رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین: هیچ واکسنی به پرسنل اداری شهرستان تزریق نشده است
پزشکان و قانون: آقای دکتر آیا این گفته در خصوص سهمیه واکسن شهرستان خمین صحت دارد؟

اصلا به این شکل نیست. در مرحله اول، سهمیه دانشگاه علوم پزشکی خمین ۱۰ دوز واکسن برای پرسنل، پزشکان، پرستاران و نیروهای خدمات بخش ICU بود. این دوز در مرحله اول برای این افراد تزریق شد و هیچ کس به غیر از این افراد که شاغل در بخش ICU کرونا بودند، واکسن تزریق نکردند. 

پزشکان و قانون: این مرحله در چه زمانی تزریق شد؟

حدود ۲ هفته پیش. 

پزشکان و قانون: مرحله دوم چطور؟

پارت دوم واکسن که به دانشکده علوم پزشکی خمین رسید، شامل ۱۲۰ دوز واکسن بود که آن را آخر وقت روز چهارشنبه گذشته تحویل گرفتیم. از آنجا که پنج‌شنبه روز ولادت حضرت علی (ع) و مصادف با روز پدر بود، قصد ما این بود که تزریق نوبت دوم واکسن در این روز مبارک انجام شود. لذا با بیمارستان هماهنگ کردیم که به پرستاران، پزشکان و افرادی که در بخش ICU کرونا و مشغول خدمت هستند و البته دیگر افرادی که واکسن شامل حال آنها می‌شود و قبلا لیست آنها را معاونت درمان برای ما ارسال کرده بود، اطلاع‌رسانی انجام شود تا بیایند و در این روز مبارک واکسن را دریافت کنند. 

پزشکان و قانون: چند نفر برای تزریق مراجعه کردند؟

در روز پنج‌شنبه با هماهنگی بیمارستان ۳۰ دوز تزریق شد، چون این احتمال می‌رفت که سایرین فراموش کرده باشند که مراجعه کنند.

پزشکان و قانون: آیا این ادعا که برخی از دریافت‌کنندگان واکسن از پرسنل اداری بودند، صحیح است؟

خیر. در بین این افراد هیچ کس از پرسنل اداری نبوده است. ما فقط یک مورد به نام آقای شکری داشتیم که این فرد، هم در قسمت اداری معاونت درمان کار می‌کند و هم سوپروایزر بخش کرونا است. شرایط شهرستان به گونه‌ای است که از پرسنل به صورت دو منظوره استفاده می‌کنیم. این فرد نیز چون به‌عنوان سوپروایزر بخش کرونا کار می‌کرد و درگیر با افراد بیمار بود، مجبور شدیم به او تزریق کنیم.

پزشکان و قانون: تکلیف سایر دوزها چه می‌شود؟

قرار شد تزریق سایر دوزها را از امروز یعنی روز شنبه آغاز کنیم و در چند روز آینده برای تمام افرادی که شامل حال آنها می‌شود، انجام می‌گیرد. 

پزشکان و قانون: در مورد آن دسته از پزشکانی که ۶ ماه قبل کرونا گرفته بودند، چطور؟

در پروتکلی که وزارتخانه به ما داد، آمده افرادی را که تست PCR آنها مثبت و منفی شده، مشخص کنید. متاسفانه قبلا یکی دو نفر از پزشکان و پرستاران ما درگیر و شکر خدا خوب شده بودند. این عزیزان به ما مراجعه و سوال کردند که چه کنیم. گفتیم پروتکل وزارتخانه این را می‌گوید اما باز هم اجازه دهید تا استعلام کنیم و اگر گفتند که ایرادی ندارد و گذشت ۶ ماه از مثبت بودن منعی ایجاد نکند، برای آنها هم صورت می‌گیرد.

دانشکده علوم پزشکی خمین در مرحله دوم ۱۲۰ دوز واکسن سهمیه گرفته و از این بابت مشکلی نداریم. واکسن به تعداد کافی داریم و می‌توانیم برای همه آنها تزریق کنیم. قرار شد این کار توسط معاونت درمان و یکی از پرسنل ما به نام خانم دکتر وارسته انجام شود و افرادی که قبلا مثبت بودند و زمان آنها از طرف وزارتخانه مشخص شد، بتوانیم این واکسن را برای این افراد هم تزریق کنیم.

به طور خلاصه انتشار این شایعات از سوی برخی افراد و با هدف شیطنت‌ انجام شد. افرادی که به‌عنوان پرستار و پزشک در بیمارستان کار می‌کنند، آن قدر بزرگوار هستند که هر کاری برای آنها انجام دهیم کم است و واکسیناسیون هم یک کار کوچک است که ان شالله بتوانیم برای آنها انجام دهیم. 

پزشکان و قانون: آخرین وضعیت شهرستان خمین از نظر شیوع کرونا و محدودیت‌ها چگونه است؟

شهرستان خمین از تاریخ دوم آذر ماه سال جاری در وضعیت نارنجی قرار گرفت، چون تعداد بیماران شهرستان ۲ نفر بیشتر از حد مجاز بود. از همان تاریخ تدابیری را که برای مناطق زرد در نظر گرفته می‌شود، عملیاتی کردیم. محدودیت‌هایی که در سطح شهرستان نیاز بود، انجام گرفت. مثل ممنوعیت تردد خودروها از ساعت ۲۱ تا ۳، تعطیلی برخی مراکز که مردم بیشتر به آنجا مراجعه می‌کردند مثل جمعه بازار و ...، تشدید تیم‌های نظارتی و اعمال محددودیت ورود به شهرستان پلاک‌های غیر بومی، تعطیلی مراکز آموزشی مثل مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه.

در حال حاضر وضعیت شهرستان خوب است و ما در روند بستری و پذیرش، مشکلی نداریم. از نظر تعداد بیماران بدحال وضعیت خوبی داریم. نکته دیگر که نقطه قوت شهرستان است، شناسایی، ردیابی و مراقبت‌های بهداشتی بیماران است که به خوبی انجام می‌شود. مثلا از تاریخ دوم آذر تا الان حدود ۱۵۰ تست PCR انجام شده و ۷۸۷ نفر آزمایش rapid دادند که این به معنای شناسایی خوب و به موقع است. از طرفی این احتیاط را می‌کنیم که اگر تست rapid بیمار مثبت شد و نیاز به بستری داشت، اجازه نمی‌هیم این فرد از حوزه بستری خارج شود و به سرعت او را بستری می‌کنیم. این مساله باعث شده آمار بستری‌های ما بالا برود و در محدوده نارنجی قرار گیرد. اما در بیمارستان وضعیت خوبی داریم و تمام اقدامات درمانی شامل اکسیژن‌رسانی به این بیماران با کمال آرامش انجام می‌شود. امیدواریم بتوانیم در هفته آینده با توجه به اینکه تعداد بستری کمتر خواهد شد، در وضعیت زرد قرار گیریم. 

پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.