رسانه ها ستون اصلی سلامت عمومی هستند
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بر نقش رسانهها در مدیریت بحران های بهداشتی تاکید کرد و با تاکید بر نقش تعیینکننده رسانهها در سلامت عمومی، خواستار بازتعریف جایگاه رسانه بهعنوان «شریک استراتژیک نظام سلامت» شد.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین کرمانپور در دومین روز کارگاه کشوری مدیریت طغیان بیماریهای واگیر و بیماریهای بهداشتی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سرعین برگزار شد با اشاره به نقش حیاتی رسانهها در مدیریت بحرانهای بهداشتی گفت: رسانهها در بحرانهای سلامت فقط ناظر نیستند بلکه شریک اصلی در حفاظت از جان مردم هستند. اگر اطلاعات درست و بهموقع به مردم نرسد شایعه و بیاعتمادی جایگزین آن می شود که این بزرگترین تهدید برای مدیریت بحران است.
وی صداقت را زیربنای اعتماد عمومی دانست و افزود: در بحران لازم نیست همه حقیقت را یکباره گفت، اما آنچه گفته میشود باید دقیق، شفاف و صادقانه باشد. حتی اگر اطلاعات کامل نیست میتوان با مردم صادق بود و گفت «اکنون نمیتوان پاسخ دقیقی داد.» مردم این صداقت را درک میکنند، در بحران ها نمیتوان به دادهها و نظم های قبلی تکیه کرد، شاکله ها در شرایط بحرانی تغییر میکنند. قدرت فیکنیوزها در ذهن مردم از حقیقت بیشتر است چون حقیقت آرام میآید. در چنین شرایطی مسئولان باید با زبان ساده، صریح و مردمی صحبت کنند نه با واژههای تخصصی و مبهم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشتدر خصوص اهمیت یکپارچگی پیام نیز هشدار داد: نباید تناقض بین پیامهای ملی و محلی وجود داشته باشد. پیامهای بهداشتی باید با فرهنگ و زبان مردم هر منطقه همخوانی داشته باشد. صداقت یک خط ممتد است نمیتوان بخشی از واقعیت را گفت و باقی را پنهان کرد.
کرمانپور بر ضرورت مدیریت اینفودمیک یا اپیدمی اطلاعات نادرست تأکید کرد و گفت: اگر شایعات در ذهن مردم نفوذ کنند دیگر کنترل آنها غیرممکن است. باید همواره فضای مجازی رصد شود و پاسخها شفاف، سریع و قابل فهم باشد. استفاده از چهرههای محلی محبوب میتواند اثرگذاری بیشتری از رسانه رسمی داشته باشد.
وی در پایان بحران را فرصتی برای بازتعریف رابطه با رسانهها دانست و افزود: در بحرانها نباید سکوت کرد. سکوت مدیران بزرگترین منبع برای تولید شایعه است. رسانهها باید در همه شرایط حتی در زمانهای عادی در کنار وزارت بهداشت بمانند. این ارتباط نباید فقط در بحران شکل بگیرد، خبرنگاران حوزه سلامت «سربازان گمنام سلامت» هستند، رسالت ما برقراری ارتباط صادقانه و مستمر با مردم از طریق رسانههاست. این ارتباط باید مبتنی بر اعتماد، شفافیت، بهروزرسانی منظم و درک متقابل باشد. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید