وزارت بهداشت برای تعویق آزمون ها تابع کمیته امنیتی اجتماعی ستاد کروناست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، اولین آزمونی که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد کنکور دکتری ۹۹ بود که مقرر بود در ۹ اسفند ۹۸ برگزار شود. این شرایط باعث شد که سازمان سنجش با صدور اطلاعیه‌ای از برگزار شدن کنکور دکتری ۹۹ در تاریخ ۹ خرداد ۹۹ خبر بدهد و در نهایت بعد از سه بار تعویق این کنکور در تاریخ ۹ مرداد ۹۹ و بعد از ۵ ماه از موعد مقرر برگزار شد.

آزمون پیش کارورزی پزشکی صبح روز پنجشنبه "امروز" ۱۴ اسفند ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پایه پزشکی عصر روز پنجشنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۴ برگزار خواهد شد. همچنین آزمون جامع داروسازی "۱۰۰ واحدی" صبح روز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۸:۳۰ و آزمون علوم پایه دندانپزشکی عصر جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

آزمون پیش کارورزی پزشکی برای دانشجویان رشته پزشکی و به منظور حضور در دوره کارورزی برگزار می‌شود. آزمون جامع علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی نیز برای دانشجویان رشته پزشکی و دندانپزشکی جهت پایان دوره علوم پایه و ارزیابی آموزشی برگزار می‌شود. آزمون‌های جامع داروسازی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی به منظور ارزیابی آموزشی دانشجویان و دانش آموختگان رشته داروسازی انجام می‌گیرد.
آزمون وکالت سال ۱۳۹۹ در صبح روز جمعه مورخ ۹۹/۱۲/۲۲ در ۳۱ شهرستان برگزار خواهد شد.

ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز برگزاری آزمون‌های مرحله اول المپیاد‌های ١٢ گانه علمی دانش‌آموزی را هم صادر کرده است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اینکه برخی‌ها عنوان می‌کنند که آزمون‌های وزارت علوم و بهداشت در اسفند ماه به تعویق بیفتد گفت: ما در مهر و آبان خیز بلندی از بیماری کرونا داشتیم و اگر اکنون به وضعیت بیماری نگاه کنیم، باید بگویم درست است که نگران ویروس جهش یافته هستیم، اما خیز چهارم کرونا هنوز شروع نشده است و هشدار‌هایی که می‌دهیم به این دلیل است که مبادا خیز چهارم شکل بگیرد.

وی افزود: برخی از آزمون‌ها که تاکنون به تعویق افتاده است باید در نهایت برگزار شوند، به همین دلیل موضوع برگزاری آزمون‌ها در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد البته باید توجه داشت که وزارت بهداشت یک عضو این کمیته است و ما دستورالعمل‌ها را مطرح می‌کنیم درست است که جنبه بهداشتی رعایت دستورالعمل‌ها بسیار مهم است، اما سایر جنبه‌های برگزاری آزمون‌ها هم اهمیت دارد چرا که برخی آزمون‌ها شرط ارتقا افراد به مقاطع بالاتر تحصیلی هستند و در صورتی که برگزار نشوند نمی‌تواند مقاطع تحصیلی جدید را در سال آینده آغاز کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص بهترین زمان برگزاری آزمون‌ها و تعویق آن‌ها به فروردین یا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت: اگر بخواهم به این سوال پاسخ بدهم باید بگویم که اگر اکنون آزمون‌ها برگزار شود، خیلی بهتر از آن است که آزمون‌ها به تعویق بیفتد و در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار شود چرا که بر اساس پیش بینی‌های اپیدمیولوژیکی اواسط یا اواخر فروردین ماه احتمال خیز مجدد بیماری وجود دارد.

رییسی گفت: فراموش نکنید که در اوج بیماری بحث برگزاری کنکور را داشتیم و این آزمون‌ها با جمعیت بالا برگزار شد و مشکل خاصی پیش نیامد، اما تاکید می‌کنم که تصمیم گیری برای برگزاری آزمون‌ها تنها منوط به نظر وزارت بهداشت نیست و در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع مطرح و تصمیم گیری می‌شود.

وی در خصوص رعایت نکات بهداشتی در برگزاری آزمون‌ها اظهار کرد: برگزارکنندگان آزمون‌ها به ما اطمینان داده اند که تعداد حوزه‌های امتحانی افزایش پیدا می‌کند و از طرفی این شرایط فراهم شده است که داوطلبان در استان خود آزمون بدهند و نیاز به تردد بین استانی نداشته باشیم البته اغلب آزمون‌ها در مرکز استان‌ها برگزار می‌شود و ممکن است رفت و آمد به مراکز استان‌ها داشته باشیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حوزه‌های امتحانی گفت: باید تهویه و فاصله گذاری مناسب رعایت شود و همه داوطلبان از ماسک استفاده کنند، می‌توانیم آزمون‌ها را برگزار کنیم، از طرفی با ابزار‌هایی که در اختیار داریم داوطلبان مثبت وارد جلسه داوطلبان عادی نمی‌شوند و می‌توانیم با بانک اطلاعاتی کرونا مثبت‌ها این موضوع را چک کنیم، برخی از دانشگاه‌ها از پذیرش دانشجو در شهر‌ها امتناع و اعلام می‌کنند که ما ظرفیتمان پُر شده است، نباید تعداد افراد شرکت کننده در آزمون از حد مجاز مطرح شده بیشتر باشد، ما تاکید کرده ایم که باید ظرفیت پذیرش‌ها افزایش پیدا کند و نباید عدم پذیرش داشته باشیم و اگر گزارشی به دست ما برسد رسیدگی خواهیم کرد.

رئیسی در خصوص نظر معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای تعویق آزمون‌های علوم پزشکی گفت معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرده است که تعداد سالن‌ها و ظرفیت پذیرش را افزایش دهند و نظر معاون آموزشی وزارت بهداشت این بود که آزمون‌های علوم پزشکی به تعویق نیفتد.

کیانوش جهانپور مدیرکل مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص برگزاری آزمون‌ها در اسفند ماه گفت: آزمون دستیاری ۲۰ فروردین ماه و سایر آزمون‌ها مطابق روال و تقویم اعلام شده برگزار خواهند شد و تغییر تقویم برگزاری آزمون‌ها کار درستی نیست مگر اینکه شرایط اضطراری باشد و تغییرات تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و این جزو حقوق داوطلبان است که آزمون‌ها در موعد مقرر برگزار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: تعویق برگزاری آزمون‌ها در شرایط اضطراری و بحرانی تابع مصوبات خاص ستاد ملی مقابله با کروناست و ستاد می‌تواند در مقاطعی آزمون‌ها را به تعویق بیندازد، اما اکنون چنین مصوبه‌ای نداریم و آزمون‌های اسفند ماه در زمان خود برگزار می‌شود، آزمون‌ها برای اولین بار نیست که در دوران کرونا برگزار می‌شوند و ظرفیت‌های لازم برای برگزاری آزمون‌ها درنظر گرفته شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.