ایران می‌تواند صادرکننده واکسن اسپوتنیک وی باشد
 به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا شانه ساز به امکانات ایران و روسیه برای همکاری در عرصه تولید مشترک واکسن ضدکرونای "اسپوتنیک وی" اشاره و آن را طرح مهمی خواند.  

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه آیا ایران می تواند پایگاهی برای تولید واکسن اسپوتنیک وی باشد و حتی این واکسن را به کشورهای دیگر صادر کند؟ گفت: موقعیت جغرافیایی ایران در منطقه خلیج فارس و در کنار کشورهایی که دوست هستند و ارتباطات خوبی دارند و هم کشورهای شرقی و هم کشورهایی که در بعد جغرافیایی نسبت به ایران قرار گرفته اند، امکان تامین نیازهایشان با توجه به زیرساخت هایی که طی این سالها در ایران به وجود آمده است در صورت همکاری با شرکت های روسی فراهم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: این یک بازی برد - برد است برای تمامی گروه ها و بخش هایی که در این معادله حضور و شرکت دارندف گام اصلی، برطرف کردن بخشی از نیازهای ایران است و گام بعدی صادرات خواهد بود. در بازدید از زیرساخت هایی در روسیه که داشتیم امکان همکاری در امر تولید واکسن کرونا را بررسی کردیم و چند شرکت ایرانی تایید شده است که می‌توانند با توجه به نیاز بسیار گسترده‌ای که در دنیا وجود دارد از توان شرکت های ایرانی هم برای بالا بردن این ظرفیت و تولید بیشتر واکسن می‌توانند استفاده کنند، همانطور که عرض شد در گام اول بخشی از نیاز کشور ایران و مردم باید تامین شود و در گام بعدی صادرات آغاز می شود که حتما می‌تواند باعث ارزش افزوده برای هر دو کشور و هم شرکت های ایرانی و هم شرکت های روسی شود.

شانه‌ساز در مورد انتقال دانش تولید واکسن اسپوتنیک وی به ایران و امکان سفر متخصصان ایرانی به روسیه برای کشب تخصص های لازم در این عرصه گفت: همینک پلتفرم های مختلفی داریم که دارند در ایران در بحث واکسن کار می‌کنند، اما به هیچ عنوان به این معنی نیست که ما از دانش کشورهایی که به هر حال در این زمینه کار کردند و می‌توانند انتقال دانش فنی را به ما داشته باشند خودمان را محروم بکنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: به خصوص کشوری مثل روسیه که پتانسیل های زیادی برای همکاری وجود دارد. ثبت و تایید سلامت دارو از  وظایف سازمان غذا و دارو  هست و این سازمان خود چیزی را تولید نمی‌کند و انستیتوی پاستور در امور تحقیقات و پژوهش فعالیت می کند و بیشتر در جنبه‌های رفع نیازهای فوری جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند. ما امیدواریم که در قالب همکاری بخش خصوصی با شرکتهای روسی بتوانیم تولید مشترک را به زودی در ایران آغاز بکنیم.

وی در مورد واکسیناسیون عمومی شهروندان ایران با واکسن اسپوتنیک وی افزود: واکسن برای دریافت کننده نهایی، برای ایرانی‌ها رایگان خواهد بود. آن قیمتی هم که ما با همکارانمان در روسیه درموردش توافق شده در قالب یک تفاهم نامه امضا شده و در حال اجرا  است ولی در نهایت برای مصرف کننده ایرانی رایگان است.

به گزارش ایرنا شانه‌ساز در پایان در مورد تهیه واکسن اسپوتنیک وی در ایران هم گفت: ایران واکسن اسپوتنیک وی را که دریافت می کند، در سامانه ای ثبت می کند. در زمان حاضر گروههایی که دریافت می‌کنند، گروههای اولویت دار هستند که رایگان دریافت می‌کنند. اینکه در ماههای بعد واکسیناسیون چگونه خواهد بود برنامه آن هنوز اعلام نشده و آن طور که رئیس جمهوری ایران اعلام کردند، فعلا واکسن به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.