افزایش میزان قطع عضو بیماران دیابتی در پاندمی کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا مهاجری افزود: همه گیری بیماری کووید-۱۹ موجب بروز اختلالاتی در آموزش‌های پیشگیرانه، تشخیص و درمان به موقع دیابت شده و پیگیری نکردن درمان پای دیابتی در این بیماران و کاهش مراقبت تخصصی از پا، خطر ابتلا به عفونت، قطع عضو و حتی مرگ را در پی دارد.

وی افزود: با شیوع پاندمی کرونا متاسفانه شاهد افزایش چشمگیر در میزان آمپوتاسیون‌های اندام‌های تحتانی در بیماران دیابتی بوده ایم؛ به طوری که این میزان تا حدود سه برابر در سال جاری که پاندمی کرونا است، رسیده است، متاسفانه بیماران در این روزها اغلب با درجات شدید عفونت ناشی از پای دیابتی به مراکز درمانی مراجعه می کنند، این در حالی است که در صورت مراجعه به موقع و با بهره گیری از رویکرد چند رشته‌ای تیم‌های تخصصی، میزان آمپوتاسیون تا ۳۴ درصد قابل پیشگیری است.  

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در دوره همه گیری کرونا، بیماران دیابتی باید بیش از پیش برای رعایت بهداشت پا و علائم زخم پا هشیار باشند و پایش منظم قند خون در بیماران دیابتی در دوران قرنطینه و تبعیت از رژیم غذایی مناسب از اقداماتی است که این بیماران باید انجام دهند.

مهاجری استفاده از پوشش مناسب پا که فشار وارد بر پا را کاهش دهد به همراه تمرینات مناسب ورزشی که خون رسانی به پا را تسهیل کند، در این زمینه بسیار اثر گذار دانست و گفت: عفونت پا در بیماران مبتلا به دیابت به عنوان تهدید جدی برای عضو درگیر است که باید مورد ارزیابی و درمان فوری قرار گیرد. تشخیص عفونت بر اساس وجود حداقل دو علامت یا نشانه التهاب شامل قرمزی، تورم، درد ترشحات چرکی صورت می‌پذیرد، پنج عامل کلیدی برای پیشگیری از بروز زخم پا دیابتی شامل شناسایی پای در معرض خطر، مشاهده و معاینه منظم، آموزش به بیمار، خانواده و تیم مراقبت تخصصی، استفاده همیشگی از پوشش مناسب پا و درمان علائم پیش از بروز زخم است.

به گزارش ایرنا براساس اعلام انجمن دیابت ایران، ۲۰ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال کشور مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر به شمار دیابتی‌ها اضافه می‌شود. دیابت نوع ۲ در کشور شیوع بالایی دارد و هر چه عمر متوسط ایرانیان بالاتر می رود ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می شود.

بر اساس مطالعات انجمن دیابت ایران، ۲۲ درصد قربانیان کرونا مبتلا به دیابت هستند و  افراد مبتلا به دیابت باید از ویروس کرونا بترسند. کسانی که سال ها کنترل نامطلوب قند خون  داشته اند و معدل قند خون آنها بالای ۷.۵ درصد است، در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند و باید از سلامت خود مراقبت بیشتری کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.