عدول از تعرفه در بیمارستان‌ها تخلف بوده و قابل پیگیری است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد حسین حیدری در نشست خبری که امروز در استودیو سلامت وزارت بهداشت برگزار شد ضمن تشکر از مردم جهت رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران شیوع کرونا گفت: هموطنان درصورتی که شکایتی در حوزه بهداشت، درمان، اورژانس و تعرفه خدمات بهداشت درمانی داشته باشند، می توانند با سامانه 190 ارتباط برقرار کرده و از این طریق مشکلات خود را با کارشناسان ما درمیان بگذارند، تلاش می کنیم با رعایت موارد اعلام شده در سامانه، به بهبود روند ارائه خدمات بهداشت و درمان در کشور کمک کنیم.
 
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به خروج از مدار ارتباطی شماره های 1490،1590 و 1690 وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: اکنون مردم می توانند به طور مستقیم  با شماره 190 تماس گرفته و با زیرحوزه هایی که ذیل این شماره فعالیت می کنند، ارتباط برقرار کرده و پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارند، در صورتی که شخصی در دوران کنونی درباره بیماری کووید 19 هم پرسشی داشته باشد می تواند با همین شماره تماس برقرار کرده و سوال خود را مطرح کند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور افزود: همانطور که مردم در شب یلدا براساس توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از برگزاری دورهمی خانوادگی جلوگیری کردند امیدواریم این روند را ادامه داده تا بتوانیم شاهد کاهش تعداد مبتلایان کرونا باشیم، امیدواریم شرایطی در کشور فراهم شود که شبکه بهداشت و درمان بتواند پاسخگوی مشکلات مردم در حوزه سلامت باشد.

حیدری در خصوص نحوه نظارت بر فعالیت بیمارستانهای خصوصی گفت: مجوز و نظارت بر فعالیت بیمارستان های خصوصی برعهده وزارت بهداشت است، اکنون در حوزه 190 هم از بیمارستانها شکایت هایی داریم که بخش عظیمی از آنها به تعرفه ها در بیمارستان های خصوصی مربوط است، تعرفه ها استاندارهای خاص خود را دارند و درصورتی که هموطنی به بیمارستانی مراجعه کرده و تصور می کند مبلغی  را که پرداخت کرده بالاتر از حد متعارف بوده با سامانه 190 تماس گرفته و مشکل به وجود آمده را اعلام کند، پس از بررسی موضوع توسط کارشناسان نتیجه به فرد اعلام خواهد شد.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت درباره نظارت بر چگونگی عملکرد پزشکان آنکال، مقیم و موارد مشابه گفت: در صورتی که مشکلی در این حوزه توسط مراجعه کنندکان مشاهده شد می توانند از طریق اداره نظارت معاونت درمان دانشگاه مربوطه اقدام کنند.

وی همچنین به مشخص بودن تعرفه ها در بخش هتلینگ بیمارستان ها  اشاره کرد و افزود: عدول از تعرفه های اعلامی تخلف بوده و حتما مورد بررسی قرار میگیرد، بازرسی های دوره ای توسط دانشگاه مربوطه از بیمارستانها انجام می شود، ما در وزارت بهداشت به عنوان مرکز، نظارت بر عملکرد همه دانشگاههای سراسر کشور را بر عهده  داریم؛ اگر مواردی است که مردم احساس می کنند احجافی در حق آنها صورت گرفته مشکل را با سامانه یا دانشگاه مربوطه در میان بگذارند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

حیدری به بازرسی محسوس، نامحسوس و دوره ای از بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم یک دهم تا یک بیستم افرادی که مشکل دارند با سامانه تماس برقرار می کنند اگر یک مشکل چندین بار از یک مرکز درمانی گزارش شود دانشگاه را موظف می کنیم به موضوع رسیدگی کرده و نتیجه را اعلام کند.

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت در ادامه نشست به حقوق پرستاران و چگونگی افزایش آن اشاره کرد و گفت: افزایش حقوق شامل پرستارانی می شود که در حوزه بیمارستان های دولتی فعالیت می کنند، البته ناگفته نماند که تعرفه گذاری برای پرستاران یک قانون کلی است که بخش خصوصی موظف است از آن تبعیت کرده و اشل حقوقی خود را تغییر دهد. 

وی درباره کمبود کپسول اکسیژن در تبریز و برخی شهرهای شمالی کشور افزود: شرایط ساخت، خرید و تحویل برخی اکسیژن سازهای کانتینری فراهم شده و در اولین فرصت به دست آنها خواهد رسید؛ خوشبختانه با کاهش پیک بیماری مشکلات هم اندکی تقلیل یافته اند؛ از آنجایی که تهیه دستگاه برعهده بیمارستان است هیچ بیمارستانی اجازه ندارد بیمار را به خرید دستگاه موظف کند.

حیدری در ادامه با بیان اینکه همه آزمایشگاه هایی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند، موظفند آزمایش های خاص را با تعرفه اعلامی انجام دهند گفت: تاکنون هرکدام از مراکز بهداشتی یا آزمایشگاه ها که تقاضای کیت های رپید یا واکنش سریع داشته اند، به اندازه کافی در اختیار آنها قرار داده شده است. هیچ بیمارستانی اجازه ندارد کیت رپید استفاده کند و تست تشخیصی در بیمارستان ها فقط پی سی آر و مولکولی است.

به گزارش وب‌دا رییس مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت در پایان با اشاره به اینکه حوزه بازرسی وزارت بهداشت نقش نظارتی در ارتباط با بحثهای عملیاتی در مراکز بهداشتی درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را برعهده دارد گفت: مردم  درصورت مشاهده تخلف و یا بروز مشکل در وهله نخست به حوزه مربوط به شهرستان خود مراجعه کنند و اگر پاسخی دریافت نکردند از 190 که سامانه ملی پاسخگویی به شکایات است، اقدام کنند و نتیجه از طریق پیامک برای آنها ارسال خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.