واکسن ایرانی کرونا به زودی وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین وطن پور در خصوص اینکه آیا مرحله انسانی واکسن ایرانی کرونا روزهای آینده آغاز خواهد گفت: این مرحله به احتمال بسیار زیاد در چند روز آینده آغاز می شود اما زمان دقیق آن بستگی به مدیر پروژه دارد، سازمان غذا و دارو مرحله حیوانی این واکسن را تایید کرده و کد اخلاق آن هم صادر شده است. در واقع کارهای اولیه این محصول از طریق وزارت بهداشت انجام شده و آماده ورود به مرحله جدید هستیم.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: کارآزمایی بالینی "فاز انسانی" به سه مرحله تقسیم می شود. امیدواریم تا پایان بهار سال آینده این مراحل با موفقیت طی شود و محصول ایرانی در دسترس مردم قرار گیرد، در مرحله حیوانی از حیواناتی استفاده می شود که به انسان شباهت های زیادی دارند. به همین دلیل واکسن هایی که فاز حیوانی را با موفقیت پشت سرمی گذارند، در ۹۰ درصد موارد به نتیجه مطلوب می رسند.

وی افزود: در موارد اندک هم باید نگران آسیب ها و موثر نبودن این محصول باشیم که این موارد در مرحله انسانی مشخص می شود. ممکن است در مواردی در حیوان عارضه ای نشان ندهد ولی در انسان عوارضی بروز پیدا کند، تا خرداد ماه سال آینده باید منتظر بمانیم تا نتایج کارآزمایی بالینی مشخص شود، البته در برخی موارد هم ممکن است که تست روی انسان باز هم تکرار شود که این مورد زمان استفاده از واکسن ایرانی را طولانی تر می کند.

وطن پور در پاسخ به این سوال که آیا به جز شرکتی که در آستانه ورود به مرحله انسانی واکسن کرونا قرار دارد، مجموعه های دیگر هم در حال ساخت آن هستند گفت: مجموعه های دیگری در تلاش برای ساخت واکسن هستند و وزارت بهداشت از فعالیت آنها استقبال می کند، مسیر ساخت این محصول فناورانه برای شرکت های دانش بنیان باز است تا بتوان بیماری کرونا را کنترل و مهار کرد، مکانیزم های متفاوتی برای تولید واکسن وجود دارد. تاکنون یک مجموعه جلوتر از سایرین بوده و مجوز ورود به مرحله انسانی را اخذ کرده و چند مجموعه هم در آستانه ورود به این مرحله هستند؛ به عبارتی فعالیت برای سایر مجموعه ها امکان پذیر است و ما از آنها حمایت می کنیم.

به گزارش ایرنا مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: ممکن است یکی از مکانیزم های ساخت واکسن، جواب ندهند و باید از روش های دیگری برای دستیابی به آن اقدام کرد، لذا بهتر است ساخت واکسن را با تنوعی از مکانیزم های مختلف انجام دهیم تا مسیرهای متفاوت در کنترل ویروس را در اختیار داشته باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.