تجمعات خانوادگی مهمترین عامل انتقال ویروس کروناست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)،حمید سوری گفت: مداخلاتی که برای کاهش و کنترل کرونا انجام می شود اگر به صورت جدا جدا صورت گیرد، اثربخشی کافی را نخواهد داشت به عنوان مثال اگر دورکاری ها در شهرهای بزرگ مثل تهران اجرا شود و دولت با هزینه زیادی این طرح را اجرا کند و ادارات را نیمه تعطیل کند در صورتی که مردم به جای ماندن در خانه به سمت پاساژ گردی و خرید و فروش و مسافرت بروند، تاثیری در کاهش و کنترل کرونا نخواهد داشت و نه تنها اثری در کاهش شیوع بیماری کووید ۱۹ بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: تعطیلی باید همراه با یک بسته تعریف شود، در مورد شب یلدا اکثریت مردم حتماً اصول بهداشتی را رعایت می کنند. اساس کار برای کنترل شیوع بیماری بر فرهنگ سازی و آموزش مردم استوار است و اقلیتی که ممکن است رعایت نکنند و کانونهای انتشار آلایندگی هستند باید اقدامات سلبی برای آنها اعمال شود.

وی افزود: شب یلدا، امسال در روز یکشنبه است و پیوست تعطیلات ندارد بنابراین انتظار داریم تجمعات زیاد نباشد اما برای جلوگیری از تجمعات خانوادگی که مهمترین عامل انتقال ویروس کروناست به خصوص با توجه به اینکه اغلب در محیط‌های بسته صورت می‌گیرد باید تردد خودروها در روز یکشنبه و فردای آن روز یعنی دوشنبه بسیار محدود و ممنوع شود تا جلوی انتشار کرونا و شیوع مجدد بیماری کووید ۱۹ در کشور گرفته شود.

سوری گفت: نکته دیگری که باید در شب یلدا به آن توجه شود، تجمع مردم و مهمانی‌ها در باغ‌ها، رستوران‌ها، تالارها و باغ رستورانهاست که باید در این شب فعالیت آنها به خصوص در شهرهای بزرگ و حاشیه شهرها ممنوع شود و از تردد خودروها به محدوده باغ رستوران‌های حومه شهرها جلوگیری شود زیرا این اماکن در کنار مهمانی‌های خانوادگی جزو کانون‌های پرخطر انتقال آلودگی در این شبهاست و لازم است همه این اماکن در شب یلدا تعطیل باشند تا محلی برای انتشار آلودگی نباشند.

این متخصص اپیدمیولوژی اظهار کرد: گر چه تردد خودروها در این ایام و به خصوص روزهای نزدیک به کرونا محدودیت دارد اما اهمیت تجمع‌های خانوادگی در رستوران‌ها، تالارها و باغ رستوران‌ها در انتشار بیماری بسیار مهمتر از تردد خودروهاست و نقش مهمتری در گسترش بیماری دارند بنابراین حتماً باید به طور جدی از فعالیت آنها جلوگیری شود و البته با محدودیت ترددها باید از برگزاری تجمعات در خانه ها نیز جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: البته اجرای موفق همه این برنامه‌ها به همکاری مردم بستگی دارد اما باید تمهیدات لازم برای اجرای این محدودیت‌ها همزمان با اجرای طرح محله محور شهید حاج قاسم سلیمانی دنبال شود و اجرای کامل و هماهنگ همه این اقدامات می‌تواند به روند کاهش اپیدمی کرونا در کشور کمک کند.

به گزارش ایرنا سوری در پایان اضافه کرد: محور و اساس همه این برنامه‌ها پیشگیری از بروز بیماری است و بر خلاف گذشته که بیشتر برنامه‌ها با محوریت درمان بیماران بود، اکنون سیاست‌ها به سمت پیشگیری از بروز بیماری با استفاده از اعمال محدودیت‌ها و بیماریابی فعال دنبال می شود که اقدام درستی است و اگر مردم همکاری کنند می‌توانیم به سمت کاهش و کنترل بیشتر اپیدمی کرونا در کشور حرکت کنیم و بیمارستانها را هم خلوت کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.