درباره بیمه واکسن کرونا هنوز دستورالعملی نداریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی ناصحی در سی‌امین نشست اطلاع‌رسانی سازمان بیمه سلامت با خبرنگاران، درباره هزینه‌های بیمه سلامت در بخش کرونا گفت: تاکنون حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش کرونا هزینه کردیم و با توجه به اینکه قرار شد داروی رمدسیویر و سایر داروهای مرتبط با کرونا را هم تحت پوشش داشته باشیم، هزینه‌های ما افزایش خواهد یافت. تاکنون هزینه ۲۴۷ هزار و ۱۸۰ بیمار در بخش بستری کرونا پرداخت شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در بحث کرونا هیچ اعتبار اضافه‌ای دریافت نکردیم و هرچه هزینه کردیم از صرفه‌جویی‌هایی بوده که کرده‌ایم. ما سازمانی هستیم که باید منابع دولتی دریافت کنیم چون درآمدزایی نیز نداریم، در خصوص پیشنهاد بیمه شدن واکسن کرونا فعلا دستورالعملی به ما ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به بروز شدن پرداختی‌های سازمان بیمه سلامت افزود: سه ماه قبل که بنده به سازمان آمدم از سال ۹۵ تا ۹۸ بدهی‌ها وجود داشت که امروز همه آنها پرداخت شده است. در سال ۹۹ هم تا تیرماه پرداختی‌ها انجام شده است و تا دو هفته آینده به زمان منطقی‌تری خواهیم رسید.

ناصحی با تاکید بر لزوم سوق دادن هزینه‌ها به سمت نظام پیشگیری به جای درمان تصریح کرد: این که تمام هزینه‌ها را به سمت درمان سوق می‌دهیم ما را از نظام پیشگیری غافل می‌کند و این در حالی است که بسیاری از نیازها در این حوزه، القایی است. ارائه خدمات الکترونیک از ارکان نظام سلامت است. به غیر از مسائل اقتصادی می‌توان به طور شفاف سایر موضوعات را نیز پیگیری کرد و از مشکلات ثانویه جلوگیری کرد. همچنین نسخه‌نویسی و نسخه پیچی الکترونیک راه شفاف‌تری مقابل روی بیماران است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه برای گسترش خدمات الکترونیک مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است گفت: مشوق‌هایی برای این طرح داشتیم و در این راستا پرداخت‌ها هم به موقع‌تر انجام شده است و از ابتدای بهمن ماه قرار است پرداخت به نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک در پایان همان روز انجام شود. قرار است تفاوت پرداختی‌ها بین همکارانی که با نظام الکترونیک کار می‌کنند و کسانی که با این نظام کار نمی‌کنند حداقل ۶ ماه باشد.

وی افزود: در حوزه نسخه الکترونیک نیز پیشرفت‌های زیادی انجام شده است ۹۲ درصد مطب‌ها و مراکز پزشکی، ۹۰درصد داروخانه ها، ۹۶ درصد آزمایشگاه‌ها، ۹۷ درصد مراکز پرتو پزشکی و ۳۹ درصد درمانگاه‌ها به سامانه نسخه الکترونیک متصل شدند و ۵۴.۲ درصد این مراکز نسخه نویسی الکترونیک را اجرا کرده‌اند. در نسخه‌نویسی الکترونیک ایلام با ۸۷.۶ درصد استان برتر است. استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بیشترین میزان اجرای پوشش نسخه الکترونیک را داشته اند و استان‌های البرز، خراسان رضوی، فارس و تهران عقب ترین استانها در اجرای نسخه الکترونیک هستند.

ناصحی ادامه داد: اجرای برنامه نظام ارجاع، پزشکی خانواده، نسخه الکترونیک و کاهش هزینه های مردم جزو اولویت های سازمان بیمه سلامت است اما برای تشویق به اجرای این برنامه اسناد مالی مراکزی که نسخه الکترونیک را اجرا نکنند با تفاوت نسبت به اجرا کنندگان این برنامه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اجرای نظام ارجاع گفت: نظام ارجاع تاکنون فقط در دو استان فارس و مازندران اجرا شده است اما از بهمن امسال این برنامه با همکاری جامعه پزشکی در چهار استان کرمان، کردستان، یزد و چهار محال و بختیاری برای بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی اجرا می شود و در سال ۱۴۰۰ برای همه ۱۳.۵ میلیون نفر بیمه شدگان این صندوق اجرا خواهد شد، با اجرای این برنامه هر پزشک خانواده ۲۵۰۰ تا چهار هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد و به عنوان مشاور در کنار آنان خواهد بود و هزینه این بیمه شدگان به صورت سرانه و نه ویزیت به پزشک خانواده پرداخت می‌شود و اگر این بیمه شدگان مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند کل هزینه را خودشان باید پرداخت کنند.

