برخورد با دفاتر پیشخوان در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظارت بیشتر و برخورد با دفاتر پیشخوان و کارگزاریهای تامین اجتماعی در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی خبر داد و گفت: بر اساس پروتکلهای نظارت مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمانهایی که متولی دفاتر پیشخوان هستند در مرحله اول باید بر روند اجرای پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری نظارت داشته باشند و نظارت عالی با وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احمد جنیدی درباره گلایهها از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری در دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاریهای تامین اجتماعی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای فاصله گذاری، این اقدام در دفاتر پیشخوان دولت اجرایی شد، اما با اقداماتی که در سایر حوزههای اجرایی اتفاق افتاد، مردم مجبور شدند برای کارهای اداری در مقاطعی از زمان به این دفاتر مراجعه کنند. به طور مثال یک بار برای کد بورسی، یک بار برای تهیه سیم کارت و موارد دیگر این موضوع اتفاق افتاد و منجر به مراجعه بیشتر مردم به دفاتر پیشخوان و ازدحام شد.
وی افزود: از همان زمان هم اخطار و هم تذکر و هم پلمب دفاتر پیشخوان دولت انجام شد و حتی امروز نیز پلمب دفاتر پیشخوان اتفاق افتاده است. حتی پلمب بانکهایی که پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت نمیکنند نیز انجام شده است، بر اساس پروتکلهای نظارت مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، سازمانهایی که متولی دفاتر پیشخوان هستند در مرحله اول باید بر روند اجرای پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری نظارت داشته باشند و نظارت عالی با وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی است.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادام داد: یعنی اگر دفاتر پیشخوان زیر نظر وزارت ارتباطات باشند یا کارگزاریهای تامین اجتماعی زیر نظر این سازمان باشند، به یکی از وزارتخانهها مربوط میشوند و مجوز فعالیت را از آن وزارتخانه یا سازمان دریافت میکنند، در نتیجه ابتدا آن وزارتخانه یا سازمان باید گزارش هفتگی از نظارت را به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کنند. برخی از وزارتخانهها و سازمانها این گزارشها را ارائه نمیدهند.
جنیدی گفت: نظارت بر این دفاتر و کارگزاریها وجود دارد، اما مردم چاره دیگری جز مراجعه به این مراکز ندارند. به طور مثال اگر شخص بخواهد دفترچه بیمه یا شناسنامه یا خدماتی دریافت کند، مجبور است به این دفاتر یا کارگزاریها مراجعه کند. قرار بود افراد به جای دفترچه بیمه از کد ملی استفاده کنند که هنوز این موضوع وجود دارد و افراد برای دریافت دفترچه مجبور به حضور در دفاتر پیشخوان یا کارگزاریها هستند، بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بسیاری از خدمات باید الکترونیکی شود، اما هنوز این موضوع به طور کامل تحقق پیدا نکرده است و منجر به حضور افراد در دفاتر پیشخوان برای دریافت خدمات میشود.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادام داد: یعنی اگر دفاتر پیشخوان زیر نظر وزارت ارتباطات باشند یا کارگزاریهای تامین اجتماعی زیر نظر این سازمان باشند، به یکی از وزارتخانهها مربوط میشوند و مجوز فعالیت را از آن وزارتخانه یا سازمان دریافت میکنند، در نتیجه ابتدا آن وزارتخانه یا سازمان باید گزارش هفتگی از نظارت را به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کنند. برخی از وزارتخانهها و سازمانها این گزارشها را ارائه نمیدهند.
جنیدی گفت: نظارت بر این دفاتر و کارگزاریها وجود دارد، اما مردم چاره دیگری جز مراجعه به این مراکز ندارند. به طور مثال اگر شخص بخواهد دفترچه بیمه یا شناسنامه یا خدماتی دریافت کند، مجبور است به این دفاتر یا کارگزاریها مراجعه کند. قرار بود افراد به جای دفترچه بیمه از کد ملی استفاده کنند که هنوز این موضوع وجود دارد و افراد برای دریافت دفترچه مجبور به حضور در دفاتر پیشخوان یا کارگزاریها هستند، بر اساس برنامه ششم توسعه کشور بسیاری از خدمات باید الکترونیکی شود، اما هنوز این موضوع به طور کامل تحقق پیدا نکرده است و منجر به حضور افراد در دفاتر پیشخوان برای دریافت خدمات میشود.
به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: اگر موردی از عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاریها از طرف مردم به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت انجام شود، این گزارش به دانشگاههای علوم پزشکی منعکس و اقدام عملی انجام میشود، حوزه بهداشت محیط میتواند دفاتر پیشخوان یا کارگزاریهایی که پروتکلهای بهداشتی یا فاصله گذاری را رعایت نمیکنند به طور مستقل نیز پلمب کنند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید