فرانسه هم واکسن‌های فایزر و مدرنا را تایید نکرده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیمان طبرسی گفت: سخنان مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت ورود واکسن کرونا دو فراز مهم داشت یکی اینکه واکسن را تائید کردند و از سازندگان واکسن ایرانی تشکر کردند و اعلام کردند که اگر از کشور دیگری جز سه کشوری که نام برند واکسن تهیه شود مشکلی وجود ندارد. فراز دوم ممنوعیت خرید واکسن بود که با هدف بالا بردن عزت ملی بوده است.

عضو کمیته ملی تحقیقاتی واکسن کوویران ادامه داد: برای همه واکسن‌های کرونا در دنیا مجوز اضطراری صادر شده است. دریافت مجوز برای واکسن های مختلف پیش از ورود کرونا بین ۶ تا ۱۰ سال زمان می برد اما برای ورود واکسن کرونا مجوز اضطراری صادر شده است، مشخص نیست واکسن فایزر در دو یا سه سال آینده چه عوارضی داشته باشد، دو واکسن مورد تایید آمریکا تکنولوژی جدید است و عوارض آن مشخص نیست. چندین مورد مختلف در کشورهای متعدد بعد از تزریق این واکسن ها به علت های مختلف فوت کرده اند.

وی افزود: بیشترین زمانی که از تزریق این واکسن ها گذشته بر روی داوطلبین ۶۰ روز بوده که عارضه عمده نداشته است اما حالا که واکسن بر روی جمعیت عمده در حال تزریق است، عوارض در حال ظاهر شدن است، واکسن های فایزر و مدرنا دارای این عوارض هستند. این دو واکسن بر پایه mRNA ساخته شده اند. فرانسوی‌ها هم این واکسن‌ها را تایید نکرده اند، آنها معتقدند که این واکسن ها ممکن است در دراز مدت باعث ایجاد سرطان شوند، واکسن های دیگر بر پایه ویروس های ضعیف شده، کشته شده و یا ساب ژنیک هستند و عوارض خاصی نخواهند داشت، واکسنی که در داخل کشور ساخته شده نیز از همین نوع است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان طبرسی در پایان گفت: تا زمانی که ما اعلام نکرده بودیم که واکسن کرونا را ساخته ایم هیچ کشوری حاضر نبود به ما واکسن بدهد و در این مدت شیوع کرونا حتی واردات دارو را تحریم کرده بودند. واکسن ایرانی کرونا از حدود ۵ تا ۶ ماه پیش تحقیقاتش شروع شد و فاز مطالعه حیوانی را شروع کرد و بالای ۹۰ درصد حفاظت ایجاد کرد و بعد سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق وزارت بهداشت تائید شد. هم اکنون یکی از بزرگترین سایت‌های تحقیقاتی کشور بر اساس اصول علمی و بدون عجله در حال کار روی این واکسن هستند، بر اساس مجوز وزارت بهداشت در مرحله اول ۳ نفر و در مرحله دوم ۴ نفر این واکسن را دریافت کردند و حال آن‌ها  کاملا مساعد است. وزارت بهداشت در حال تصمیم گیری برای واکسیناسیون گروه سوم است.  

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.