ناکافی اما امیدوارکننده
در این خصوص محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور با اشاره به مسائل کادر درمان، گفت: «افزایش ۵۰ درصد امتیازات فصل دهم برای دانشگاه‌ها کمی مشکل بود، اما کوشیدیم که حتما اعمال شود. مجوز لازم داده شد و منابع مالی آن هم دیده شد. وزارت بهداشت و درمان نیز در حال آماده کردن احکام کادر درمان هستند و چون منابع مالی آن تامین شده به محض صدور احکام، قابل اجرا خواهد بود.»

 
افزایش ۵۰ درصدی به چه معناست؟

اما یکی از سوالاتی که ذهن مطالبه‌گران را درگیر می‌کند این است که این افزایش 50 درصدی دقیقا به چه معناست؟ 

«یک بخش از حقوق دریافتی کارمندان حوزه درمان، حق جذب است که طبق این مصوبه جدید، حق جذب کادر درمان 50 درصد و اعضای هیئت عملی 20 درصد افزایش خواهد یافت که این مبالغ در فیش حقوقی ماهانه پرداخت خواهد شد.» این را یکی از اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی به «پزشکان و قانون» می‌گوید.

«علی بیرجندی‌نژاد» این دستورالعمل را یک گام رو به جلو معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: «فی‌الواقع با توجه به تعرفه‌های پزشکی، متاسفانه این رقم‌ها در برابر هزینه‌های تحمیل شده و نیز قیمت واقعی خدمات پزشکی قابل توجه نیست و راه اصلی و موثر، اصلاح تعرفه‌ها و نزدیک شدن آن به قیمت‌های واقعی و قیمت تمام شده است.»

وی ضمن انتقاد از نگاه نامتوازن و غیرعادلانه به بخش خصوصی، تصریح می‌کند: «ما از اینکه همکارانمان در بخش دولتی نیز  به‌صورت حداقلی حمایت شوند، استقبال می‌کنیم و خود بنده هم در بخش دولتی هم شاغل هستم اما در تمامی مدت کرونا کدام حمایت از بخش خصوصی صورت گرفته است؟ اگر یک نمونه به عنوان مثال هم ذکر شود، باعث خوشحالی خواهد بود.»

بیرجندی‌نژاد خاطرنشان می‌کند: «هر سال قیمت همه اقلام بیش از چند صد درصد افزایش پیدا می‌کند و هزینه‌های پزشکی به مراتب بیشتر، اما این تعرفه‌ها تنها بین صفر تا 5 درصد افزایش یافته است. یک قلم ملحفه یکبار مصرف برای تخت 200 درصد و دستکش مورد استفاده در مطب، 400 درصد افزایش قیمت داشته است. این در حالی است که قبل از سال و در سال جاری هر روز شرایط را با ارائه توضیح و استدلال برای مسئولین مختلف تبیین می‌کنیم، اما گویی که جامعه پزشکی با دیوار سخن می‌گوید. دوستان اگر می‌خواهند کاری بکنند، همین اقلامی را که در مطب مصرف می‌کنیم، نه به صورت رایگان بلکه به قیمت سال قبل به ما بدهند که ما بتوانیم این سال را بگذرانیم تا ببینیم برای سال بعد چه باید بکنیم.»

وی می‌افزاید: «دوستان گرامی و متولیان امور ما را تهدید نکنند، حمایت و تکریم آنها پیش‌کش. بنده نامه‌ای را از یکی از ارگان‌های نظارتی دولتی دریافت و اول تصور کردم که خطاب به شرکت تولیدکننده و توزیع‌کننده اقلام مصرفی مطب‌هاست، مبنی‌بر اینکه چرا قیمت ماسک، الکل، ملحفه و دستکش را اضافه کرده‌اند؟ بعد متوجه شدم که خطاب به جامعه پزشکی است. متاسفانه این ایرادی ندارد که شرکت‌های تولیدکننده این اقلام را به قیمت ۳ تا ۴ برابر سال گذشته ارائه نمایند، اما اگر همکار من در مطب خود بخواهد همین وجه مازادی را که باید برای خرید این اقلام بپردازد، دریافت کند، با تهدید مواجه می‌شود.»

این عضو شورای عالی نظام پزشکی در پایان می‌گوید: «حداقل حمایت مورد انتظار این بود که متولیان امور، هزینه اقلام مصرفی بابت حافاظت خود و بیماران در مقابل کرونا را به رایگان در اختیاران همکاران مطب‌دار یا دیگر شاغلان بخش خصوصی قرار می‌دادند.»
 
 
امیدواریم که افزایش ۵۰ درصدی اتفاق بیفتد

«من هنوز چیزی در مورد اینکه دریافتی ما قرار است ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، ندیدم. اگر هم این اتفاق رخ داده، هنوز در حکم ما نیامده است.» این را «کوروش افشین‌پور» پرسنل و کارمند دانشگاه علوم پزشکی به «پزشکان و قانون» می‌گوید: «ما باید نسبت به این قضیه خوشبین باشیم و من امیدواریم که این اتفاق بیفتد. کمااینکه شاید در آینده نزدیک اینطور شود و در این صورت باعث خرسندی ما خواهد بود.»

این عضو شورای‌عالی نظام پزشکی با بیان اینکه این دستورالعمل تاثیرات مثبت زیادی بر زندگی و معیشت کادر درمان خواهد گذاشت، تصریح می‌کند: «پرسنل بهداشت و درمان حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند که البته این وضعیت در مورد هیات علمی‌ها بهتر از سایرین است. ما امیدواریم دریافتی پزشکان غیر هیات علمی نیز افزایش پیدا کند، چرا که با این گرانی و تورم، این میزان دریافتی جوابگوی زندگی آنها نیست.»

افشین‌پور خاطرنشان می‌کند: «با این حجم از گرانی و تورم، مطب‌داران که از مواد و وسایل مصرفی استفاده می‌کنند، بسیار تحت فشار افزایش قیمت این مواد هستند. کمااینکه قیمت مواد مصرفی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و فشار آن بر قشر آسیب‌پذیر جامعه است. درست است که پزشکان نمی‌توانند آن طور که باید و شاید، تعرفه خدمات را افزایش دهند اما باز هم در این میان بیشترین فشار به قشر آسیب‌پذیر می‌آید، چرا که نمی‌توانند به پزشکان مراجعه کنند و خدمت بگیرند.»

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گزارشگر: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.