وی درباره تعرفه های پزشکی سال آینده گفت: پیشنهاد سازمان بیمه سلامت برای تعرفه های پزشکی سال آینده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی است که البته با بررسی پیشنهاد بقیه سازمان‌ها در شورای عالی بیمه تلاش می شود تا قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در دولت تصویب و ابلاغ شود، اگر در نظام ارجاع وارد شویم و موفق باشیم می‌توانیم در سطح دو و سه هم خودمان هزینه‌های بیماران را پرداخت کنیم. فعلا برای تشویق پزشکان به نظام ارجاع قرار شده است به ازای هر نسخه نویسی الکترونیک ۴۰۰۰ تومان به ویزیت پزشک اضافه شود. با نظام ارجاع خیلی از مسائل غیرضروری و تبانی‌ها در نظام سلامت رفع می‌شود و می‌توانیم کاری کنیم کن نوسانات قیمتی مردم را دچار مشکل نکند.

ناصحی با بیان اینکه بودجه پاشنه آشیل بیمه سلامت است تاکید کرد: اگر سرانه بودجه ما صحیح محاسبه شود می‌توانیم بسته‌های خدمتی خود را ارتقا دهیم. برای سال ۱۴۰۰ پیش بینی اعتبار می‌کنیم که ۷۰ درصد ویزیت سرپایی بخش خصوصی را تقبل کنیم‌تا انگیره پزشکان را برای قرارداد بستن افزایش دهد. اکنون از هر ویزیت مردم کمتر از ۲۰ هزارتومان پرداخت می‌کنند. برای سال ۱۴۰۰ نزدیک هزار میلیاردتومان درنظر می‌گیریم تا فشار کمتری به مردم وارد شود ‌و بتوانیم تعرفه را به بخش خصوصی نزدیک‌ کنیم. در بخش تعرفه برخلاف سال‌های قبل انشالله تا اسفندماه پیشنهادات و ابلاغیه‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: با اصلاح جمعیتی با سازمان برنامه و بودجه به تفاهم رسیدیم که ۳۶ میلیون نفر تحت پوشش ما هستند در حالی که ما می‌گوییم این تعداد ۴۲ میلیون نفر است برای همین برای بودجه بیمه سلامت در سال ۱۴۰۰ افزایش ۵۴ درصدی بودجه خواهیم داشت و اینگونه برای دوران پساکروتا هم آماده می شویم.

وی درباره حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه نیز افزود: برنامه حذف دفترچه بیمه سلامت شروع شده، از سال آینده این دفترچه ها تک برگی می شود و با این کار حدود ۸۰ میلیارد تومان از هزینه ۱۰۰میلیارد تومانی صدور دفترچه بیمه در سال کاهش پیدا می کند و از شهریور سال ۱۴۰۰ کل دفترچه های کاغذی حذف می شود.

به گزارش ایسنا ناصحی در پایان با اشاره به توقف آزمون ارزیابی وسع به دلیل کرونا گفت: از آنجایی که به دلیل کرونا قرار بود بیماران بر سر تخت بیمه شوند و ارزیابی وسع زمان بیشتری می برد، این طرح فعلا متوقف شده است. با این وصف ۴.۵ میلیون نفر ورودی بیمه‌ شدگان افزایش یافته است. این افراد بعدا تحت نظام ارجاع قرار خواهند گرفت، قاچاق دارو از کشور به دلیل ارزان بودن دارو در ایران نسبت به سایر کشورها است، ما اکنون پر مصرف ترین کشور در حوزه دارو هستیم اما اگر کامل وارد نظام ارجاع شویم در تجویز و مصرف منطقی دارو الزاماتی خواهیم داشت تا تعداد داروی تجویزی از حدی بالاتر نرود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.