سالانه یک میلیون ماموریت کاذب اورژانس با تماس دروغ
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سالانه دو میلیون تماس مزاحمتی در ۱۱۵ ثبت می‌شود! حتی باورش هم سخت است در روزگاری که انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای و به طور کلی سرگرمی وجود دارد برخی برای چند دقیقه خنده و شوخی با اورژانس تماس بگیرند و شریان حیاتی را مختل کنند، آن‌هم با ارگان امدادرسانی که ثانیه‌ها در آن نقش دارند جان می‌بخشند یا جان می‌گیرند.

گاهی سرشوخی تا جایی باز می‌‎شود که ادای بیمار قلبی را در می‎آورند تا اپراتور برایشان آمبولانس اعزام کند، کم هم نیستند طبق آمار آورژانس کشور سالانه یک میلیون مأموریت کاذب با این ترفندها ایجاد می‎شود.

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به اینکه مزاحم تلفنی در خطوط اورژانس به چالشی اساسی تبدیل شده است گفت: کل خدمت‎رسانی ما از تماس با ۱۱۵ شروع می‎شود و جوابدهی سالانه به ۲۰ میلیون تماس. برخلاف تصور عموم مردم که توقع دارند هر زمان با اورژانس تماس گرفته‎اند آمبولانس برای‎شان اعزام شود حدود ۶۰ درصد از مأموریت‎ها با مشاوره تلفنی پرستاران دوره‌دیده‎ای که اپراتور تلفن هستند حل می‎شود، فقط کافیست افرادی که با اورژانس تماس می‎گیرند به توصیه‌ها و نکات پرستاران خوب گوش دهند تا مشکل‎شان پای تلفن حل ‎شود.

سال‎هاست بخشی از تماس‎های ارگان‎های امدادی غیرضروری و از سوی مزاحمین ایجاد می‎شود.

سخنگوی اورژانس کشور به این تماس‎های غیرضروری اشاره کرد و گفت: مثلا زنگ می‎زنند برای تزریق آمپول، سرم یا گاهی از همکاران ما می‎خواهند آمبولانس برایشان بفرستیم تا مریض‎شان را به درمانگاه برده و آمپولش را بزنند. هیچ جای دنیا این موارد جزو مأموریت‎های اورژانس نیست. وقتی همکاران پرستارمان برایشان توضیح می‎دهند که ارسال آمبولانس برای موارد ضروریست که جان افراد در خطر است متأسفانه پرستاران اورژانس را دشنام می‎دهند و کلماتی استفاده می‎کنند که نیروی ما تا آخر شیفت از لحاظ ذهنی از فرآیند خدمت‎رسانی خارج می‎شود.

۱۰ درصد تماس‌های اورژانس مزاحمتی است

ماهیت کار نیروی اورژانس همیشه با استرس و تنش عجین بوده و هست حال در این میان رفتار عجیب برخی هموطنان در مواجهه با نیروهای اورژانس این تنش را دوچندان می‎کند.

یکتاپرست در خصوص مزاحمت‎های تلفنی با ۱۱۵ گفت: پرستار ۲۴ ساله اورژانس با تصور اینکه به مردم کشورش خدمت می‎کند با تماسی روبه‎رو می‎شود که کل خانواده‎اش را به فحش و ناسزا می‎گیرند. آیا این فرد روحیه پاسخگویی به تماس بعدی را دارد؟! در میان انبوهی از تماس‎هایی که روزانه با اورژانس گرفته می‎شود برخی مزاحمتی هستند. به طور متوسط حدود ۱۰ درصد تماس‎هایی که گرفته می‎شود از طرف مزاحمان تلفنی است. این عدد در برخی شهرها مثل تهران ۱۵ درصد و در برخی شهرها ۷ درصد است، اگر از کل تماس‎های گرفته شده حساب کنیم سالانه دو میلیون تماس مزاحمتی داریم، از تماس کودکان گرفته تا بزرگسالان و افراد مسن.
 
