزک پا روبه رو می شود. به همین دلیل معمولا برای مشخص کردن اینکه ممکن است افزایش بیش از حد مایع ناشی از دیابت باشد یک تست گلوکز انجام می شود. این موارد معمولا خفیف بوده و با کنترل دیابت براحتی درمان می شوند.

به گزارش ایرنا وی در پایان مهمترین اثر دیابت بارداری را زایمان زودرس یا احتمال بالا رفتن فشار خون در بارداری عنوان کرد و افزود: با آزمایش قند خون و تست تحمل قند در طول بارداری قادر هستیم دیابت بارداری را شناسایی کنیم، مادران باردار ضمن حفظ آرامش، با مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش منظم براحتی می توان بسلامت از این بیماری رها یافت، فاصله‌گذاری مناسب در وعده‌های غذایی غنی از کربوهیدرات شامل غلات، برنج قهوه ای، لوبیا، نخود، عدس و سایر حبوبات، سبزیجات نشاسته‌دار و میوه‌هایی با قند پایین، پروتئین ها شامل گوشت و مرغ بدون چربی و ماهی و چربی‌های سالم مانند آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند، در صورت شدیدتر بودن وضعیت مادر باردار، داروهای کاهنده قند خون تجویز می شود که هم به صورت خوراکی و هم تزریقی تجویز می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.