بیانیه گروه پزشکان و قانون در مورد واکسن کووید ۱۹
گروه پزشکان و قانون با توجه به حساسیت‌های موجود در مورد واکسن کووید ۱۹ مواضع خود را به تفصیل در این مورد اعلام می‌دارد:

۱- واکسیناسیون تمامی مردم ایران و جهان تنها راه قطعی اتمام پاندمی کروناست

۲- حفظ جان تک‌تک مردم، مهمترین دغدغه ماست و لذا واکسن مورد استفاده باید کمترین عارضه ممکنه را داشته باشد و باید توجه داشت که انتخاب نوع واکسن برای واکسیناسیون و همچنین تصمیم به انجام یا عدم یا عدم انجام آن، حق طبیعی تک تک افراد است.

۳- کادر درمان بواسطه در معرض خطر بودن دائمی‌شان و نیاز به حضور مستمرشان باید در اولویت واکسیناسیون باشند. با توجه به شروع بیش از یک ماهه واکسیناسیون در اغلب نقاط دنیا و ادامه صدمات جبران ناپذیر به کادر درمان، باید هر چه سریعتر واکسیناسیون کادر درمان با یک واکسن قابل اعتماد انجام گردد.

۴- با توجه به گزارش‌های اولیه و تناقض‌ در گزارش‌ها و عدم وجود شفافیت در مورد تولید و عوارض برخی واکسن‌ها در کشورهای مختلف، ِجهت ایجاد اطمینان از عوارض کمتر واکسن‌های مختلف می‌بایست به تایید مراجع بین‌المللی ذی‌صلاح نظیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) رسیده باشد، بلاشک گزارش‌های چاپ شده در برخی مجلات قابلیت استناد برای سیاستگذاری‌های کلان و صرف هزینه‌های بسیار نباید باشد و تایید اثربخشی واکسن‌های مورد بررسی نیاز به مدارک دقیق و درست و شفاف دارد.

۵- وزارت بهداشت موظف است مدارک مورد استناد خود را در مورد علت انتخاب و رد برخی واکسن‌ها به صورت علنی و آشکار در اختیار جامعه پزشکی کشور قرار دهد. مطمئنا در صورت چنین کاری و ایجاد اعتماد کافی در سطح جامعه پزشکی، این قشر فرهیخته تلاش خود را در جهت تکمیل فعالیت‌های وزارتخانه انجام خواهد داد.

  ۶- در انتخاب کشورهای تولیدکننده واکسن می‌بایست به دو نکته مهم دقت کرد: اول وجود شفافیت در کارهای علمی آن کشورها و دوم داشتن تایید جامعه پزشکی و مردم همان کشور.
به فرض در برخی کشورها نظیر روسیه چندین نوع واکسن تولید شده که متاسفانه استراتژی دولت روسیه عدم فروش بین‌المللی واکسن‌های برترشان می‌باشد!

نکات اشاره شده درخواست‌های جدی گروه پزشکان و قانون است و این گروه مصرانه پیگیر آنهاست.

۱۵ بهمن ۹۹

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.