ضرورت آموزش تماس با ۱۱۵ به کودکان

وی افزود: والدین باید حساسیت شماره ۱۱۵ را به کودکان آموزش دهند و به آنها بگویند فقط درصورت بروز مشکل می‎توانند با این خط تماس بگیرند، آموزش به کودکان برای دریافت کمک از اورژانس بسیار ضررویست. همین چند وقت پیش کودک ۴ ساله‎ای داشتیم که با ۱۱۵ تماس گرفت و حتی نمی‎توانست آدرس خانه‎اش را بدهد اما همین تماس باعث شد جان مادرش را که بیهوش شده بود،نجات دهد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: پرستار پشت خط ۱۸ دقیقه با این کودک صحبت کرد تا موفق شود او را به سمت یکی از همسایگان هدایت کند و آنها آدرس را به ما بدهند. موارد بسیاری داشتیم که کودکان در سنین مختلف بموقع امدادخواهی کردند و جان اطرافیان‎شان را نجات دادند، برای همین باید آموزش صحیح استفاده از شماره اورژانس به بچه‎ ها داده شود. اما متأسفانه تعدادی از بچه‎ها جزو ثابت مزاحم تلفنی‎های اورژانس هستند.

سالانه یک میلیون مأموریت کاذب با تماس دروغ

یکتاپرست در خصوص گروه دیگری از مزاحم تلفنی ‎ها گفت: شهروندانی داریم که تماس می‎گیرند و با کلمات رکیک اپراتورهای اورژانس را اذیت می‎کنند. برخی هم علائم بیماری‎های قلبی را تقلید می‎کنند تا پرستار را مجاب کنند که آمبولانس برایشان اعزام کند. این اتفاقات در حالی رقم می‎خورد که با تعداد کم نیرو، آمبولانس و تعداد بالای تماس روبه‌رو هستیم. به طوری که سالانه یک میلیون مأموریت کاذب داریم. تصور کنید نیروهای ما با ترافیکی که در کلانشهرها وجود دارد مأموریت را انجام می‎دهند و زمانی که می‎رسند، متوجه کاذب بودن تماس می‎شوند.

وی افزود: هر زمانی که رسانه‌ها به بحث مزاحمت‌های تلفنی اورژانس پرداختند به جای اینکه بازدارنده باشد فردای انتشار گزارش ۱۰ درصد به آمار تماس‎های مزاحمتی افزوده می‎شود، یعنی افرادی هم که مزاحم خطوط دیگر بودند با فراگیر شدن گزارش مزاحمتهای اورژانس به این فکر می‎کنند تماسی هم با ۱۱۵ بگیرند و تفریح کنند. به همین دلیل این موضوع باید به صورت جدی از طرف مسئولان قضایی پیگیری شود. در حالت عادی به علت شلوغ بودن خطوط اورژانس تعدادی تماس پشت‌خطی داریم، حال با این حجم از مزاحمت تلفنی افرادی که نیازمند واقعی کمک هستند و جانشان در خطر است چقدر باید در نوبت وصل تلفن صبر کنند؟ در شرایطی که نجات جان به ثانیه ‎ها وصل است. این اگر اسمش قتل غیرعمد نیست پس چیست؟!
 
۴۵ هزار  تماس با ۱۱۵ طی ۶‎ ماه

بارها از سوی مسئولان اورژانس پیگیری‎های حقوقی انجام شده تا مزاحمین پرتکرار اورژانس را محکوم کنند اما یا به نتیجه نرسیده‎ اند یا تمام مجازاتی که برای فرد خاطی در نظر گرفته شده سوختن سیمکارتش بوده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص این پیگیری‎های حقوقی گفت: برای ثبت شکایت باید تک به تک پرونده تشکیل بدهیم. بررسی پرونده‎ها هم در نوبت عادی  قرار می‎گیرد که فرآیند طولانی مدتی است آن هم برای افرادی که به کرات تماس مزاحمتی دارند. مثلاً فردی را در شهرکرد داریم که طی ۵۰ روز سه هزار و ۵۰۰ بار از یک خط ثابت با اورژانس تماس گرفته است. یا فرد دیگری در ۶ ماه ۴۵ هزار بار به ۱۱۵ زنگ زده است. نمی‎توانیم خطش را قطع کنیم چرا که ممکن است روزی همین فرد نیازمند واقعی اورژانس باشد با اینکه مزاحمت‎های تلفنی یکی از چالش‎های اساسی اورژانس کشور است اما نه می‎توانیم اسم مزاحم را بیان کنیم نه خطوطشان را قطع کنیم.

