تحلیل مقایسه‌ای افت و خیز کووید ۱۹ در یک ماهه اخیر در «جهان»، «امریکا»، «ایران» و نقش واکسیناسیون در آن
آمار جهانی:

بررسی نمودارهای کرونا نشان‌دهنده کاهش بیش از 46 درصد در موارد ابتلاء روزانه به کووید ۱۹ و کاهش بیش از 25 درصد در مرگ و‌ میر روزانه کروناست.
موارد ابتلاء از روزانه ۶۸۳.۷۱۴ نفر در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۸ دی ۱۳۹۹) به ۳۶۷.۷۸۴ نفر در ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ (۲۹ بهمن ۱۳۹۹) و تلفات روزانه این پاندمی از ۱۳.۷۷۶ نفر به عدد ۱۰.۲۳۹ نفر در کل کره زمین در همین دوره یک ماهه رسیده است (کلیه آمارها بر اساس متوسط هفت روزه می‌باشد.)

تصویر شماره ۱: آمار جهانی ابتلاء و فوت روزانه کووید

آمار ایالات متحده امریکا:

در مدت یک ماهه مشابه آمار مبتلایان روزانه به کووید در امریکا کاهش 64 درصدی داشته و از ۲۲۲.۵۱۸ نفر به ۷۹.۱۱۲ نفر و مرگ و‌ میر روزانه این بیماری از ۳.۴۲۷ نفر به ۲.۱۴۵ نفر کاهش پیدا کرده که معادل 27 درصد کاهش است.

تصویر شماره ۲: آمار ابتلاء و مرگ و‌ میر کرونا در امریکا

آمار جمهوری اسلامی ایران:

بر خلاف جهت حرکت نزولی آمار جهانی و امریکا، در طی یک ماه اخیر، آمار مبتلایان روزانه کووید، 20 درصد افزایش داشته و از ۶.۲۸۶ نفر به ۷.۵۸۵ نفر در هر روز رسیده و موارد مرگ و‌ میر روزانه ایران، همسو با آمار جهانی، 20 درصد کاهش داشته و از ۹۰ نفر به ۷۲ نفر در هر روز رسیده است.

تصویر شماره ۳: آمار ابتلاء و تلفات کرونا در ایران

واکسیناسیون:

از ابتدای کشف و واکسیناسیون ضدکووید در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آذر ۱۳۹۹) تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۱ (۲۹ بهمن ۱۳۹۹) در امریکا ۵۶.۲۸۰.۰۰۰ دوز واکسن ضد کووید به ۱۶.۸۳ درصد از شهروندان این کشور تزریق شده که بیش از ۴۰ میلون دوز آن در یک ماهه اخیر تزریق شده است.



تحلیل:

اگرچه از یک سو آمار روزانه کووید ۱۹ در جمعیت‌های بالا نظیر جمعیت جهانی و امریکا افت و خیزهای مکرر و روزمره دارد و از سوی دیگر در ابتدای روند کاهشی آمار به دلیل دخالت عوامل متعدد، انتساب این کاهش به واکسیناسیون فاقد قطعیت لازم بود اما ارقام متوسط هفت روزه برطرف‌کننده فراز و نشیب‌های روزانه است و با گذشت مدت زمان کافی و ادامه روند نزولی در آمار جهانی که بخش عمده‌ای از آن را آمار امریکا تشکیل می‌دهد، در حال حاضر با قطعیت و به وضوح می‌توان گفت که افت آمار جهانی کووید به دلیل واکسیناسیون ضدکووید ۱۹ رخ داده و تسریع در واکسیناسیون می‌تواند شکننده زنجیره انتقال بیماری و پایان پاندمی کرونا در آینده نزدیک باشد.

همزمانی موج افزایشی واکسیناسیون در دنیا و سیر نزولی آمار ابتلاء و مرگ و‌ میر کووید جهانی با شروع موج چهارم کرونا در ایران که عملا هنوز واکسیناسیون عمومی را آغاز نکرده، بیانگر تاثیر تاخیر انجام واکسیناسیون در ایران با موج تازه آغاز شده می‌باشد.

 ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
۱۸ فوریه ۲۰۲۱

 منابع: سایت‌های Worldometers  و  OurWorldinData

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.