خط تولید واکسن "اسپوتنیک وی" در ایران راه‌اندازی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، کیانوش جهانپور درباره اثربخشی و ایمنی زایی واکسن "اسپوتنیک وی" گفت: واکسن "اسپوتنیک وی" یکی از بهترین واکسن های کرونا در دنیاست و میزان اثربخشی و ایمنی زایی آن برای افراد بالای ۶۵ سال حدود ۹۲ درصد برآورد شده و درصد ایمنی زایی آن در افراد بالای ۷۰ سال نیز بالاست و  کمتر واکسنی این شرایط را دارد.

وی افزود: دو دوز واکسن اسپوتنیک وی با فاصله ۲۱ روز تزریق می شود و با توجه به نوع آدونوویروس آن، آنتی بادی ایجاد شده بعد از دوز اول تزریق این واکسن و دوز یادآور به گونه ای است که سیستم بدن نمی تواند آن را حذف کند و اتفاقی که در مورد واکسن های مشابه محتمل است در مورد این واکسن رخ نمی دهد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: خرید مستقیم واکسن "اسپوتنیک وی" از روسیه دو میلیون دوز است و توافق های لازم برای ایجاد خط تولید این واکسن در ایران انجام شده است. امیدواریم با تولید مشترک این واکسن در ایران دهها میلیون دوز از این واکسن را در کشور تولید و در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه کنیم.

جهانپور گفت: ظرف هفته های آینده استقرار خط تولید این واکسن در کشور در یکی از شرکتهای خصوصی کامل می شود و شاید حتی قبل از آغاز سال ۱۴۰۰ بتوانیم واکسن "اسپوتنیک وی" را در کشور تولید کنیم. زیرساخت و خط تولید آن موجود است فقط باید ارزیابی نهایی بشود و خط تولید آن در بخش خصوصی فعال شود.

به گزارش ایرنا واکسن اسپوتنیک وی، تولید شرکت گامالیای روسیه است که سازمان غذا و دارو بعد از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به مسکو مجوز استفاده اضطراری آن را صادر کرد و به دنبال این مجوز اولین محموله این واکسن به میزان ۲۰ هزار دوز که برای ۱۰ هزار نفر کفایت می کند در روز پنجشنبه ۱۶ بهمن وارد کشور شد و پنج روز بعد واکسیناسیون با این واکسن با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو طی مراسمی در روز ۲۱ بهمن با حضور وزیر بهداشت و با فرمان رئیس جمهوری آغاز شد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.