یکتاپرست ادامه داد: موردی داشتیم که با اورژانس تماس گرفته همکار ما می‎گوید: «الو اورژانس» و بلافاصله آن سوی خط فرد شروع به گفتن رکیک‎ترین کلمات می‎کند. پرستار اولین موردی که به ذهنش می‎رسد این است که شاید او مواد مصرف کرده و در حالت عادی نیست و نیازمند کمک است از او می‎پرسد آقا کمک می‎خواهید؟ مواد مصرف کرده‌اید؟ یعنی در حالتی که نیروی ما فحش می‎شنود به این فکر می‎کند شاید طرف مقابل به کمک نیاز دارد نه اینکه بخواهد جوابش را دهد یا تلفنش را قطع کند. یکی از خواسته‎ های ما از مسئولان این است که حداقل امنیت ‎روانی نیروهای اورژانس را تأمین کنند. قوه قضائیه می‎گوید برای هر مورد باید یک پرونده تشکیل دهید یعنی دو میلیون پرونده! نیرو نداریم که بخواهد پیگیر چنین موارد حقوقی باشد.

اورژانس تقاضای ورود مدعی‌العموم را دارد

وی تصریح کرد: از میان پیگیری‌های حقوقی که انجام شده تعدادی به نتیجه رسیده است، سال گذشته موفق شدیم ۱۶ مورد که در استان تهران بودند خط‎شان را قطع کنیم. اما فایده ندارد چون می‎توانند با ۳۰ هزار تومان خط دیگری بخرند. در ارومیه مزاحم تلفنی را ۶ میلیون تومان جریمه کردند، در مشهد حکم گرفتیم مزاحم تلفنی یک سال و روزی یک ساعت در پایگاه اورژانس کار خدماتی انجام دهد اما همین هم اجرایی نشد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: دو سال است پیگیریم تا بتوانیم سه مزاحم پرسابقه اورژانس را به صورت شطرنجی در تلویزیون آورده و با آنها مصاحبه کنیم اما اجازه نمی‎دهند. فردی را داشتیم که شب چهارشنبه‌سوری ۴۲۰ بار به اورژانس زنگ زده آن هم در شبی که یکی از شلوغ‎ترین زمان های کاری برای اورژانس است. در ضرب و شتم تکنیسین‎ های اورژانس هم خودشان باید برای شکایت اقدام کنند! به همین دلیل بچه‎ های ما بعد از یکی دو جلسه پیگیری برای شکایت از فرآیند پیچیده آن خسته می‎شوند و رهایش می‎کنند.

افراد با حداقل سلامت روان مزاحمت ایجاد نمی‌‎کنند

شیوا محمودی روانشناس در خصوص اینکه آیا مزاحمین خطوط امدادی مشکل روانی دارند یا نه؟ گفت: عوامل روانشناختی بسیاری می‎تواند در چنین کاری دخیل باشد. یک دسته از این مزاحمین می‎توانند سایکوپات یا روان‌ستیزها باشند، یعنی افرادی که به علت ابتلا به نوعی از اختلال شخصیت، افراد دیگر را مورد آزاد قرار می‎دهند بدون اینکه احساس همدردی، دلسوزی یا پشیمانی داشته باشند. یعنی هنجارشکنی می‎کند اما بعد از آن احساس گناه ندارد و می‎تواند نوعی تفریح برایش باشد.

وی افزود: این اختلال در همه مزاحمین نیست. تعدادی ممکن است در کودکی آسیبی دیده باشند و از درون احساس ناامنی ‎کنند. یعنی ممکن است خودش یا اطرافیانش کمک نیاز داشته‌اند اما در آن زمان دریافت نکرده‌اند و بعد که فرد امکان تماس پیدا کرده است، مثل استرس بعد از سانحه، خودشان را در آن موقعیت قرار می‎دهند تا این‌بار خودش را نجات دهد. اما اگر بخواهیم در افراد نرمال جامعه که حداقل سلامت روان را دارند و احساس همدلی می‎کنند بررسی کنیم و بگوییم می‎خواهند بازی روانی ایجاد کنند قطعاً این‌طور نیست. فردی که سلامت روان دارد نمی‎تواند ایجاد مزاحمت کند و احساس گناه نداشته باشد در نتیجه افرادی که برای خطوط امدادی مزاحمت ایجاد می‎کنند دچار اختلالات روانی در طیف‌های مختلف هستند. ایران آنلاین

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.